AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
45.677

BMW-ägarna och miljöhetsen

Sida 1 av 20
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Som ni säkert inte kunnat undgå att märka har de potentiella miljö-hoten fått allt större utrymme i medierna den senaste tiden. Med alla upprop om mindre bilkörning och allt vad det heter är det ju inte utan att man börjar oroa sig för sitt framtida BMW-ägande. De flesta bmw är ju inte särskilt miljövänliga... faktiskt kan man nog säga att många av dem är direkt miljöfientliga (har för mig att teknikens värld enligt modellguiden beskrev 740 e38's miljöindex som "katastrofalt").

Hur går era tankar kring detta? Tänker ni på er själva som miljöbovar? Har ni dåligt samvete? Hur mycket extra straffskatter skulle ni kunna tolerera utan att byta märke? Skulle ni fortfarande köra BMW och liknande bilar ifall att de allmänt ansågs vara miljöbovar och ägarna sågs på som belastningar för samhället? Andra tankar kring ämnet?

I dagens samhälle är kanske det här ännu ganska avlägset, men vem vet vart åt det barkar om Aftonbladet fortsätter köra sina kampanjer. De har ju redan visat att de har en viss aversion mot BMW så det är nog bara en tidsfråga innan de gör kopplingen. Eller vad tror ni?
kilroy
Jag tror inte alls den här typen av diskussioner är avlägsna...tvärtom så har dessa pågått en längre tid och de kommer inte att avta.

Den tiden är förbi när bilkörning skedde uteslutande på den enskildes villkor.
Kraven på bilen som transportmedel kommer att skärpas och utrymmet för privatkörning kommer att minska.

Jag ser inget skäl till att BMW sticker ut mer än andra bilar...bortsett då från rena miljöbilar i den mån det finns sådana.

Generationen runt 55 + är den sista generationen som i sin ungdom upplevt sitt bilkörande relativt fritt från restriktioner och krav.

Så...kör så länge det går, sen blir det svårt.

Mvh kilroy

Ci
531
CiM
325ciM-04
det hets som drivs av massmedia oroar mig inte särskild, utan det som kommer efter det. som vanligt kör man skrämsel taktik ett tag, för att få de redan hård pressade människorna att lätta på plånboken. trots allt gäller det hela pengar. för inte så länge sedan blåste man i trumpeterna angående " ozonlagret". är hålet tilltäppt nu eller? minns jag rätt så skulle vi få en ny is tid, nu är det tvärtom.
att vi som BMW ägare kommer att drabbas av det här är det ingen tvekan om. så, som kilroy nämnde, njut så länge det varar.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Jag är mer orolig över att de fossila bränslena ebbar ur!
Ska man sitta och torrköra sin älskade klassiker i garaget, med en rullande tape inspelad med motorljudet från den om 10 år?

Paap Reeder
... först hade vi sälarna som vann ett val. Var det -92? Sedan kommer med jämna mellanrum olika trender och går.

Djurskydd, pedofilers rättigheter, olika sexformers vara eller icke vara, cyklingens för och nackdelar (skall vi verkligen tillåta cykling? ... ty sjv.kostnader för alla cykelolyckor med skallskador kostar samhället miloner ...) och nu senast bilmiljöer.

... å så kärnkraftens vara eller icke vara. Nu när Vindeln skall byggas ut ... ja då blir det några Forsmark till istället ... o s v.

Ta det lugnt!

Kan vi inte åka BMW kan inte heller Volvo sälja i Tyskland o s v + mfl kopplingar.
Då börjar arbetslösheten att stiga ... Iran drar av en rackabajsare och så är bilmiljön glömd.

Så har det vart sedan före Jesu tid och kommer att fortsätta tills solen blir en supernova om 4-5 mrd år.

Låt koldioxiden flöda ty ju mer jag åker med 12:an desto mindre ved behöver jag hugga om somrarna.

MVH /// Paap R

Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Jag är enbart oroad för effekterna på miljön och effekterna det kan ha på oss människor , tex. förstörd genuppsättning , cancer etc...

De ökade kostnader vi bilister utsätts för ser jag som helt sekundära och extremt oviktiga.

Man får köra bil så länge det varar , finns ju inget som säger att jordens undergång INTE är nära ?

