|
|
|
|---|---|
|
När jag kört en bit med bilen går tempmätaren upp på rött och det börjar ryka under huven. Får inte in någon värme i kupen heller.. Om jag inte minns fel så sa han jag köpte bilen av att någon pump (vilken vet jag inte) kunde hänga upp sig när det blev minusgrader ute.. Vad kan felet vara? Vilken pump hänger sig? antar att det är vattenpumpen? Hur kan jag felsöka? //Markus | |
|
Blir kylaren varm (efter att termostaten öppnat? Blir kylaren varm när bilen kokar eller sprutar den ut kall vätska? Hur långt hinner du köra och hur många minuter tar det innan bilen börjar koka? Har du ngn olja i kylarvätskan? Hur ser din olja ut? |
|
|
Jag har inte hunnit felsöka så mycket ännu. Upptäckte problemet idag och det är mörkt på min parkeringsplats :/ Ska dock kolla upp så att termoststen fungerar som den ska imorgon Olja i kylarvätskan? Borde jag ha det? Tar mellan 10 - 15 min innan tempmätaren är uppe på rött. Har dock stängt av bilen innan tempmätaren gått i botten |
|
|
Kylare kall när motor varm = ingen cirkulation. bilen kokar och kylaren sprutar ut kall kylarvätska = ingen cirkulation. Olja i kylarvätskan eller kylarvätska i oljan = läckande topplockspackning eller sprucken topp. du kan köra i 10 minuter innan bilen kokar = inte sprucken topp, då rör dig sig om ca 3-5 minuter från kall motor till kokning. Det troligaste är att du inte har någon cirkulation i systemet eller att din termostat aldrig öpnnar, vilket gör att den varma kylarvätskan aldrig når kylaren för att kylas ner. |
|
|
Tack Mugge Ska ut till garaget imorgon och felsöka. Hittar jag inte felet återkommer jag :) Tack för svar! |
|
|
Nu har jag precis kommit hem från garaget. Blev dock inte mycket klokare för det :/ Märkte att det var en spricka/hål i en av slangarna (Se Bild1) och där ångade det när motorn blev varm. Tog bort några slangar för att se om det kom vatten (Se bild 2 och 3) Bör det komma vatten ur någon av hålen på Bild 2? Som jag förstår det så åker bara vattnet igenom kylaren när termostaten slår om annars cirkulerar det bara runt? Länk Länk Länk |
|
|
Kylarvätskan pumpas runt i kylsystemet, Länk . Om jag inte är helt fel ute så kommer kylarvätkan ut från toppen (rör nr 1 på din bild nr 2) och går via slang nr 10 på bilden ner till termostaten (nr 9). Är motorn kall kommer termostaten inte att öppna och kylarvätskan kommer att ledas tillbaka in i motorn igen via slang nr 12, och så kommer det att fortsätta tills motorn blir så pass varm att termostaten öppnar. Då kommer kylarvätskan istället att ledas ut via rör nr 2 på din bild nr 2 och gå via slang nr 11 till kylaren där den passerar kylaren och kyls ner och leds via slang nr 13 tillbaka till termostathuset där den leds in i motorn igen. var detta till någon hjälp? |
|
|
All information är till mycket hjälp :) Hur fungerar T-korsningen (9:an på bilden) Är det någon sorts backventil i den? Kan den kärva ihop? [url]Länk |
|
| Eller nej. Det är termostaten? | |
|
objekt nr 9 är själva termostaten, den sitter i sitt termostathus på M10 modellen, det går inte att bara byta termostaten, utan termostat + termostathus är en och samma del. Termostaten fungerar som en ventil, när den är sluten så kan kylarvätskan inte passera genom kylaren och vilket är meningen när motorn är kall. Det kan vara så att termostaten har hakat upp sig och inte öppnar, men det märker du. Är temostathuset varmt och kylaren kall men tempmätaren visar högre temperatur än normalt, ja då är det termostaten som felar. Är termostaten och kylaren kall och tempmätarne visar för högt, ja då är det vattenpumpen. ___ Bilen: Länk |
|
|
Det kan även vara så att det är för dåligt flöde genom kylaren, vilket hämmar kylningen av kylarvätskan. Jag hade mycket problem med kokning på min 518i-87 och det finns mycket att läsa i ämnet på bilbloggen till min gamla 518i. ---> Länk kanske kan det vara till mer hjälp! ___ Bilen: Länk |
|
|
Termostaten är varm och kylaren är kall.. Då borde det vara termostaten Ska kolla på detta imorgon |
|
|
Visar temperaturmätaren för högt och kylaren är kall och termostaten är varm så betyder det att termostaten behöver bytas. ___ Bilen: Länk |
|
|
Hur går det, blivit kvitt problemet nu? ___ Bilen: Länk |
|
|
Gick precis upp nu för att åka bort til mekonomen och hämta en ny termostat.. Ska sätta på den idag och se om det hjälper :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.