AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.105

Vattenpump eller elfel eller?

fr
115
frisen
525ia Touring -93
Fick problem ikväll... bilen som brukar gå som tåget svek mig nu ikväll när jag var på väg hem. Med ca 1 km kvar hem så lät något konstigt när jag körde ut genom rondellen och 100 m senare börjar parkeringsbromslampan att lysa, detta följs upp av laddlampan som tänds och sedan börjar temperaturen gå raskt uppåt, kommer ca en halv cm från röda zonen och sjunker något när jag gasar på lite sista biten, styrservon har nu gett sig och halvljuset lyser väldigt svagt. Efter parkering och går vi ur bilen, det luktar lite bränt från bakhjulen men inte något katastrofalt ändå. Centrallåset fungerade när jag låste.
Är det vattenpumpen som lämnat in eller vad?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vattenpumpen ensamt kan inte orsaka alla dessa fel. Vissa fel skulle kunna förklaras med att generatorn inte laddar tillräckligt, har du kontrollerat laddningen?

___
Bilen: Länk
Eg
86
Egon84
535iA -92
Låter som remmen (vet inte om det är samma rem till gen, v-pump och servo på 525) gått av...
fr
115
frisen
525ia Touring -93
Var ute och kollade nyss och det saknas en rem iaf... Expansionskärlet är inte tomt heller.
Kan det vara samma rem till vattenpumpen och generatorn kan alla felen uppstå väl... eller hur funkar styrservon egentligen?

Extra plus att ni stannar uppe till klockan 04.00 för att lösa mina problem :-)

/Jonas
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Jepp, samma rem. Så det borde väll ev. kunna bli alla dessa problemen p.g.a. att remmen går av. Släng dit en ny rem så ska det nog bara vara att köra igen.

fr
115
frisen
525ia Touring -93
Guld, tackar så mycket.

Pulsen har gått ned betydligt nu... :-)

Hyfsat flyt "bonn-tur" att detta händer 1 km knappt hemifrån när man har hela familjen med i bilen en söndagskväll på en 20-milatur... :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.