|
|
|
|---|---|
|
Vissa däckfirmor rekommenderar att byta ut luften i däcken mot N2-gas(kvävgas). Har en Z3:a som är superkänslig för däcktrycket bak, skall vara exakt 3,1 bar annars blir bilen "svampig" på vägen. Trycket ändras när däcken blir varma resp. kalla, kan N2 vara en "tryck-stabilare gas" map. temperaturändringar? Någon som testat? Vad kostar ett "luftbyte"? | |
|
50kr per däck tar dom häruppe |
|
| Är ju en ganska billig grej att testa isf. Blir väl säkert inte sämre iaf. | |
kilroy |
Jag har ännu inte sett några vettiga argument för att normalbilisten borde gå över till kvävgas. Prisnivån för "luftbyte" varierar säkert men 4 X 50:- är inget annat än rent ockerpris. Mvh kilroy |
|
Här kommer lite info: *Varje sommar ser vi rubriker om olyckor som i många fall är resultatet av en punktering sedan ett däck med alltför lågt lufttryck gått varmt och havererat. Svenska bilägare, är som alla andra inte speciellt intresserade av att kontrollera lufttrycket i däcken. Vilket betyder att bilarna rullar tyngre och förbrukar mer bränsle när trycket är för lågt. Men också försämrade vägegenskaper och - om det vill sig riktigt illa - att däcket blir så varmt att det till sist havererar. Därför fyller man nu däcken nitrogen, N2 /kväve/ . Fördelen med nitrogen är att det läcker ut 3-4 gånger så långsamt som vanlig luft. Dessutom blir däck med nitrogen inte varma lika snabbt. Nitrogen är också helt torr och innehåller inga föroreningar. Vilket betyder att risken för att fälgen ska rosta eller oxidera minskar. Nitrogen i däck må vara en nyhet i Sverige, i Holland började man byta ut luften i däcken mot nitrogen redan för 20 år sedan och idag rullar många miljoner bilar nere på kontinenten på nitrogenfyllda däck. Att världens trafikflygplan sedan länge har nitrogen i däcken - med vanlig luft skulle vattnet i luften frysa till is på hög höjd och däcken haverera vid landning- är ännu ett bevis för fördelarna med nitrogen. Sedan något år finns också möjlighet att fylla nitrogen i däcken även i Sverige och intresset växer i takt med att bensinpriset skjuter i höjden. För med rätt tryck rullar däcken lättare, slits mindre, ger bättre väggrepp och kortare bromssträcka.* Allstå, om du är för lat för att kontrollera däcktrycket då och då kanske du skall byta till N2. Annars ser inte jag någon större vinst............ |
|
|
Jooo, men det är väl skönt att veta att du kan köra omkring på 10000 m höjd utan att däcken blir till isklumpar =) Sorry, kunde inte låta bli... :) /ElakaKatten |
|
|
ZM3: Ja, Nitrogen är betydligt "tryckstabilare" än luft, oavsett temp har du samma tryck med Nitrogen Kilroy: Visst kan man tycka att 50:- är för dyrt, men utrustningen är ju inte gratis för verkstäderna, det är ekonomiskt oförsvarbart att fylla via gastuber, så en verkstad måste skaffa en Nitrogengenerator och de går lös på 25-30kkr Det blir ett antal fyllningar innan maskinen betalat sig |
|
|
Att trycket är detsamma oavsett temp stämmer inte. Allmänna gaslagen gäller både luft och N2. Men vad i luften är det som gör att den läcker mer än N2 och är mindre temperaturkänslig? Kan det vara vatteninnehållet i luften? |
|
|
Platypus: Självklart gäller allmäna gaslagen, men gaser har olika egenskaper trots det. Och nitrogen har inte samma tryckökning som syre vid temp.höjning. Det är främst denna egenskap som gör att tävlingsbilar använder just nitrogen Varför luften "sipprar" ut genom däcket kan jag inte förklara på annat sätt än att ämnen har olika egenskaper, kan ju vara så att nitrogen har större molekyler? Men i vilket fall, ett glykolfyllt kylsystem i en bil läcker lättare än ett med rent vatten, liksom att siliconebromsvätska kryper lättare än konvntionell DOT4.. Helt enkelt, konstatera att "så är det" |
