|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Anders Olsson : Det är en tolkningsfråga - eftersom frågan ställdes på ett forum för BMW-intresserade antog jag att trådskaparen ville veta antalet kolvar per bromsok. Observera att jag svarade enkolvsok, inte en kolv - alltså ett korrekt svar! :-) |
|
|
Att bilarna har enkolvsok är en kosnadsbesparing som biltilverkarna gör.Titta på Porche dom har minst 4kolvsok på sina bilar och dom är kända att ha bland de bästa bromsarna av bilar idag.Ser lite billigt ut med enkolvsok tycker jag.Kompisen har en E38a som jag anser vara en mycket fin bil,men det som ser snikigt ut är just bromsoken.Han håller med om att mina 4kolvsok på min CL ser betydligt mer påkostat ut.Sen om mina bromsar är effektivare än hans det vet jag dock inte?? |
|
| När man ska börja köra bana med sin BMW så duger inte bromsarna längre, tyvärr. Då får man uppgradera, ngt som man inte behöver med Porsche. Däremot till vanligt gatåka är bromsarna ruskigt effektiva! Vilket otaliga tidningstester skvallrar om! Men det har föga att göra med antalet kolar i oken. Minns min svåger som började tävla med sin amerikanska kärra, på vilken det satt 4-kolvs ok orginalmonterat, men som tillbehör fanns så kallade "race-bromsar", på vilka det endast satt en kolv/ok.... | |
|
Varför skulle det se "billigt" ut med enkolvsok? Enkolvsok funkar mycket bra på gatan och helt ok på bana med rätt skivor och belägg. Se m3csl, den har samma enkolvsok som m3an och funkar uppenbarligen utmärkt på bana. Sedan går det alltid att uppgradera, men det är fortfarande beläggen som gör störst skillnad. Det finns inget som säger att du kan trycka hårdare med ett flerkolvsok för att det har större kolvarea. Det beror ju på hur stort du väljer att göra oket. Däremot får du jämnare tryck över belägget och bättre kylning. Anledningen till att byta om man skall köra bana ser jag som endast ett kylningsproblem. |
|
|
Eller så byter man väl för att man helt enkelt vill ha bättre prestanda? |
|
|
Ser du någon anledning att byta för prestandans skull. (förutom överhettning) Länk Jag har kört en csl både med original bromsar, brembo 4-kolvare med 380-skivor med gatbelägg samt den senare med racebelägg. Jag tyckte faktiskt att 4-kolvarna bettade sämre med gatbeläggen än originalbromsarna. Med racebeläggen vart det lite bättre, men stoooor skillnad på fading osv... |
|
hampe m3 |
Jacob_M3 syfftade främst på e36, Självklart en äldre bil men med "samma" upplägg på bromsarna, kring e46 har jag ej läst ngn negativt med bromsarna förutom från privat personer som kört bana. (syftar på att det finns flertal factorer som spelar in, dålig bromsteknik, tyngre fälgar, bättr grepp mm) från motor pressen har jag ej funnit ngt i mina blaskor men du har säkerligen rätt. mvh hampus |
|
Jag personligen tror att "alla dessa M3-ägare" har mer prestanda att vinna genom att lära sig bromsa rätt än att byta till "bättre" bromsar.. Bättre belägg och vätska räcker bevisligen för några få som vågat att inte ta steget upp med större skivor och ok. På rejsa.nu är ämnet avhandlat med mycket seriös uppbackning av bland annat loggar från bland annat långa Mantorp osv. Visst kan man ofta bromsa mer effektivt med "större och bättre" bromsar, men risken är överhängande att man bromsar för mycket bara för att man kan. Det går ju ut på att bromsa så lite som möjligt och slippa göra värme av farten... Ofjädrat vikt på pappret är inte heller att förakta.. /Anton |
|
|
Tycker de E46 M3:or jag sett på bana bromsar riktigt hårt och sent. Inga uppenbara bromsproblem. Jag har bara kört E36 M3 på bana, kan inte säga att jag har några problem med bromsarna. Väl avvägt mot r-däcken. Har inte däck till så mycket bättre bromsar känns det som. Släta skivor, Ferrodo DS3000 belägg, bättre bromsvätska, Dunop Direzza 02G i 235 bredd fram. Pedalkänslan är kanske inte den bästa och det kräver en del tryck på pedalen. |
|
|
triss Jag är inte säker, men jag tror att på de testerna användes R däck på CSLen |
|
|
Schwein: CSL levereras från fabrik med Michelin Pilot Sport Cup.. /Anton |
|
|
Självklart kör de på r-däck eftersom den levererades så från fabrik. Länk gt3cupen kördes på slicks och gt3rs samt clk dmt på r-däck. Keep up the good work! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.