AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
26.164

Vad händer om man blå-ljuger i rättegången?

Sida 1 av 4
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Hej
Jag förlorade mitt körkort för ca en månad pga en fortkörning. Och nu ska det snart bli rättegång.... Körde för snabbt och blev tagen för 122 på en 90 väg, av en civilpolis. Jag har hela tiden hävdat att jag körde om en bil och att det max gick i 115 km/h. Min brorsa som var med kan även intyga detta! Nu är inte detta hela sanningen för det gick ganska snabbt, men vad händer om jag och min bror intygar att det absolut inte gick fortare än 115 km/h? Då är det ju två ord mot två.. och hastighetsmätaren kan faktiskt visa lite fel även om de dragit av sina % och allt annat. Det handlar om 3 km/h annars hade jag ju fått behålla det! Riskerar man något straff? Anledningen att jag vill ha rätt är att jag vill kunna övningsköra osv...

Har även fått böter på 2000 som ska betalas in om jag erkänner handlingen, vad händer om jag inte betalar? Står inget sista datum, bara att om jag erkänner så ska jag betala annars skriva in varför jag motsäger mig detta.
Kanske någon annan som varit med om nåt liknande:)?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Att ljuga i rättegång är korkat då man gör sig skyldig till mened som är ett betydligt grövre brott än fortkörning. Dessutom så är det rätt meningslöst då en lagmans ord väger betydligt tyngre än dina och mina.

Betalar du inte dina böter kommer det högst troligen leda till att en ansökan om betalningsförläggande skickas in till kronofogdemyndigheten. Du kan läsa om hela den processen här --> Länk

du kommer bli torskad hände samma sak med mej räckte med en civilpolis dom trodde på han och inte mig. MITT RÅD TILL DIG.. LJUG ABSULUT INTE I RÄTTEGÅNGEN. KAN KOSTA DEJ DYRARE ÄN KÖRKORTET.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
som åtalad så finns det ingen påföljd om man ljuger i sin rättegång. Dvs du kan dra vilka sagor som helst, men se till att dom håller ihop annars tror inte rätten på ett ord av det du säger. Tänk på att du kan dra sagor för en polis utan efterföljd, dom hotar görna med både ditt och datt men skit i vad polisen säger!

Som vittne så gör man sig skyldig till mened, men det ska en heldel till för man ska dömmas till mened.

av någon konstig orsak så väger polismans ord tyngre än packets...sorry svenssons ord.
Kontakta advokat som är erkänt duktig i trafikmål, kk återtagande osv som kan leta luckor i polisen uppgifter, förmildrande uppgifter osv osv.
Gå aldrig till en rättegång utan advokat hjälp om du är åtalad/instämd!!
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Håll i den story ni redan dragit för polisen. Hur blev din hastighet uppmätt? Blev ni filmade av den civila polisbilen?

Chansen att vinna en rättegång av typen som du beskriver beror på sättet som din hastighetsöverträdelse blev uppmätt på. Är den tvivelaktig kan du klara dig, men har civilpolisen använt sig av en godkänd metod så är det näst intill omöjligt att vinna.

Böterna du har fått är ett strafföreläggande. Betalar du så är det lika med ett erkännande. Betalar du inte blir det rättegång!

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Pelle Persson har rätt. Det finns ingen påföljd om du ljuger som anklagad.
Ljuger ditt vittne som inte bor under samma tak så kan det bli stora problem för denne. Sambos, fruar etc behöver inte tala sanning utan förutsätts bara göra det.

Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Pelle och pedalen har helt rätt. Du kan ljuga dig blå som åtalad och du kan inte straffas för det. Det är åklagaren som har att leda i bevis vad du står åtalad för.
Din bror kan däremot torska för mened - men som sagt - det är jäkligt ovanligt.
Om man nu skall ljuga gäller det att hålla sig så nära sanningen det är möjligt - och dessutom att ha gott minne (därför ljuger jag så sällan - för jag skulle aldrig minnas vad jag sagt). Om både du och din bror intygar hastigheten får ju åklagaren försöka överbevisa dig. Har dom bildbevis är det nog kört - men laser.... mja... det kan gå. Kom inte in i rättsalen och var ovårdade bara. Första intrycket är alltid viktigt. Lycka till och sakta farten...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
richo:

Länk

Mvh
Pelle Persson:
Har helt rätt man kan dra vilken vals som helst i en rättegång , bara inte du är ett vittne!
Har haft en rättegång om detta nyss, maila mig vid frågor osv.
Jag hjälper gärna till.

