|
|
|
|---|---|
|
De sista dagarna har min 318is- 90 haft en tendens att få en hög arbetstemperatur, och ingen värme i kupén. Mätaren har aldrig uppnått det röda fältet på mätaren, men gått upp över "75%". (Hade ett liknande problem med varm motor tidigare i höst, men då trodde jag att det kunde ha att göra med den motoroljan jag slängde i. (Aral Supertronic 0W/40)) Vänner har också påpekat att bilen har rykt lite vitt det senaste, men pga kylan ute har jag tagit det som orsak. Jag tog in bilen för upptining i garaget, tittade lite på kylvätskenivå osv. och det såg bra ut. Min första fundering var att termostaten var kass, då den inte skulle ha öppnat och släppt in vatten till kupén osv. Öppnade oljepåfyllningslocket igår och tyvärr hittade jag lite brunt klegg på undersidan av locket, och även lite grann på oljestickan i tråget... Det betyder väl trasig topplockspackning? Bilen har verkligen inte gått varm mycket alls, så jag vill inte tänka mig att toppen har tagit skada! Vad ska jag göra? Jag tänkte att det var en sotningsats som behövdes, men är det fler saker som jag borde köpa in...? Sökte på trådar och såg att någon tipsade om nya topplocksbultar... Ska man passa på att byta fler delar när man ändå har isär motorn? Behövs motorn lyftas ur för dessa ingrepp? Skulle verkligen vara tacksam av lite tips och stöd, då jag inte känner mig alltför van vid sådana här operationer... Tack på förhand! Carl Ronelöv | |
|
Finns det ingen som vill ge några tips, dela med sig av lite erfarenheter och hjälpa mig lite? Det skulle kännas bra om man fått veta vad man borde beställa... Tack// Ronelov |
|
| låter mycket troligt som topplockspackning! ska du byta så köp en sotsats med topplockspackning så att du får packningar till insug, ventilkåpa och allt annat som man kan behöva plocka bort. vet inte säkert allt på en is men det är väl ungefär det. plus nya bultar, finns ingen anledning å snåla på det. | |
is_Janne |
Glöm inte verktyget att nolla kammarna med. Går att låna på mekonomen. |
|
Vart ifrån ska man beställa sotningsats? 1400 kr på MotorNord och 2150 kr på BMW. Ang. verktyget o nolla kammarna med. Är det nån specialgrej? Känns lite jobbigt då jag har 19 mil till mekonomen...=/ Är det ett måste? Tyvärr är inte jag så duktig på att meka, men förhoppningsvis får jag hjälp. Men behövs det alltså ett specialverktyg? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.