AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.512

Varning för 325ci e46!

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
UDH 551

BMW 325i Coupe
Silver
Årsmodell 2001

Vill jag varna för med anledning av att den olovligen har tillgripits av någon från sitt dödsbo.

Bakgrundshistorian är lång men det gäller alltså en 325ci e46 som min far och jag importerade från tyskland i slutet av 2003. Han var första ägare (i Sverige) på bilen och körde den tills att han avled förra året. I samband med hans död har någon tagit ägarbeviset från lägenheten, förfalskat det och sålt bilen illa kvickt. 123 tusen sålde han den för förra året. Uppskattningsvis 7000 mil på mätaren. Nu har bilen 8 ägare totalt. SKL har konstaterat att ägarbeviset förfalskats och nu ligger ärendet i försäkringsbolagets händer.

Så med detta vill jag utfärda en varning för att någon stackare ska köpa bilen och sen hamna i en tråkig sits.
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
tråkigt
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Faan va tråkigt! Beklagar sorgen. Kan man inte ens få ha saker och ting i fred i ett dödsbo... Vem hade tillgång till boet? Det kan ju inte vara så svårt att ta reda på vem som sålt bilen till nya ägaren. Ta kort på alla som haft tillgång och besök nya ägaren. Jag hade inte tvekat en sekund! Gräv lite och se hur långt du kommer. Håll oss gärna informerade hur det går.

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jo, jag/vi/advokaten vet vem det är som hade tillgång dit. Han som blev den "nya" ägaren efter min far hade tillgång dit. Även SKL har konstaterat att ägarbeviset varit förfalskad men åklagaren vet inte vem han ska åtala för enligt honom så kan det ha varit någon annan som har förfalskat ägarbeviset och inte personen ifråga.

Även omständigheter som att brevet inkom till vägverket den 11 april 2005 och min far avled den 6:e april 2005. Ja, det är en lång historia men nu har advokaten i samråd med sin biträdande jurist gått igenom rättssituationen mycket noga och kommit fram till att det de facto inte är dödsboet som ska behöva ta problemen och kostnaderna med att få tillbaka bilen, den har blivit stulen och skall regleras av försäkringsbolaget som ett vanligt stöldskyddsärende.

Synd att någon ovetande har köpt denna bil som dras med dessa problem.

Ci
531
CiM
325ciM-04
enligt vv register är fadi, jad awad från sollentuna ägare till ovan nämnda reg nr, är även ett kreditköp.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Japp. Men jag kan ju inte direkt gå och ta ifrån han bilen. Det är inte min uppgift, dessutom tror jag inte han visste om vad han köpte.. Det företaget som sålde bilen till honom fick dock brev från våran advokat då de hade bilen till salu, men tydligen så struntade de i hans uppmaningar.

Trots all huvudvärk detta har bringat oss så är de lite komiskt att se hur rättsystemet fungerar här i Sverige.. Jag menar polisen, åklagare och myndigheterna vet ju att bilens ägarbevis har förfalskats och att bilen tillgripits utan lov. Ändå så har bilen vandrat mellan 7 olika ägare på 1 år och 7 månader.
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Pinsamt.
Beklagar verkligen sorgen MD.

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tack b97_knl och Danjel.

Ja, visst är det absurt egentligen att det är så enkelt att sno en bil, att den ens finns kvar i landet.
Ci
531
CiM
325ciM-04
MD:

tro mig, vill åklagare sätta dit han som förfalskade ägarbeviset, är det hur lätt som helst. åklagaren kan tvinga denna person att skriva ner lite texter och sedan lämna in det för analys. handstill är nämligen som fingeravtryck, unikt på sitt sätt. men men, rubrikerna är inte tillräckligt fina för åklagaren.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
CiM: Hm, jasså det visste jag inte. Är inge vidare på juridik men så som jag har förstått det så är detta enligt våran advokat en "feg" åklagare. Men nu har dem å göra med trygg hansa, ett stort försäkringsbolag vars talan och vilja har större vikt än en vanlig advokats kanske..?

Men men, får se hur de kommer utveckla sig. Synd om bilen som förmodligen har blivit fördärvad från sitt urspungsskick.
Ci
531
CiM
325ciM-04
MD: om FB kan ta tillbaka bilen, så ta inte emot det. det kommer inte bli lätt att ta tillbaka bilen heller iom att det har bytt ägare så många ggr. däremot kan FB polisanmäla den som förfalskade ägarbeviset och dra honom inför rätta. alternativet är att möta idioten mitt i natten och krossa varenda finger på han så att han inte gör om det, vilket jag hade gjort om jag var dig.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
MD:

Tråkigt att höra, både med din far och med bilen!
Jag hoppas att det hela löser sig snabbt och smidigt för din del och att den skyldige åker dit.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.