|
|
|
|---|---|
|
Kompisen fick en stor sten in genom sidorutan natten till lördagen i Granängsringen i Tyresö Pundaren som sågs springande ta sig därifrån iklädd bl.a uppdragen svart luva hade sett att kompisen hade en hållare för sin TomTom sittande i vindrutan Själva navigatorn satt där inte men det var tillräckligt för att han skulle bryta sig in och se om navigatorn låg i mittenfacket vilket den tyvärr gjorde :-( Inget annat snoddes utan bara den. Stereon, nyckelknippan etc etc var kvar. Så ett hett tips till övriga (även ni som tar med er navigatorn in) är att även ta ner hållaren från vindrutan för att slippa onödiga inbrottsförsök | |
|
Likaså med stereons front, lägg den inte i handskfacket/under sätet eller dyl. De jäklarna känner i alla skrymslen och vrår. |
|
| Samma sak hände med en affärsbekant hans navi låg oxså gömd i bilen, hållare var synlig. | |
|
För drygt 10 år sedan hade jag hade en bil med en uttagbar Pioneerstereo och tillhörande fjärrkontroll. Stereon plockade jag alltid med mig upp men fjärrkontrollen satt mellan framsätena med kardborrefäste och den lät jag sitta där, använde den ändå aldrig. En morgon var det en pundare (granntanten hade sett honom) som hade kastat in en gatsten modell större i bilen och snott fjärrkontrollen, förmodligen i tron att det var en mobiltelefon...Fjärrkontrollen i sig lär han inte få många kronor för hos sin hälare då den enbart passade vissa modeller och ny kostade kring 300kr. Tyvärr gjorde stenen en hel del skada då den rullade/studsade förarsidan till passagerarsidan via mitkonsol och intstrumentbräda. |
|
Njuren |
Har snackat med en skadereglare hos en av de större försäkringsbolag och han berättar att fabriksmonterade navigationer stjäls rätt mycke nu med. Man plockar helt enkelt ut hela paketet. |
| Skulle man vilja montera ur min navi i min V70 får man jobba för det är delar och kablar runt i hela bilen. | |
|
Som sagt.. tillochmed reportern för ViBilägare fick sin portabla LÅNE Navi stueln ur en TEST bil.. lagom kul att förklara det för leverantören av Navi´n och bilföretaget som lånat ut bilen.. Min Navi plockas med i fickan och hållaren läggs där den inte syns. Om jag inte är inne på macken i 2 minuter. //amullo --- |
|
|
Helt sjukt att man inte ens ska få ha själva hållaren till navin kvar i bilen utan att behöva ligga i sängen om natten med en klump i magen och undra om någon ska tro att navin sitter där eller finns i bilen. Angående "fasta navigationer" så har vi ett flertal kunder som fått sina navisar stulna ur bland annat X3:or och X5:or, och det är en marknad som accelererar. Det enda sättet att få stopp på det är väl att folk mättar marknaden, dvs. om alla har en navigator så minskar begäret och är det inte lika ovanligt med en navigator i bilen så kommer folk tröttna på att sno dom, detsamma gäller alla dessa godtrogna människor som köper Navigationer, M-växelspaksknoppar m.m begagnat på blocket och här på AP, tyvärr är nog iallafall 80% stöldgods. Jag jobbar själv på en BMW återförsäljare och där förekommer tom stölder mitt framför våra ögon (vi ser det dock inte då det väl sker), mitt på ljusa dagen och oftast inne i våran anläggning. Senast i söndags förra veckan hittade jag våran visningsbil, 335 coupé som står i hallen utan sin m-växelknopp. Trist att samhället enbart utvecklas till det sämre. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det har tom räckt att du har haft ringar efter sugfästet kvar på rutan för att få rutan inslagen och navin stulen om den låg i handskfacket tex. Eller bara rutan inslagen och ingen navi i bilen alls. ///MVH Hasso Länk |
|
Eftersom många inte har någon moral och straffen är obefintliga så vad kan hända tänker väl kräken! Är ju bara stjäla på, börjar gilla systemet i ex Iran där det blir svårt att stjäla 3ggr eftersom man bara har 2 händer... Mvh Danne |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Daniel: Och hundarna behandlas bättre än kvinnorna , nja ingen bra referens. ///MVH Hasso Länk |
| Hasso: Nu tror jag iofs bara Daniel.F syftade till just stjäla biten ;) | |
|
exiZ: När jag jobbade på BMW Solna var det mer eller mindre vardagsmat med stulna växelspaksknoppar i visningsbilarna. Det förekom även stölder av navienheter i bagegeutrymmet på vissa bilar i hallen. Hos den BMW-handlare jag jobbar hos nu är det mycket ovanligt med stölder, det tycks vara ett storstadsproblem. /Masten Gör mig glad, besök min blogg! Länk |
|
|
I engelska motortidningar tog man upp detta problem redan 2006. Där konstaterades att det räckte att det fanns ett "sugmärke" från en Navi-hållare på vindrutan för att man skulle få ett inbrott. Glöm inte att ha fönsterputs i bilen och ta bort alla spår efter Navi:n innan du lämnar bilen! :-) |
|
|
Masten: Jo, det är helt klart ett storstadsproblem, men det är väl för att i storstaden finns alla tjuvarna. Våra navvar låter dom iallafall bli, men så är jag också som en hök på bilarna ;) |
|
| Har lyckligtvis inte råkat ut för detta, men det låter ju förjäkla surt. Själv brukar jag lämna min Garmin i handskfacket, för det känns som att om de ändå har slagit sönder rutan för att leta efter den så är inte det det stora problemet. Men om man dessutom ska behöva plocka bort hållaren så blir det jobbigt, speciellt med min tämligen avancerade kabeldragning... suck | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.