|
|
|
|---|---|
|
Hej, vart är det billgiast att få bytt alla 4 bromsbeelägg? Har ingen som helst aning om rätt prisomfång? Material kostar runt 1500 till min bil +/- någon hundring. Men har ni tips om bra och billiga verkstäder i Stockholm, Västerort? | |
|
Varför gör du inte jobbet själv... det är inte speciellt svårt och det fixar du på en lördag eftermiddag |
|
| jag är verkligen inte händig, och har ingen aning om hur jag ska göra. Guiden är bra men jag är dum :) behövs det inte verktyg för detta? | |
|
Det finns mektips om hur man gör det. Länk (skiva + belägg) Länk (belägg) |
|
|
Det du behöver är utöver bilens standard verktyg är: domkraft + 1-2 pallbockar 7mm Insex kopparpasta stålborste Det är bara 2 st. insex-skruvar som lossas per hjul. sen gäller det att lirka ut oket och plocka väck belägg. trycka tillbaka cylindern, brosta rent oket, på med pasta och nya belägg (ev. slitagevarnare) plocka ihop allt. Men jag skulle tro att en verkstad skulle debitera ca 1 - 1.5 h per hjulpar. |
|
|
Du får det att låta så enkelt :)Vi får se hur jag gör, men tips om verkstäder tas emot. Dock skulle jag vilja prova det själv innan. Ska beställa beläggen först, måste det vara Textar tycker ni eller håller andra samma kvalité. |
|
| E39 guiden funkar för mig också va? Så det inte kommer till en punkt där halva bilen är demonterad och guiden säger annat :) | |
|
Nej det är samma. Textar är riktigt bra belägg, orginalleverantör till BMW till och med tror jag. Det är hårda belägg, många taxi bilar kör med textar. Nackdelen är att de är ganska dyra. Jag själv har kört med RoadHouse på vissa bilar, det är belägg som också håller hög kvalitet och som är förmånligare än Textar. Road House säljs av Autoexperten bl.a. och jag kommer nog själv att slänga på en omgång Road House belägg på min 750 snart. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.