Jag tror ochså det är väldigt viktigt att vare sig debatter eller diskussioner flippar ut och blir diskussionor som handlar om huruvida miljöförstöring kan drabba människans långsiktiga hälsa , ty de som anser att så inte är fallet står så långt ifrån det jag tror att det bara blir slöseri med tid att försöka enas om en sådan sak , ungefär som att diskutera rökning och om det är farligt... vissa påstår bestämt att det är ofarligt.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
I grundskolan blev man matad med "propaganda" om att regnskogen var jordens lungor och utan dem skulle vi dö. Kanske sant, men det är förvånansvärt tyst om det nu.

Sen har vi det där med Ozonlagret. Har dom lagat hålet nu?

Nu har vi lite växthuseffekt.....tydligen

Vad de glömmer är att Sverige för några tusen år sen var täckt med is. Hur smälte den? Bilavgaser? Eller var det för att stenåldersfolket börja grilla kött i sina grottor...

De som är synd är att denna miljöhets som råder nu är att det kommer slå mot alla bilister först och främst. Gjorde inte Vi Bilägare ett test med nån Saab för 10 år sen och kom fram till att den t o m renade luften i skitig stadsmiljö?
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Kallas visst fotosyntes Stavros..inte propaganda.Och Ja, regnskogen averkas i en takt som aldrig förr, så vi får väl se om vi får kippa efter andan snart, när den är borta och vi har friskare luft än idag, då kan vi säja att det var propaganda.
Ozonhålet lär visst också vara större än någonsin, ser ut att vara svårt att spika igen det.
Att bara avfärda allt som hysterier så fort det råkar röra vid våra kära bilar och då sticka huvet i sanden som strutsen är att göra det enkelt för sej.
Jag tycker man bör se helhetsbilden, vart är vi på väg, snart är rent vatten en bristvara, i många länder är det en LYX med dricksvatten som är tjänligt.
I-länderna dumpar miljontals giftigt avfall i u-länderna för att få bort skiten från sin bakgård och tror att problemet är löst.

Kina och Indien är på väg att fördubbla sin befolkning och hör till dom snabbast växande ekonomierna i världen, dom kommer att vilja ha samma standard som västvärlden....

Och Nej, jag är inte hysterisk, jag går inte omkring med domedagskänsla och tar skrämselartiklarna AB,Expressen,SVD,Dn mfl med en nypa salt och njuter fullt ut med min bil.Så länge det bara går

Ha de gott
Göran

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Kul att en sådan här tråd poppar upp! Givetvis får alla rikta in sig på att bensinbilar kommer vi inte använda i många år till. Sälj bensin och dieselbilen medans du kan skulle jag föreslå (innan den tappar helt i värde). Givetvis börjar inte värderaset redan nu men inom några år så. Trist att politiker är så usla på att pressa bilindustrin som fortfarande spottar modell på modell i utförande av motor som drivs på fossilt bränsle. Skärpning säger jag bara! Växthuseffekten har alltid funnits och ska finnas..problemet är bara att vi har en KRAFTIGT ökande sådan. Till de som tror att det är bara att tuta och köra på med bilen säger jag bara: DRÖM VIDARE! Och de som tror att det är skrämselarktiklar som används nu för tiden tycker jag ska vakna upp. Jag ska påminna er om 10-20 år så får vi se vad ni säger då! Man får hoppas det blir presidentskifte i USA till det bättre och ett "JA" till Kyotoavtalet så kanske Kina och Australien hoppar på också. Själv hoppas jag att oljan tar slut fort som tusan (eftersom det sitter i tjära för bilindustrin och politikerna) och eller att bensinpriset höjs till en orimlig nivå som nästan ingen har råd konsumera.

Läste i något BMW-magasin där Svenska VD:n för BMW påstår att Etanolen är inget vi i Sverige kommer att kunna producera så det räcker åt alla. Man kan ju fråga sig om det är taget ur luften eller om det verkligen är 100% sant då det tillverkas Etanolbilar på löpande band från olika bilmärken.

Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Klimatförändringarnas effekter tycker jag redan är här , förra vintern var så kall att jag inte minns när det senast var så kallt , sommaren var för varm , det såldes AC anläggningar som aldrig tidigare i sveriges historia.

Vi använder altså mer energi för att sänka temperaturen nu , en ond cirkel. som vi inte kan vinna.

Sen alla stormar , översvämningar och skit , man kan alltid hävda att "det har alltid funnits" , och visst har det det , men har det funnits i samma utsträckning som nu ? tveksamt.

