AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.722

Skakningar i ratten och klonkljud i framvagnen, E46 320I-01

JG
45
JGEE
Z3 M -97
Jag har precis köpt en 320I E46 2001, gått 10100 mil. Svensksåld och med komplett servicebok.
Bilen hade varit inne på inspektion 2 service i mars i år. Inga fel hittades.
Följande fel/problem har jag dock upptäckt.
När man kör över små ojämnheter eller gupp så hörs ett klonkljud i framvagnen. När man kör fortare än 50 och bromsar så skakar ratten ganska kraftigt. Om man har växel i, dvs motorbromsar och bromsar med foten så märks det ännu tydligare. Dessa problem är mycket störande och jag har bokat tid på BMW verkstad i Nacka.
Är det någon som vet eller har en bra gissning på vad som behöver åtgärdas?

JJ
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Du har säkert det klassiska E46-problemet med glappande spindelleder.
Konstruktionsfel, nästan varenda E46 av årgångarna för 03 drabbas.
Kolla med BMW om dom är beredda att ta en del av kostnaden på Goodwill, dom har varit generösa med det eftersom spindellederna som sagt är felkonstruerade - tätningen runt leden tål inte svenskt vägsalt, och när saltsörja kommit in är det bara en tidsfråga innan den börjar glappa. Tyvärr måste hela undre lämkarmen bytas, eftersom spindelleden är i ett stycke med länkarm och allt.

Sök på "E46 AND spindelled" på 3-serieforumet så hittar du massor av läsning!

/// Gunnar E.
JG
45
JGEE
Z3 M -97
Har du en aning om hur mycket det kan tänkas kosta om de inte är villiga att ta någon goodwill?

JJ
5000 inkl. arbete.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Själva länkarmarna kostar drygt 1.500 kr/sida, jobbet gissningsvis ungefär lika mycket. Byt bägge om du kan, annars är det snart dags igen....

/// Gunnar E.
JG
45
JGEE
Z3 M -97
Tack för svar och tipps om goodwill! Hoppas de är schyssta på bilcentralen i nacka då.

JJ
JG
45
JGEE
Z3 M -97
Jag bytte krängningshämmarna i fredags och klonkljudet försvann! Yes, otroligt skönt...
Skakningarna är dock kvar men jag antar att det beror på utslitna bromsskivor? Märks mest i hög fart då man touchar bromsen så känner man vibration.

JJ
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Ja jag håller oxå på skeva bromsskivor eller kärvande ok.....

JJ
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag gissar att du menar att det var krängningshämmarstagen som byttes - glappande sådana kan också ge klonkljud, men orsakar sällan vibrationer. Skönt att höra att du slapp byta länkarmarna!
Vibrationerna du beskriver har säkert sitt ursprung i att bromsskivorna är skeva eller har ojämnheter i ytan. Är bara ytan ojämn är det inte alls säkert att dom behöver bytas, jag har lyckats bli av med liknande vibrationer genom att byta belägg och rengöra/smörja upp oken. Vibrationerna kanske inte försvinner på en gång, det kan ta något hundratal mil innan skivan 'slitits jämn' igen.

/// Gunnar E.
JG
45
JGEE
Z3 M -97
Ja, det var stagen jag bytte. Tack för tipps om skivorna!

JJ
gretzky
Jag bytte stabilisatorstag på min sen blev den tyst. Tog max 15 min att byta på båda sidor o billigt va de.

dieseldoris
JG
45
JGEE
Z3 M -97
Gretzky, vad är stabilisatorstag?

JJ
sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
Har en E46 touring från 01 och har sedan kort också fått en klonk ljud från vänster fram när jag sakta kör över små ojämnheter. Jag har däremot inga vibrationer. För 3 år sen hade jag något liknande på höger sida som då var en glappande spindelled som BMW reparerade på garanti.
Mina frågor är:
Byter BMW ut spindelleder/länkarmar på båda sidor på en gång för att de är felkonstruerad eller byter de bara den glappande sidan?
Hur kan man kolla om det är spindelleden eller pendelstagen/ krängninghämmarna som orsakar oljudet?
Har bytt pendelstagen två ggr på min, nu senast höll de mellan 4-5000 mil innan de började leva om igen. Just nu provar jag kvaliteten på biltemas stag...billiga var de i alla fall:-)

När de sitter monterade så ligger de ju i spänning via krängningshämmaren så för att kolla om de glappar ta nån lämplig stång som håller och bänd krängningshämmaren, delen där pendelstaget sitter nertill, nedåt vill jag minnas och känn om de glappar i någon av de två rörliga delarna. Nu senast jag bytte så glappade bara båda de övre...ett par mm. Får ta i lite för att få krängningshämmaren att röra på sig.

/ Micke
gretzky
Stab.staget sitter mellan krängningshämmare o fjäderbenet om ja inte minns helt fel, hur som helst busenkelt o byta.
Bytte åt en bekant på en scorpio idag(fredag).

dieseldoris
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.