AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.259

Vindrutetorkare bak E46 Touring

Sida 1 av 2
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Min vindrutetorkare bak har börjat spöka något. Den går i slow motion just nu och har stannat helt mitt på rutan en gång.
Är det något som fler råkat ut för. Mistänker väl att motorn som driver armen är kass.
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Dett är axeln som går genom rutan som bör smörjas. Vanligt problem... det är en sak som man bör åtgärda regelbundet. Finns en utförlig beskrivning här på forumet om du söker.

Gr
2.160
Grandy
997 GT3
okej det låter ju inte så farligt då. Jag har sökt men inte hittat något intressant. Någon som kan specificera problem och åtgärd lite mer.
Jag hade liknande symptom som du beskriver och väntade kanske lite för länge med att fixa det.
Fick byta lite delar på BMW, kostade 2-3kkr....
Så mitt råd är att se över problemet snarast och inte använda torkaren som "isbrytare" som jag gjorde :(

Här är min beskrivning av problemet, tillsammans med instruktioner för isärtagning: Länk

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om du öppnar glasluckan så kan du med handen föra torkaren fram och tillbaka. Den ska normalt gå väldigt lätt. Går det trögt så har du hittat problemet. Så det är där axeln går igenom glasrutan som man behöver smörja. Ibland räcker det med att manuellt föra armen fram och tillbaka en stund för att den ska gå lätt igen. Skadar inte att spola av ordentligt när man tvättar bilen för det är ju smuts och salt som samlas där.

Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Tackar tackar!!
Ibland är forumet fantastiskt bra.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Har idag kikat lite på torkaren. På insidan av glasluckan sitter en lite pigg/stav som går att snurra på, det gör den väldigt enkelt. Men torkaren rör sig inte som du beskriver Programmer. Smörjde den lite men torkaren går fortfarande långsamt.

Med vilken hastighet skall en korrekt torkare ha (svårt att beskriva kanske) Min tar cirka 1-2 sek att gå över rutan en gång.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
mixmaster_atv:
Jag har tagit isär vindutetorkaren enligt dina pdf-filer, men jag kan inte pressa ut axeln ur lagerhylasan som du beskriver. .(Länk Nr2 på bilden). Låsringen är också borttagen. Hur mycket våld använder du, är rädd för att göra mer skada än nytta?
Hmm, du får inte ut axeln men kan ändå vrida på den, så den sitter inte helt fast? Minns inte att det var några större problem att pressa ut axeln så länge den inte satt sig så pass att det inte heller gick att vrida den runt. Dock använder jag ett skruvstäd för pressningen. En gång då den satt sig ordentligt höll jag på att även pressa sönder hela Nr2 på bilden du länkar till men som sagt så då satt den rejält. Sitter den också rejält är det nog en god idé att få den att snurra innan man försöker pressa ut den.

/ Micke
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Jag får försöka igen innan jag ger upp. Nästa steg blir att köpa ny del.
Men går den att vrida på alls? Från ditt inlägg i november så får jag intrycket av att den gick runt, men segt.

/ Micke
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Jo den går en stund, för att sedan stanna på mitten. Får sedan hjälpa den tillbaka. Känns som att det inte är så bra för torkarmotorn detta och den vill jag helst slippa byta då den kostade en hel del.
Ok, då är jag med. Borde finnas en chans att du får isär den då tycker jag. Det har vart i de lägena jag brukat ta mig tid att åtgärda problemet, innan dess att det syns brukar det höras att den knäpper ovanligt högt i ändlägena.

/ Micke
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
precis, ibland när den startar knäpper det till väldigt högt.

När du pressar ut axeln så skall den väl "uppåt" som jag ritat på skissen Länk
Nej stopp vänta nu! Axeln sitter ju ihop med grejen med piggen som vrider runt det hela så jag pressar den åt andra hållet, nedåt/bakåt i bild tillsammans med vridgrejen. Axeln är ju också en svag punkt i ett eventuellt pressande då den kan vilja böjas då det är svårt att pressa vinkelrätt eftersom hela grejen ser ut som den gör.

/ Micke
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Okej tack!!, där ser man, tur att jag frågade innan.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Tyvärr fick jag aldrig ut den efter jag prövat med skruvstäd. Sitter som berget. Och den är känslig så man kan inte ta i för mycket.

Det blir till att köpa en ny del hos BMW alt. ett hyffsat nytt på skroten om det går att hitta. Om jag köper del nr 2 på skissen Länk borde väl problemet lösa sig. Vad säger ni?
Ok, det var ju tråkigt! Fastnar min en gång till så är det nog samma sak. 2:an borde ju vara det du behöver nytt.

/ Micke
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Då satt det äntligen en ny drivaxel på plats och det funkar perfekt igen. Vilken fart det är på den jämfört med den gamla som jobbade i slow motion. Underbart att äntligen kunna se bakåt igen på dessa smutsiga vintervägar!!!
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
grandy! hoppas du tagit bilder och postar ett mektips!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.