Även när havsnivån ökat 2 meter kommer det finnas tvivlare , människor är rädda och vare sig vill eller vågar ta till sig informationen.
Miljöhoten bör självklart tas på allvar. Däremot gillar jag inte när politiker och media vänder sig mot bilismen som boven i dramat. Det är ju inte bilismen som fenomen som utgör hotet utan drivmedlet. Jag är fullt övertygad om att vi kommer att kunna fortsätta att köra BMW bilar med körglädje även i framtiden, dock med annat bränsle. 7-serien kommer ju att lanseras med vätgas inom kort och när väl den industrin kommer igång dröjer det inte länge förrän priserna sjunker och även andra modeller börjar säljas med vätgas.

Mvh Johan
Rättelse: Vad gäller befolkningsökningen så når Kina sin befolkningstopp inom ca 20 år och sedan börjar den minska (1-barnspolitik sedan drygt 30 år) som den ju redan gör i Japan. De flesta länder i Ostasien har liknande fertilitetstal som Sverige eller lägre och kommer inom en inte alltför avlägsen framtid att uppleva snabba befolkningsminksningar. Dock gäller detta tyvärr inte den indiska subkontinenten där den snabba befolkningsökningen endast är i avtagande (3 barn/kvinna 2000). Samtidigt blir hela regionen allt rikare och konsumerar mer energi.
Det är endast Afrika som upplever en fortsatt hög befolkningstillväxt (dubblering vart 20 år) även om den har sjunkit det senaste årtiondet.
Mycket av det som skrivtits i denna tråd är fönuftigt och värt att beaktas. Långt klokare än de excesser och larmrapporter som den usla svenska pressen sprider. Världsbefolkningen blir nog tvungen att se sig om efter bättre energikällor, eftersom det trots att det aldrig funnits så stora oljereserver som idag blir allt dyrare att exploatera den tex. (djuphavsexploatering, oljesand, oljeskiffer etc). Jag kommer knappast att köra en 540 när bensinen kostar 20:- litern eller mer.
Apropos varningsrop som tystnade. Vart tog skogsdöden vägen?
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Nu har jag inte hängt med sista tiden om detta med vätgas, det sista jag lärde mej vara att det gick åt mer energi åt att tillverka den än vad man fick ut i råvara. Är det nån som är mer uppdaterad så vore det kul att höra.

USA lär ju byta president:-) om ett par år, om det sedan gör någon större skillnad återstår väl att se, så länge miljarderna klirrar i oljebolagens kassakista så... Sen lär det ju bli en massa intressekonflikter då reserverna minskar. USA lär knappast låta någon knapra på deras kaka om det hotar deras " American way of life"

Mvh
Göran
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har sett siffror på att regnskogen för typ 50 år sedan tog upp cirka 12% av jordytan, och att den närmar sig 7% idag, så nog avverkas det... brasilien har ju förstört/avverkat mycket av sitt inland, indonesien gillar verkligen att elda upp sin skog dessutom.

Skogsdöden "försvann" tack vare katalysatorn, europas avgaser är mycket renare idag.
Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Länk

Men det finns lika många som säger tvärtom. Hursomhelst är jag övertygad om att olja/bensin kommer att finnas mycket länge än. Drivmedlet kommer iofs bli dyrare - men det kommer att finnas.

Jo, jag är också orolig för klimatet och miljön - men om vi inte får med USA på tåget (Kyotoprotokollet) och Kina bromsar sin vansinniga ökningstakt spelar det en fis i rymdens roll vad vi gör i Sverige.
Vi måste se klimatfrågan som en global fråga och inte bara se vad Aftonbluddret skriker om att vi måste göra i Sverige.

Om vi kunde bygga ut kärnkraften - säg en 10 reaktorer till, skulle vi göra två flugor på smällen. Mindre utsläpp och mindre oljeberoende.
kilroy
"Läste i något BMW-magasin där Svenska VD:n för BMW påstår att Etanolen är inget vi i Sverige kommer att kunna producera så det räcker åt alla. Man kan ju fråga sig om det är taget ur luften eller om det verkligen är 100% sant då det tillverkas Etanolbilar på löpande band från olika bilmärken."

Sagt av foppa...

Svenska VD:n har helt klart för sig när det gäller etanol som fordonsbränsle. Etanol kommer aldrig att bli annat än ett komplement till bensin/diesel av flera skäl. Dessutom är alternativet gas/biogas för tillfället iskallt.

Vätgas ligger en bit fram i tiden men har potential att bli ett hållbart bränsle.

Eldrivna bilar kommer sannolikt att bli ett prioriterat alternativ i storstadsmiljöer.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Jag tycker att det aldra bästa vore om vi körde elbilar som vi laddade med energi från kärnkraftverk , det tror jag vore bra.

