|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Det där med reparation av RFT-däck är ett kapitel för sig. Enligt BMW ska ett punkterat RFT-däck kasseras, men i själva verket går det att reparera skador så länge dom sitter i slitbanan och inte är för stora. Haken är väl, att ett RFT-däck som körts lufttomt en längre sträcka fått skador av 'tomkörningen' - man anger ju max 150 km i max 80 km/h, innan det börjar bli farligt. Om man reparerar det däcket, är det nog inte helt pålitligt tyvärr, och definitivt värdelöst som RFT-däck betraktat eftersom alla 150 km är 'förbrukade'. Några särskilda maskiner behövs däremot inte för RFT-däck, även om dom är lite bökigare och styvare att hantera. Och det går ju att montera vanliga däck på fälgen, så strandsatt är man inte även om RFT-däck saknas 'på hyllan' hos gummigubben. Konceptet är varken helt genomtänkt eller färdigt som jag ser det, och jag har 'på egen hand' valt bort RFT-däcken på min E90 - på bekostnad av en omgång sommardäck extra, förvisso, men det är det värt att få köra på gummi som gör bilen full rättvisa! /// Gunnar E. |
|
|
Dessa däck har alltå bara en fördel: att de går att köra med trots dåligt lufttryck. ?????????????????????????????? |
|
|
bra tråd. dock så ska ju Michelins nya RFT-däck basserade på deras "PAX"-teknik vara betydligt bättre än de SST-däck (self supportive tire) som hittills sålts. Till skillnad från SST med förstärkt skuldra har PAX-däcken en gummiring runt fälgen innanför däcket som bär vikten om hjulet blir punkterat. sitter tydligen originalmonterat på bugatti veyron och rolls-royce phatom. |
|
|
Snatto: ja, eller noll lufttryck till och med. |
|
Buspelle |
Gunnare o larsssss: vad är mer konkret problemet med RFT-vinterdäcken. Vi har nu två bilar med RFT-däck och visst låter det mer och ökar på stötigheten något, men jag har ärligt talat svårt att döma ut köregenskaperna på t ex torr asfalt. Tycker de verkar fungera helt ok. |
|
PAX är inte kompatibelt med SST som BMW använder. Det är olika fälgar för dessa system. Det är väl ändå inte egenskaperna på asfalt som är värst med RFT vinterhjulen, läs ViB test av vinterhjul så kan man konstatera att de är mycket sämre på vinterväglag. |
|
|
Buspelle, som Robert J påpekar finns det testresultat som stöder detta med vinterdäcken, bl.a. Vi Bilägare (testet finns digitalt på webben i pdf). Tror mig minnas att även tyska ams kom fram till samma sak. Min teori är att vinterväglag är ojämnare och därför kräver större eftergivlighet hos däcket för att det skall få maximalt fäste i alla lägen. Detta gäller antagligen generellt för ojämna underlag. Denna eftergivlighet saknas hos RFT-däcken. Jämför t.ex. med idealiskt lufttryck för körning på asfalt kontra terräng (spelar ingen roll om det gäller cykel, motorcykel eller bil - principen är densamma: släpp ut luft så ökar greppet.) Med de styva däcksidorna hos RFT-däcken finns nästan ingen eller väldigt liten möjlighet för däcket att anpassa sig till underlagets ojämnheter. /Lars Vägen är målet. |
|
|
Enligt GoodYear finns det klara fördelar med RFT Länk "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
heltsonika, intressant, men man får inte glömma vad Goodyear tjänar sina pengar på, och vilka som äger konceptet RFT. Gissar att dom är en smula partiska..... |
|
|