"Snabbt ska de gå,, annars får de´va"
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Kanske bättre om jag inte blandar in brorsan då? Även om han gärna vill hjälpa sin fartglade broder.. Tror ni jag har något att vinna på att blanda in honom?
Jag har redan varit utan körkort i mer än 1 månad och har "bara" tre veckor kvar tills jag får tillbaka mitt kort, Eftersom jag redan erkänt 115 km/h så kommer jag ju få böter ändå typ 1600 så det kanske är lika bra att bara skita i allt o betala, jag har trots allt förtjänat det:)
Men sen känns det som att jag vill jävlas och låta statens pengar gå till rättegången bara för sakens skull!

Mätningen gick till så att de klockade mig från deras bil med en "Genomsnittshastighetsmätare, trip track". Men jag undrar om de verkligen hann klocka mig för det gick undan rätt bra när jag körde om dem och inte 122 km/h som de påstod (och visste). De stoppade mig på andra sidan stan efter att ha försökt komma ifatt mig ett bra tag...dom har alltså inte haft ögonkontakt med mig en stor del av sträckan. Jag hade hyffsad koll i backspeglarna så de har legat flera bilar efter mig hela tiden utom möjligtvis på den vägen där de mätte mig. För där var det inte riktigt läge att kolla bakåt:) (När de stoppade mig luktade det duktigt med bromsar...:))Så vad göra? Påsta att de mätt fel fordon eller stå fast vid att jag kört max 115 km/h, eller betala o va glad?

Mvh. Richard
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Det som kan vara konstigt för polisen att förklara är varför de inte stoppade mig på samma väg som de mätte mig på? Om jag nu bara kört i 122 km/h....? Jag kan ju påstå att det måste varit någon annan de mätt... Men det kan ju bli så att de tror på polisen om att jag kört så snabbt att de inte hann ifatt mig:/ Med deras trip track och en 10 min förföljelse så kan de ju starta och stoppa hur som helst tills de får en tid de är nöjda med...

Mvh. Richard
Tycker du om din bror undviker du lögner. Pelle Persson har nämligen helt rätt. Hur stötande det än är är det tillåtet att ljuga i egen sak, men inte i andras. Mened kan straffas mycket hårt.

Mvh
Mikael
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Gilla läget, det låter ju ändå som att du har kommit jävligt billigt undan :)

Har vart med om iaf ett par tillfällen när åklagaren har bett om en kopia av vittnens utsaga i rättssalen, när mened har misstänkts. Värt att komma ihåg är att vittnesmålen bandas.
"...jag vill jävlas och låta statens pengar gå till rättegången bara för sakens skull!"

Ja, snälla gör det - låt oss andra betala så mycket som möjligt för din fortkörning... :P
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag skulle betala strafföreläggandet och få saken ur världen.

Men tycker du att polisens förfarande känns tvivelaktigt så kan det vara värt att testa en rättegång. Men för framgång där krävs att du och din bror håller fast vid den historia ni redan har dragit (och att han vittnar). I mina ögon känns det hela något luddigt.
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
Ta det lugnt och ljug för allt vad du är värd. De kommer ha svårt att få dig fälld. Du har väldig otur att det ens blir rättegång. Jag vet en här på forumet som körde lika fort som du fast på 30 väg med polisen i hasorna med blåljus och allt. Färden slutade i en vägskylt. Det blev aldrig rättegång. Men han fick böter för olovlig körning tror jag det kallas när man kör med avställt fordon. 600 kr eller nåt.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Ok tack för alla svar!!! Känns som att det smidigaste vore att betala och få det ur världen! Kommer inte blanda in brorsan i detta fallet, bättre att vänta tills det är dax nästa gång...:)

Hört från "någon" att om polisen har sin lediga dag och inte vill ställa upp på rättegången, eller om de jobbar men det är brist på poliser så kan rättegången ställas in. Om det inte blir någon rättegång (som det förmodligen blir) vad kan utfallet bli då?

Mvh. Richard
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
richo> Det vanliga är snarare att polisen går in på sin lediga dag, mot fin övertidsersättning :)
co
85
cosmossvart
Z3 2.8 Roadster -98 (såld)
Ett alternativ är förståss att du helt enkelt rakryggat står för vad du har gjort och betalar dina böter...

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Håll fast vid det du sagt, betala inte bötern och få brorsan att vittna för dig. Hävda att det är vanligt att hastighetsmätare visar för mycket = att polisen kan ha fel. Skit i moralpoliserna här, var och en är sig själv närmast, samt det faktum att brottet inte direkt handlar om att du mördat Reinfeltd. Lycka till!
co
85
cosmossvart
Z3 2.8 Roadster -98 (såld)
Visst, alla har sin egen åsikt om saker och ting.

Personligen övergår det mitt förstånd man ens kan överväga att dra igång en rättegång som man planerar att ljuga sig igenom.

För att kanske tjäna 400 kr???

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.