|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Som i alla andra trådar där oftast MrCap ställs mot Ditec så blir svaren varierande. Jag får väl sälla mig till skaran som är jättenöjd med MrCap där bl.a. min Alpina blev omhändertagen. Har provat Ditec på min B12 men det var alldeles för mycket krita som Jörgen använde som dels hamnade i stenskotten som helt plötsligt syntes som stora vita prickar (svart grundfärg och mellanblå färg) och i skarvar vid bakljus och dörrspringor som skulle gå bort av sig själv efter ett par tvättar vilket det inte gjorde... M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
som ni ser har jag haft olika inlägg om bilskötsel och lackvård varför i herrans namn lämnar ni bort grejorna och betalar flera tusen när ni kan göra jobbet själv! har i helgen tvättat bilen, avfetta med vanlig lacknafta i en sudd inte flödigt men heller inte "torrt" låt stå i 10 min. tvättar av igen med shampo bilen är nu len som en barnrumpa inte tillstymmelse till några asfaltfläckar därefter skinnade jag bilen torr och sedan provade jag sonax nya vax ur proffsserien x-treme för mig var det ytterligare ett snäpp bättre än det vanliga hårdvaxet det blev väldigt blankt och framför allt lättjobbat, för att jag skött bilen på detta sätt tidigare har inte smuts och asfalt fått så stort fäste så nu gick vårengöringen väldigt lätt, det här var ett litet tips hur man kan hålla sin bil fin på en mycket hög nivå utan dyra pengar men det är klart hade jag en firma som tog 5000 för en rekond. då skulle jag också förkasta alla hemmafixare MVH Uffe/bildock |
|
|
en passus i förra inlägget jag glömde, inte maskinpolerar jag i klarlackskiktet det är jag väldigt rädd om för att ha just som ett ytskydd de repor som ev. finns ja då får dom hellre vara kvar för till sist finns ju inget klarlack kvar och då måste till en ny lackering och det är det inte värt MVH Uffe/bildock |
|
| Maxad: Nej vi är uppe som alltid! :-) www.j-sandell.se! Mvh/J.Sandell | |
|
För min del så ser jag det som upp till var och en om man vill vaxa/polera själv eller betala en rekondfirma för det. Däremot så kan jag skriva under på att det hänger mer på de som faktiskt gör jobbet än vilken "kedja" de tillhör. På den tiden när jag jobbade på bensinmack så provade jag alla möjliga sorters vax, polermedel och maskiner men för min del kom jag aldrig upp i samma resultat som (den bra) Mr Cap firman. Det kostade då 4000.- har jag för mig och inkluderade invändig rekond - tvätten på vintern bestod av avspolning med högtryck, miljöavfettning och sen en avspolning till. Mer behövdes oftast inte om tvätt gjordes minst 1 gång per vecka. För egen del resonerar jag som så att har man lagt 180-200k på en bil så är inte 4-5000 så mycket i det stora hela... å andra sidan håller jag även med bildock om glädjen att vårda och pyssla om sin bil. |
|
|
klagar ja, men vilka kunskaper har kunderna för att veta vad de ska klaga på? en blank bil får jag också med de proffsgrejor som finns att köpa uti öppna handeln! nu finns en serie mycket mycket lättjobbade grejor som ger toppresultat men du får polera själv men resultatet blir strålande och till billigt pris mvh Uffe/bildock |
|
|
Att polera en bil är ett hantverk, olika lacker/färger kräver olika behandling/kemikalier. Att jobba sig fram till en blank lack kan göras på massor av sätt och som bekant är alla sätt bra utom de dåliga! Sen är det så att alla har sina referenser till vad en blank och fin lack är. En lack som av någon upplevs som kanonfin kan av en annan upplevas som en potatisåker! Allt beroende på vilka krav man har själv. Valet att göra det själv eller att lämna in är enkelt, det kan dock med säkerhet sägas att en person som inte gjort annat om dagarna än polera bilar i 10 år har ett försprång, mot "Gör det självaren" och även ofta ett högre krav på slutresultatet. Så kontentan av det hela är: Gör som DU vill, testa dig fram och är du nöjd med resultatet så är det frid o fröjd! Men underskatta inte vad en yrkesman kan göra med en oxiderad/repig lack! Mvh Jörgen Sandell |
|
|
naturligtvis är det som du beskriver, är lacken såååå dålig att det är en hel del oxiderad, men då är ju inte lacken skött överhuvudtaget, då är inte så lätt som amatör att rekonda lacken, mina inlägg syftar till då bilen skötts regelbundet så det bara är lite smuts och trafikfilm på lacken då går det alldeles utmärkt med polish och vax och det då är kanske lite lyxigt att betala 5000 för, då man gör det på en förmiddag, jag vill pucha på att göra lite själv, det är alltför många som ovetandes frågar här i forumet och som tror att det är betydligt svårare än vad det är att hålla en bil fin och fräsch med egna medel mvh Uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.