AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.248

Underligheter i kylsystemet

Ko
1
Konrad
728iA -98
R75/6 -76
Konstigheterna med min 728 började för ett par veckor sedan när tempmätaren hoppade upp en bit och ställde sig mellan normal och rött.
Kollade nivån och kunde fylla på en halv liter. Ett par veckor senare upprepade det sig. Jag pressde bilen lite extra och stannade och började skruva av locket till expansionskärlet och det började flöda över under tryck.Trycket och vattenflödet var kvar ett par minuter och systemet lät som det hade fått akut salmonella.
Luftade systemet men problemet kommer tillbaka. Spricka i toppen ?
Eller är det någon som har en billigare teori?
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Ja du...
Låter mysko att tempmätaren ställer sig så högt om det bara saknas 0,5 liter vatten.
Tryck i expansionskärlet är det alltid förutom när bilen är kall så det är bara som det skall vara. kollat själva tempgivaren?

Annars kan läckande slangar och dåliga klammer ställa till en hel del förtret då de ofta visar sig när man kör bilen men inte på tomgång.otätt kylarlock? = läker under körning/belastning?
läckage kring värmecirkulationspump?=läker under körning/belastning?
Vattenpump läckage under tryck?

Men som sagt.... kolla locket och givaren. jag tror inte du behöver vara orolig.

Mvh
Skalman
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Konrad, Jag tycker det låter som du har en defekt termostat om tempmätaren plötsligt börjar röra sig över normalt.
Konrad: Kommer du till någon vettig lösning med ditt problem så dela gärna med dig av lösningen.

Har själv bekymmer med tempmätaren som hoppar mot rött när den själv känner för det. Inbillar mig att värmen inte heller funkar som den ska. Har provat lufta systemet, blivit bättre men inte bra. Att öppna explocket till ett varmt system är väl inte så bra då man släpper in luft, tror jag...
Cenny
Låter som en toppackning som är på gång tycker jag...
Gu
115
GunnarG
530i -19
Tror iallafall inte att du ska oroa dig för toppsprickor i onödan. Mitt intryck är att av tusen bilar med detta problem är det något enstaka fall där det beror på en spricka i toppen. (Sedan är det naturligtvis alltid det första man tänker på, men det är ett psykologiskt fenomen...)

Jag hade ett likartat problem som berodde på ett elfel i samband med användning av motorvärmare. Du skrev att mätaren "hoppade" upp, menar du precis så? Dvs att det var en plötsligt ryckvis rörelse? Talar isåfall för elfel.
ib
2
ibbez
528 -97
weiss:
Hur gick det sedan??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.