Hämtade ut min 318i 27 okt med RFT-däck och körde c:a 30 mil med dom däcken. Visst kändes dom stötiga. Sedan lade jag på Gislaved Nordfrost med dubb (ej RTF) och jag upplever det som behagligare att köra på dessa vanliga dubbdäcken än Continental RFT sommardäck. För att inte tala om vikten. RTF-däcket väger betydligt mer än ett konventionellt vinterdäck. Man brukar ju alltid sträva att minska den fjädrande vikten! Eller? Man får väl byta till vanliga sommardäck när RTF-däcken är slut och göra som redan nu - köra med punkaspray i skuffen. Om det handlar om pengar för BMW, vilket det förmodligen gör, är det svårt att förstå att ett reservhjul och en simpel domkraft skulle vara dyrare än merkostnaden för fyra RTF-däck för dom däcken är inte billiga. Man kunde ju åtminstone lagt i ett sådant där minireservhjul. Jag instämmer i kören mot RFT-däck! /Janne BMW-Janne |
|
|
hesltsonika, hur ofta behöver man byta ut ett punkterat däck, framförallt på vänster sida (dvs ute i körbanans kant vid högertrafik)? Hur ofta har det hänt någon blivit överkörd som byter däck? Jag har kört bil sedan slutet av 70-talet (ca 70000 mil) och ännu inte haft annat än 3-4 pyspunkteringar som upptäcks när man ser att däcket är platt när man ska ut och köra. I ett sådant läge funkar punkteringspray/M Mobility kit perfekt. Hur som helst skulle det funka utmärkt med ett nödreservhjul. Och nog hade BMW kunnat finna utrymme för ett sådant även i 1-serien om de ansträngt sig lite. Jag tycker det är skamligt av BMW att pracka på oss RFT-däck med så usla köregenskaper. Om RTF-däcken kostat hälften av vad ett vanligt däck kostar kanske man accepterat det. Det brukar ju heta att man får vad man betalar för men det gäller inte i detta fall när ett RFT-däck är 25-30% dyrare än ett vanligt däck. /EzyRider |
|
| Mina RFT börjar ta slut och de bullrar allt mer varför jag glömt bort hur rackarns tyst bilen är vilket jag märkte nu när jag la på vinterdäcken som är av traditionellt slag, vilken skillnad i ljud!!. Nåväl jag frågade en gummisnubbe vad listpriset var för mina nuvarande däck ( Bridgestone Potenza, 245*45*17) : drygt 4000:- st!! va f-n ,l är inte bli några fler sådana bullermonster för min del ( Jag har dessutom reserv med domkraft i skuffen så det finns ju absolut ingen anledning till RFT) | |
|
Står i begrepp att beställa en 330i 2008 och funderar på hur jag ska göra med däck. Tycker ni jag ska välja bort RFT och köpa "vanliga"? Hur ska jag göra om jag får punka? BMW:s förnämliga akutservice gäller ju inte punktering (om man inte har RFT) Ska jag kanske ta RFT-sommardäck och köpa "vanliga" vinterdäck och be en bön till Den Stora Bilguden att jag inte får punka? Hälsn Barsebäck |
|
|
Bättre med RFT på vinterdäcken i så fall, hellre punka på sommarn än vintern ;) Har själv skippat RFT både sommar och vinter. |
|
| nagge; hur gör du om du får punka? och se'n blir jag lite nyfiken på varför du valde en diesel, nöjd m den? | |
|
Jag var väldigt nyfiken , hur bilen skulle kännas när jag bytte från sommar till vinterdäck. Jag har 18" Good Year sista generationens RFT och vinter är dubbfria Nokian 17". Jag vet fortfarande inte om det är någon märkbar skillnad på vägkänsla ...kört 1000 mil på RFT och 800mil på non RFT möjligtvis är vinterdäcken lite mjukare , men det är dubbfria däck normalt pga av sajpningen Läste väldigt mycket negativt om RFT innan jag fick bilen och blev positivt överraskad , däcken var inte mer spårkänsliga, inte mer bullriga, inte stötigare heller än vad jag förväntat att de skall vara med sportchassi och 18" med 40 profil. Jag tror att däckfabrikanterna varit tvungna att utveckla och förbättra RFT däcken och det börjar märkas nu på de sista generationernas däck. Får väl se hur det känns när sommardäcken kommer på igen efter vintern, då kanske jag har en annan uppfattning om detta |
|
|
