AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.146

E23 styrbox - vilka passar?

Visa användare
81
Massse
523iM -07
M5 E28 CSL -87
735iA -83
850Ci -93
Har en E23 735ia -1983 (nya modellen) med en 3.2 liters 197 hp motor.
Bilen kördes in i garaget för två år sedan för topprenovering, nu när allt är klart efter mycket om och men, startar den ej. Har tryck i railen, gnista på stiften, men inget händer, den drar igång på startgas perfekt men stannar kort därefter.

Funderade på styrboxen till motronicen, den slutar på 043 på sitt bosch nummer, men jag har en 060 från en M535i -86 liggandes, är det något man vågar prova med? Är pin-konfigureringen lika eller skiljer den sig totalt?

Tacksam för tips!

___
Mats Kinnby
---
Team Kinnby Motorsport
Länk
Paap Reeder
Mats! ... har du kollat så givarna på sprängkåpan
- fungerar
- inte är förväxlade

???

MVH /// Paap R ... värmaren fungerar fortfarande klockrent som "garagevärmare" i min lilla "vedbod" även om jag fått byta glödstiftet samt "nätet" i brännare. Har kört den otroligt mycket.

Visa användare
81
Massse
523iM -07
M5 E28 CSL -87
735iA -83
850Ci -93
Hehe, ja en cool E28 original pryl den där Eberspächern! Kul att den lirar!

Angående E23:an, motorn går helt ok på startgasen, tror därför givarna är i ordning, men visst, det är ju snabbt kollat att byta plats på dem.

Idag går den med grå stripe runt kabeln till grå kontakt, omärkt kabel till svart kontakt.

Vet du nåt om möjlighet att byta mellan olika Motronic boxar? Alt. reparera en dito?

___
Mats Kinnby
---
Team Kinnby Motorsport
Länk
Paap Reeder
... tror det är "näst intill ogörligt" att byta mellan olika boxar med olika nummer.

... hm ... går okej på startgasen säger du? Hur länge då? Är det inte så att startgasen tänder på kompressionen? ... och gnistan kan egentligen komma när den vill ... bara inte för tidigt.

Om reparation vet jag tyvärr inte.

Tror INTE att det är någe fel på din box. Felet ligger annorstädes ...

"Stroba upp" tändpunkten.

MVH /// Paap R

Visa användare
81
Massse
523iM -07
M5 E28 CSL -87
735iA -83
850Ci -93
Problemet är löst!

Provade först att byta plats på givarna från sprängkåpan, då startade den inte heller på startgas längre.

Mätte upp en turbo spridare som låg på bänken till 12 Ohm, de som satt i E23:an hade ca 4 Ohm.
När jag anslöt turbospridaren i kablaget och körde startmotorn kände och hörde man riktigt hur den öppnade och stängde, de som satt i bilen hördes inte alls.
Tog då direktström från bateriet och "duttade" på anslutningen direkt på spridaren, efter tre försök började den klicka, sedan klickade den tydligare och tydligare, gjorde detta på cyl 1 & 2, sedan drog jag igång den på gas igen, när gasen gått ur systemet stånkade den på cyl 1 & 2, alla andra var döda (kände på grenröret efter temp). Gjorde då samma procedur på resten av spridarna och nu går den på 5 burkar, spridare på cyl 5 verkar ha kärvat rejält och behöver bytas ut, stiftet är inte ens fuktigt.
Blir till att åka på lite tvåtaktsolja den första tanken för att smörja upp dem när hon kommer ut igen, och en Injection Cleaner. Förmodligen har bensinen som dunstat av nu i 2 år gjort att den torkat till sig, det brukar ju bli lite som vitt mjöl i gamla förgasare och liknande när bensinen torkar ur.

Provade som du skrev att stroba upp tändningen, den låg perfekt, så förvirringen var total ett tag. Nu känns det dock lite bättre!

Tack för tipsen!

Paap Reeder
... roligt Masse ... nu slipper du ragga efter en ny box i a f.

MVH /// Paap R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.