|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Sitter o funderar lite här, min bil spårar som en dålig gnu o den dunkar fint på vartenda liten ojämnhet men får inte riktigt ihopa hur det skulle kunna dunka om gummit i storbussningen är kasst... Kollad under den och kan inte på något vis få hjulet att flytta sig om jag rycker i det för hand men om jag bara så mkt. som petar på staget runt gummit i storändan med domkraftsskaftet så känner jag hur lätt jag kan flytta hela staget där. Gummit sitter i hålet och har inte åkt ut ur hållaren på något ställe som då skulle gjort att det klonkade så därför undrar jag om du har något vettigt tips hur jag får koll på vad som är kasst, gummit (har jag redan konstaterat igentligen men behöver jag byta hela staget för att nån Smartstein på bmw gjöt in länken i staget ? | |
|
Jag vet att det är casterstagen som är orsaken till dunkandet och spårningen men tackar för att någon ändrat rubriken utan att läsa frågan jag hade istället för att bara rader inlägget. Min fråga något omformulerad är följande: Överallt här på forumet läser jag att det är bussningarna i casterstagen som är slitna med ovanstående symptom men jag får inte ihopa hur det är möjligt att det dunkar från gummisidan på staget om gummit finns kvar i sin hållare ? Det borde vara leden som glappar om det finns oljud med i bilden men av någon anledning så kan jag inte framkalla glappet själv och undrar därför således över ovanstående. |
|
Paap Reeder |
TA! Min E32 dunkade i ca 2 års tid. 2 ggr var jag på bilprovningen och jag var med själv och "juckade, ruckade och slet" men inget glapp hittades. Så tog jag loss staget för jag skulle byta de s.k casterstagsbussningarna och va får man se ...??? jo höger kulled satt sladdrigt som en "råttpitt" om man uttrycker sig litet vulgärt. Det var stört omöjligt att hitta felet utan demont. Nu tror jag det kommer sig av i vilket "led" den kommit att glappa. På bilprovningsbryggan kunde vi ju bara jucka den i sidled s a s. MVH /// Paap R |
|
Tackar som bäst för svaret Paap. Har precis samma erfarnehet, i besiktningen blir det alltid ok. Får väl bli till o införskaffa 2 nya stag o sen nedmontering. Är ganska säker på att det är leden även om jag inte kan rubba den när den sitter monterad men blir osäker när jag läser att det kan dunka på fin fint o sen byter man bussningen så blir bilen som ny igen. |
|
Paap Reeder |
... är det inte ngn som säljer två stag till en E32 på powerbörsen för 1500:-? Bara att klippa till. Var visst mede monterade bussningar. MVH /// Paap R |
| Än en gång Länk | |
| Ebay.de är som sagt ett bra alternativ. Jag köpte mina härifrån Länk på inrådan av annan Autopower-medlem. Kostnaden stannade på 760 sek för två stag inklusive bankavgifter och frakt. | |
| Bör väl tilläggas att min a stag var "einbaufertig", d.v.s. med bussningar monterade. | |
|
Absolut värt att kolla på, Tack skall ni ha för tipsen. Jag återkommer för nu la minsann fläkten av helt i kupen oxå... Säga vad man vill om 750:an med all el men min har strulat mindre än 525:an har gjort och det på mer än dubbla ägar tiden :D Än en gång tack för tipsen grabbs |
|
| Ni som shopade via ebay, hur lång tid tog innan grejorna fanns i brevinkastet ? | |
| En vecka ungefär, inklusive tiden det tog för mina pengar att överföras till säljarens konto. | |
|
Kan anbefale disse casterstagene! Länk |
|
|
Når du først er i gang er det lett å bytte disse også! Länk |
|
|
Jag har själv det här problemet, det märkts inte när bilen står på market eller lyftet. Men har du klock så tag en kofot och bänd kulledet uppåt så kommer du se att det är glapp. Jag tycker det är tragigts att man ej kan byta spindelled separat. |
|
|
Jag hade liknande problem och på min 523 touring -98, felet var tudelat. Dels var stagen kass och dels var dämparna slut. Efter bytet är bilen som en helt annan och spårar inte alls lika mycket (16/55/225). / Jonas |
|
|
Danke Schöne är tyvärr dom enda 2 orden jag kan på tyska men hittade en lirare som skriver följande, Unschlagbar in Preis + Qualität ! 2 Querlenker Vorderachse oben 1 rechts + 1 links *** auch Druckstreben oder Druckstangen genannt *** E i n b a u f e r t i g inklusive der Lager (Buchsen) Spitzen-Qualität - 3 Jahre Garantie ! ! ! Gesamtpreis für 2 Stück Har jag nu fattat rätt så är det 2 stag inkl. bussningar med 3 års garanti även om det inte lär bli tal om nån garanti :D |
|
| Här kan du få lite översättningshjälp Länk | |
Paap Reeder |
Annons på powerbörsen: Magnus 073-6913831 Uppsala Län / Uppsala ... här är annonsen från powerbörsen. Vill inte göra ngn "push-reklam" men det är bättre att köpa dessa nya för 1500:- än att man skall tjabba med kanske några för 100E på ebay. MVH /// Paap R |
| Och vart har han fått dom för 1500 ifrån då? Ebay är min gissning :) | |
Paap Reeder |
... ok ... kan vara så. MVH /// Paap R |
|
Har nu bytt mina stag, och det gick ytterst smärtfritt. Inget mer skak i ratten vid inbromsningar och inget mer skallrande framifrån. Liksom Paaps stag var mina helt slut i kulleden, och inte heller alltför roliga i bussningen. Dock tycker jag fortfarande att bilen spårar ganska mycket (dock mycket mindre än förut), kan det vara så att de här Länk (som 535-91 länkade till) har fått stryk av mina kassa casterstag? Jag är osäker på hur mycket de spelar in på spårkänsligheten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.