|
| Detta känns som ännu en onödig pryl som frestar på miljön utan att egentligen vara nödvändig på något vis. Att flygplan och eventuellt tävlingsbilar har ett behov är väl helt OK, men att tant Gudruns Corolla skulle ha gas i ringarna är befängt... | |
| Speciellt Tant Gudrun kanske behöver gasen mer än nån annan då hon kanske är den som lätt svänger in på macken och kollar däcktrycket. Med gasen är hon kanske säker på att rätt tryck finns tills hon besöker verkstaden nästa gång för att byta hjul/däck. | |
|
Att använda miljöargument mot kvävgas i däcken är ganska befängt, eftersom vår atmosfär till 78% består av just kvävgas. De maskiner som 'tillverkar' gasen för däckfyllning tar kvävet ur luften, så någon miljöpåverkan är det överhuvud taget inte tal om. Att det däremot är en fullkomligt onödig grej är jag helt övertygad om. Orkar man inte kolla lufttrycket i sina däck, är det nog tveksamt om man ska ha bil alls - tappar man trycket nämvärt i något av sina däck, är det sannolikt fråga om någon skada eller annat fel, som behöver åtgärdas oavsett om man har 78% eller 100% kväve i däcken.... Beträffande tryck vid olika temperaturer är det visserligen korrekt, att tryckökningen i ren kvävgas är lägre än för motsvarande mängd luft - dock är skillnaden så liten, att den är fullkomligt försumbar. (Om någon är intresserad kan jag visa uträkningen med hjälp av allmänna gaslagen, som i detta sammanhang är mer än tillräckligt noggrann.) /// Gunnar E. |
|
| Snacka om luftaffärer!Dolda kameran haett inslag för länge sedan där man uppmanade folk att byta ut den gamla luften i däcken. Lika många som torskade på det som att nu få knappt 20%mer kväve i puckarna. Hur ofta kontrollerar man gastrycket ,och fyller på när man behöver anlita verkstad för detta? Har man varit för bekväm för att kolla lufttrycket på macken, inte kommer man orka åka till verkstan. Lägg pengarna på drivmedel istället och du kommer längre!/Balloney. | |
|
Rätt däcktryck = bättre för miljön Klicka på länken och läs punkt 4:a (eller varför inte läsa alla när du ändå är där) Länk ----------------------------- According to Einstain: "The faster you go, the longer you live" |
|
|
En rättelse: Punkt 2 tror jag inte gäller för BMW bilar ;) ----------------------------- According to Einstain: "The faster you go, the longer you live" |
|
|
Jag hade 100% kvävefylling in mina 18" ett tag, en kompis fyllde upp dem. Märkte inte ett jota i skillnad mot 78% kväve, vare sig på läckage eller gång. Däremot har jag en liten händig digital lufttrycksmätare som jag använder minst någon gång i månaden på garageuppfarten innan jag ger mig iväg för första gången den dagen så att jag mäter trycket med helt kalla däck. Det är visst helt normalt att man tappar ett ½ hekto i månaden eller så. Jag gör detta för att bilen går så mycket bättre med rätt tryck i däcken och inte av något mer eller mindre obskyrt miljösjäl. Mvh Björn |
|
| Visst är det bra med korrekt lufttryck i däcken, ingen lär väl påstå något annat. Men vad tusan har det med kvävgasfyllning att göra? Varenda bemannad bensinstation på det här klotet tillhandahåller komprimerad luft helt gratis för detta ändamål.Däremot är nogrannheten på tryckmätarna under all kritik, köp en egen och kolla! Tankar du bara på automatstationer, köp en kompressor till garaget eller en 12 volts att ha i bilen! Varför är så många bilägare så lättlurade? / En som hunnit se mycket skit i sina dar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.