|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Jag har köpt en ny stereo som jag precis kopplat in i bilen. Den har mp3 in och även en lång sladd med en liten dosa i änden som ska vara IR till fjärkontrollen, den dosan behöver ligga tex ovanför ratten, det utrymmet. Men hur får jag den dit? Jag menar, kablarna innanför stereon verkar svänga vänster men vart tar dom vägen sen? någon som vet? jag måste ju slingra en väg upp där bakom någonstans, någon som förstår mig ? Jag vill gärna ha mp3-in sladden nära tillgänglig så man kan koppla in mp3 när man vill. Tack på förhand, hoppas jag inte snurrat upp det för mycket för er. | |
|
Använder du askkoppen? Du kan dra kabeln neråt bakom stereon,och upp vid askkoppen. Sedan kan du förvara din Mp3 där rätt osynligt. Hur lång IR-kabel har du att använda? Lossa undre kåpan vid ratten så har du en del spelrum. du skulle kunna dra sladden mellan ramen på instrumentpanelen och rattstången. |
|
|
asså :) snacka om snabbt svar. perfekt, jag har askkoppen tillgänglig ja =) Ir-kabeln är cirka en meter så det e väldigt bra, men mp3-in kabeln är bara en decimeter typ, får la förlänga den själv, inte så jobbit. det dära med mellan ramen och rattstången kanske jag behöver mer hjälp med men det ska nog inte bli problem :) tusen tack för hjälpen |
|
|
Jag tänkte på en sak till. Jag planerar på att köpa fälgar till bilen. Vad ska jag kolla på för speciella mått eller nåt? Jag hade tänkt mig ganska feta men vad är det viktiga man behöver veta angående min 318i ? är det något viktigt eller bara köpa ett par? |
|
|
Tack för hjälpen Jag behövde inte äns ta bort något, handsfacket, fanns ett litet litet hål som det fick plats att dra 2 kablar igenom (H) Mission solved |
|
|
Vilken tur att det gick bra! Jag håller själv på med ljudbygge i min bil och E30 är rätt tacksam att dra kabel i. :) |
|
|
Vad härligt :) Men jag undrar tror du min också är av kaross E30 ? i instruktionsboken står det alla 3 modeller så det är svårt veta vilken. |
|
|
Om du har karossen där det sitter 4 st. runda framlampor så är det E30,ja. :) E36-karossen kom först senare. |
|
|
Tack för hjälpen :) Du verkar kunnig om det mesta, min stereo har en DC-out kontakt, vet du om jag kan använda den som strömkälla till mitt slutsteg ? Och telephone mute kabel, vad är det bra för ? Instruktionsboken som kom med förklarar inte de 2 frågorna tyvärr... men du kanske vet ? ha de |
|
|
Telephon Mute cabel=om du har handsfree/integrerad telefon i bilen. Den gör så att stereoljudet dämpas/stängs av när du får ett samtal. Jag skulle inte använda DC-utgången som strömkälla. Koppla direkt från batteriet till slutsteget,det är betydligt bättre! Använd kabel med minst 6mm omkrets till både ström+jord. Från batteriet drar du den genom kabelgenomföringen som sitter till höger om batteriet (du får göra ett nytt hål i gummit). Den kommer ut precis bakom handsfacket. Sedan drar du elkabeln under inredningsmattorna på höger sida och bak. Ta loss baksäte/ryggstöd,dra kabeln bakom dem genom ett av de färdigborrade hålen in till bakluckan. Tänk på att du behöver en extra säkring (eller ja,du behöver inte men det är bra att ha) till slutsteget på strömkabeln. Säkringshållare kostar 80 kr på MDS,ska sitta maximalt 0,5 meter ifrån batteriet. Jag placerade min precis där kabeln kommer in i kupén. Sitter säkert,lättåtkomligt och osynligt! Jord till slutsteget ska sitta så nära slutsteget som möjligt på en plåtren yta. Dra INTE strömkablar nära högtalar/RCA-kablar då risken för magnetisk störning är stor. |
|
|
Wow tack så mycket. Om jag köper ett slutsteg, brukar alla kablar jag behöver ha vara med då? Grejen är att om jag kopplar från DC på stereon så vet jag hur jag ska koppla. Men om jag ska koppla direkt från batteriet så vet jag inte vilka kablar jag behöver. Finns det någon länk du skulle kunna visa ? Jag vet ju nu tack vare dig att jag behöver en säkring, är det av en sån variant man klipper kabeln och för in den på båda sidor av säkringen eller ? Kabeln som går används till både ström och jord ska alltså vara minst 12mm totalt i omkrets ? just checkin. alltså ännu en gån snurrar jag upp det rejält men förra gången så hjälpte du mig och det gick jättebra :D så du ska ha tack |
|
|
Jag ska försöka guida dig genom det här,blir ju inte värre än att du kanske får fråga en extra gång för att vara säker. ;) När du köper slutsteg brukar det bara vara slutsteg och inget annat. Kablar,säkringshållare och säkring kostar runt 300 kr. När du ska köpa kablar behöver du en kabel till ström,en till jord (alltså 2 separata kablar). 6mm i omkrets ska de kablarna vara på som minst (då slutsteget äter ström). På RCA-kabel (alltså den som går till lågnivå) brukar det sitta en liten kabel som går mellan dem. Det är en Remote-sladd som styr på/avstängning av slutsteget. Den sladden ska kopplas in vid ISO-kontakten vid stereon,på sladden som är till för motordriven elantenn. Då stängs slutsteget av när stereon stängs av,rätt bra funktion! Hur du ska koppla in strömsladden är faktiskt lättare än det låter. Du behöver 4 st kabelskor (för jord+ström) och sedan kablarna. Strömkabeln kopplas direkt på batteriet (på kabelskon som är till + finns det fäste,montera där). Sedan är det smidigast om du drar kabeln på höger sida hela vägen bak under inredningsmattorna (står mer info i tidigare inlägget jag gjorde). Jord till slutsteget monterar du i bakluckan så nära slutsteget du kan. Jag har ingen länk att visa dig men jag kan göra en skiss på Photoshop om det skulle behövas,har även bilder från hur jag gör på min bil. Lägg till mig på din mejl: lundbeck100@hotmail.com Om du skulle bo i Sthlm-området så kan jag hjälpa dig med inkopplingen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.