AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.434

byta växelspaksknopp e39 automat

mr_camitz
att byta en manuell knopp på e39 är väl att bara dra rakt upp, men med en automat? det är ju en knapp framför knoppen som spärrar att man kan växla när den inte är intryckt, så jag antar att det är en mer komplicerad procedur än att bara dra knoppen rakt upp?

tacksam för alla svar!
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ja de är så komplicerat som att hålla knappen intryckt och dra rakt upp :-)

Va inte rädd för att ta i för den sitter bra.
robert pentén
vad har du hittat för ny fin knopp då :)? vad och vart :)?

mr_camitz
nja, en ganska tråkig historia faktiskt, min son krockade med våran 528 för ett par veckor sen, blev så tillknycklad att bilen inte gick att reparera så fick pengar att skaffa en ny, en 523. hursomhelst har växelspaken i nya bilen en spricka men är av valnöt samma som den som krockades, så ja tänkte byta om det inte var alltför mycke bekymmer, o d verkar d ju inte va ;)

ska bara undvika att bli knockad ;)
tonyjohan
Det där lät nästan lite för enkelt, men teknikens under... Kan man tro att det är lika enkelt om man skulle vilja fräscha upp växelväljarens omgivningar, få tillbaka finishen på träet runt vxl-föraren. Byta plast och manöverknapp till växellådan. Ny snygg ratt, inte den svarta med svart i mitten, det ska vara blått och vitt! Och hur mycket ska man egentligen lägga ner på sin leksak, ska man laga rost som börjat i nederkanterna på dörrarna, och fläcken på ena bakskärmen, (fronten nylackad av förra ägaren, min svåger), ska man lacka om den och vad kostar det? Ska man underredsbehandla, och vad kostar det? Ska man kosta på en proffsmotortvätt? Bilen är i underhållet skick, fram- bakvagn är renoverade, ventilkåpor slipade, engine flush, oljepumpen, vattenpump och remmar bytta. Är det värt det, och vad i fridens namn kan det kosta?!
robert pentén
massa pengar

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.