asoh: om du ska beställa en ny 3-serie, lär du bli tvungen att ta den med RFT-däck. Enligt BMW är det 'inte möjligt' att få bilen levererad med 'normala' däck, vilket naturligtvis är rent nys. Sanningen är att BMW inte VILL leverera med andra däck än RFT (och då pratar jag om sommardäcken, som monteras på fabrik och som du ju inte kan välja bort - vinterdäck går bra att beställa vad som helst, eftersom de beställs 'lösa' av handlaren). Jag gjorde så att jag beställde min bil med billigast möjliga hjul (plåtfälgar), sen skaffade jag lättmetallfälgar och icke-RFT-däck vid sidan om. Plåtfälgarna mpnterade jag vinterdäcken på (non-RFT, självklart), och RFT-däcken fick köparen av min gamla bil. Får jag punka använder jag punkaspray, eller mitt BMW M Mobility Kit (se början av tråden) som ju BMW anser duger om man får punka på en M3, M5 eller Z3M/Z4M. Diesel är för mig ett naturligt val - man får väl så bra prestanda som i motsvarande bensinare, klart bättre bränsleekonomi/räckvidd, och så släpper man ju ut lite mindre klimatfördärvande koldioxid också! Steff99: 18" med 40-profil och sportchassi är, som du påpekar, inget annat att vänta av än viss stötighet och spårkänslighet. Dock är jag rätt säker på, att bilen vore behagligare med motsvarande non-RFT-däck. Dessutom blir RFT-däcken riktigt obehagliga först när dom är rätt så slitna - de blir bullriga och spårkänsliga så man tror nåt är fel med bilen..... Det är säkert så, att RFT-däcken blir blivit lite bättre på senare tid, men de är fortfarande inte bra. 'Vanliga' däck är både bättre och billigare. Sen kan man ju undra, vad man ska med RFT till på en 5-serie, som ju har både reservhjulsutrymme och domkraft... vill du inte betala för ett reservdäck, kan du ju alltid lägga i ett vinterdäck som reserv på sommaren, och ett sommardäck på vintern..... Jag är fortfarande övertygad om, att RFT-eländet är en ohelig allians mellan bilfabrikanterna (i detta fall BMW) och däckindustrin. Biltillverkarna kan spara några spänn (och lite vikt) på att slippa skicka med reservhjul och domkraft, och däckindustrin får sälja dyrare däck som dessutom håller sämre = mer förtjänst. Dessutom får märkes- och gummiverkstäder mer intäkter, eftersom kunderna, i avsaknad av domkraft, måste lämna in bilen för hjulskifte vår och höst.... Och tro inte på BMW-säljaren, när han envist hävdar att RFT är 'bättre' - det är han beordrad från 'högsta ort' att säga! |
|
|
asoh: Mobility kit. Diesel var ett lätt val, gjorde en kalkyl i excel och såg helt sonika att dieseln var fördelaktig rent kostnadsmässigt vid de mil jag kör på ett år. Att den sen lämnar en 330i bakom sig efter lite ny programvara är inte så pjåkigt ;) Mycket nöjd med den! |
|
BCR |
Hej Gunnar, long time no see... RFT däck är en styggelse. Varför lägger BMW ner miljoner Euro på att utveckla komplicerade hjulupphängningar = fantastiskt väghållning, när sedan det mest kritiska dvs. däcken uppträder som bakelitpuckar? BMW eroderar sitt varumärke och försämrar dessutom många testresultat i kritiska dueller med konkurrerande bilmärken. Wahnsinn! Minns delvis samma debatt vad gäller millimeterfälgarna och TRX-däcken även om det var betydligt beskedligare. RTF är en konstig nödlösning som inte passar på en BMW. /Håkan BCR |
|
Hej Håkan, där slår du huvudet på spiken! Att BMW framhärdar med RFT är ett mysterium. Mina två senaste BMW (120d -04 och 320d -06) har jag ju haft 'förmånen' att få levererade med RFT-däck. Att byta till 'riktiga' däck har på bägge bilarna inneburit ett rejält lyft - hur BMW kan slösa bort bilarnas fina egenskaper med undermåliga däck övergår mitt enkla förstånd. Man får vara glad att RFT-hysterin ännu inte nått M-produkterna och de tvåhjuliga åkdonen från BMW! Kul förresten att höra av dig, ber att få önska God Fortsättning! P.S. Kan förresten avslöja att även jag återfallit i tvåhjulsåka - se min nyuppdaterade profil! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.