Men fan vad tråkiga bilar det skulle vara.. men bättre det än att fortsätta som vi gör nu.

Det store problemet tror jag är att vi människor lever i samhällen där vi är vana vid att konsumera massor och självhushållning inte existerar alls , sammtidigt som vi ser det som helt normalt att pendla 5 mil till jobbet... det kanske är det man skulle ha ändrat på på 60-talet ? känns lite som att det är försent nu ?

Iaf. så har jag förstått det som att ozonhålet kommer att fortsätta öka i storlek i minst 50 år till för att det tar ca 50 år för bla. freoner att nå själva ozonskiktet , miljöförstöringen vi ser nu är den som skedde för många herrans år sedan , beträffande ozonskiktet då.... fanns en artikel om det i Forskning och Framsteg
inte säkert det är sant men det låter troligt tycker jag. eftersom freoner med mera inte används i så stor utsträckning i I-länderna längre men ozonhålet fortsätter att växa...

skogsdöden berodde väll mest på surt regn ? vet inte om den "finns kvar" men ingen orkar väll ens bry sig längre ? i Polen vet jag att den finns kvar för jag såg den i sommras. finns säkert i många fler länder ochså.
Ci
531
CiM
325ciM-04
Länk

för er som är lite oroliga!! heheh
undrar om staten kan subventionera det!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Notera kvällstidningarnas web-sidor i dag. Tokkampanjerna om världens undergång är borta. I stället har Johan Hakelius skrivit om faran med skrämselkampanjer i Aftonbladet.

Självklart ska klimatförändringarna tas på allvar, och jag tror att det finns mycket att vinna på en omställning av den rika världens bilpark till mindre miljöskadliga bränslen. När kommer coola bilar, typ BMW M5 och Jaguar XJR med innovativ miljöteknik? Då kan vi börja snacka!

Det man måste reagera mot är tokstollarna. De som fäktar med armarna och är mörkröda i ansiktet och skriker att undergången är nära. De finns överallt, i forskarsamhället, bland miljöorganisationer och i politiken. Samt inte minst i media. Nu gjorde svensk kvällspress bedömningen att de skulle tjäna pengar på att hänga på, det gjorde de sannolikt inte utan nu blir det ännu mer Bonde söker fru på löpsedlarna och mindre klimathot. Hyckleriet står som spön i backen.

På morgnarna har radions p1 ett program som heter "tankar för dagen" (nej det handlar inte om bensinmackar). Det är ofta lite täntigt men i dag var det en präst från Stockholm som heter Annika Borg (klok kvinna, jag har hört henne förut) som talade om undergångsprofetior i dag och för 2000 år sedan. Det är samma sak.

Vi som är tillräckligt gamla kommer i håg undergångsprofetiorna på 80-talet om kärnvapen krig. Alla stackars människor skrämdes upp att nu skulle minsann hela jorden gå under i kärnvapenkriget. Hysterin utnyttjades skickligt av Sovjetunionen i propagandasyfte men allt löste sig när samma Sovjetunion kollapsade några år senare.

Visst, jordens klimat ändras. Det har hänt förr och det kommer att hända igen. På 1200-talet odlade man vin i Skåne, det kanske går att göra igen, vem vet? Vi ska vara rädda om klotet. Men gå inte på undergångsprofitörerna, de vill bara skapa skuldkänslor. Därför handlar den mest hysteriska klimatdebatten inte om vetenskap eller miljö utan om religion. Det är samma Guds vrede som på medeltiden men i lite nya kläder.

För övrigt vill jag ha en M5 E60 i sepangbronsmetallic.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Kloka ord av Tretretti. Jag håller med om alltihop

BMW CS #5139
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Skönt att se att man beslutat att det blir en permanent sida på aftonbladet ang. klimathotet. För de som tvivlar (mycket tråkigt att det är för många som gör det fortfarande) tycker jag kan kika på "planeten" som sänds på svt men finns även i deras öppna arkiv : Länk klicka på "se planeten del1" (sänds i 3 delar, på torsdag kommer del 2.)

torsdag
21:00 Planeten
Del 2 av 4...
* Även i SVT1 17/11 och 21/11. Sänds även i SVT HD
tor 23 nov
Del 3 av 4...
* Även i SVT1 24/11 och 28/11. Sänds även i SVT HD
tor 30 nov
Del 4 av 4...
* Även i SVT1 1/12 och 5/12. Sänds även i SVT HD

Ett annat tips är att se reprisen på "Argument" som sändes i SVT igår. Finns även i öppna arkivet : Länk

///Foppa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.