AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.258

Vindrutetorkare bak E46 Touring

Sida 2 av 2
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
poerpak: Det vet du! Har redan mailat dom!
Grandy! Såg ditt fina mekartips angående detta problem. Snyggt jobbat!

/ Micke
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Länk Tackar, kul att kunna bidra.
Man borde ha med sig kameran oftare i garaget...kommer ofta på det när jag just är klar!

/ Micke
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Grandy: Tack för mekartipset. Det hade jag stor nytta av i går när jag fixade min kärvande torkaraxel. Som ett komplement till din beskrivning ska man (om man vill ha av axeln ur hylsan) efter det att man skruvat av 24 mm muttern också ta av:
- låsbricka (hästskoformad)
- planbricka
- liten, liten gummitätning (o-ring).

Jag fick ur axeln (efter mycket slitande). Rengjorde denna och insidan av hylsan med rostlösare och 400-våtslipspapper. Torkade rent och fettade in.
Nu funkar allt som det ska (förutom att jag dagen innan knäckte torkararmen då jag på fyllan försökte bända ner den i utgångsläge (Hum). Men antingen limmar jag eller köper jag en ny. Huvudproblemet i vart fall löst.

Mvh / WGG

Yy
1
Yyyyyyl
320i Touring -05 (e46)
Stort tack för mekartipsen!
- men...

Efter att ha lossat samtliga muttrar enligt anvisning ville inte drivaxelenheten lossna. Enheten och handtaget på rutans yttersida "rör sig" 1-2 mm men inte mer, trots relativt mycket handkraft.

Är det även meningen att själva handtaget på rutan (som förefaller vara gängad i mitten) ska tas bort före det att drivaxelenheten pressas ut? Vad kan vara ett lämpligt verktyg/hjälpmedel i min situation för att 1) lossa handtaget alt. 2) pressa igenom enheten?

Kombinationen milt våld och 5-56 var inte tillräckligt. Någon hästskoformad låsbricka (tidigare ref) har inte synts till, däremot en liten, lite gummipackning.

Mvh
/PS
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.