AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.600

Hur många kolvar sitter det i oken på en m3 e46?

Sida 1 av 2
Tack för svar!
gn
86
gnator
M3 E46 SMG II
en kolv..
Du menar att det sitter en kolv i fram bromsarna? per ok alltså.

Det låter ju inte riktigt.
Schwein
Det sitter en kolv/ok. Varför låter inte det riktigt?
M3 E46 är utrustad med enkolvsok.
ryk 330xi hann före :-)
okej, hmm det låter inte riktigt för att jag minns nämligen att en RWD Cossie var utrustad med 4 kolvsok orginal om jag inte minns helt fel.

Vet dock inte om det nu skulle vara bättre bara för att den har mera ok än M3an, antagligen inte.

Och kan någon förklara för mig eller skicka en länk, där man kan läsa om hur det förbättrar och fungerar med flera kolvar.

De må låta riktigt eller inte - bilen har ekolvsok orginal. :-)
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
är det ine 6 fram och 4bak ? det hade jag på min 350z och trodde det va samma på M3an :S , men annars så har M3an otrolig fula brosmar för den bilen , borde jo va lackade från fabrik tycker man stället för att se ut som den gör
hampe m3
det ultimata målet måste väll ändå att ha så effektiva "enkla" produckter som möjligt, varför krångla till det.

Just m3 ar fåttt en hel del beröm för sina simpla enkolvs brommsar, fast det e klart, varför sätter dom inte in 34 st fram och 20 bak, då borde bilen stana på minus 32 meter från 100, hur det nu skulle gå till.

mvh h
hampe m3
riktigt fint stavat ser jag, sorry.

mvh h
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Enligt min svensklärare.
Så sitter det 4st kolvar i oken på en M3 e46.. ;0)

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
4-kolvsok på vanliga Volvo 240 och ändå har dem inte några bra bromsar :)

//Schnitzer

Då har din svensklärare fel. M3 E46 har orginal enkolvsok fram (och bak).

Samma på den tyngre M5 E39. Hur är det med E60?
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Folk verkar tro att ju fler kolvar det sitter i oken detso bättre bromsar. Att man har fler kolvar beror på att man får ett jämnare tryck över beläggytan. RWD cosworth har 4-kolvsok men den nyare 4x4an har "vanliga" flytande enkolvsok. Det betyder ju inte att bromsarna är sämre för det, instämmer med de andra att M3 E46 har enkolvsok.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Att man har fler kolvar på racing ok tex beor på att fler kolvar ger en större kolvyta och det gör att trycket på beläggen ökar.Storleken på skivorna är mer avgörande än vilket tryck du har på beläggen.Ett enklare sätt att få högre bromsverkan är att montera belägg med högre friktion.P.s på min 02a sitter det 4kolvs ok orginal:)
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Bones: Läs hur frågan är formulerad i stället för att tänka hur oket ser ut..
Det står 1st M3 E46 samt oken(pluralis)

1st M3 E46 har 4st bromsok & därmed 4st kolvar.
2st M3 E46 har dätmed 8st kolvar
3st M3 E46 har självfallet 12st kolvar osv...

Svenskläraren regerar! =)

hampe m3: Var har du läst att M3 E46 har fått beröm för sina bromsar?

Under alla år har jag bara hört negativt om dom.

Mvh,
Jacob
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
För att ta död på alla spekulationer så har M3 E46 en-kolvs ok från fabrik och inget annat, vilket kan ses här --> Länk

Jag har själv 4-kolvs ok från fabrik på min 750ial (eftersom den har autobahn paket), ---> Länk , men bara för att man har fler kolv per ok innebär det inte att man automatiskt får bättre bromsförmåga. Jag har provat.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
De flesta M3 E46 ägare jag har pratat med har bytt ut original bromsarna mot andra, eftersom de varit missnöjda med dem. Jag har dock inga egna erfarenheter från bromsarna på M3 E46.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.