AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.314

Köpa e46 från -03, ekonomisk ruin?

Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
att köpa en e46 som är ca 3-4 år gammal och genomgått det stora raset kan ju ses som en god affär. Om man hittar ett fint objekt så har man fortfarande nybilskänsla för mer än halva nybilspriset. Orosmolnet skulle kunna vara att e46.an är daterad och kommer sjunka snabbt i värde i och med den nya modellens intåg på marknaden. Nyfiken på synpunkter/aspekter kring detta?
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Jag har just gjort det, köpt en e46 som tre år gammal. Den är topputrustad och har gått 2900 mil. Det enda som saknas på utrustningslistan är SMG lådan, annars har jag allt. Jag fick den för halva nybilspriset. Bilen känns som den är helt ny, den har inte en repa. Jag är helnöjd, det är det bästa som jag gjort på länge. Den enda nackdelen är att jag börjar bli kär i bilen och min flickvän börjar bli svartsjuk ;-)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Just 3-serien har behållt värdet bra historiskt, så djupdyket borde vara över...

Mvh
kicken
har just inhandlat en E-46 320d touring , och "nybilskänslan" finns kvar , runt 8500 på mätarn 3 år gammal, ...mycket bil för pengen ..tar du ut en NY bil och kör 50mil så rasar pengen fruktansvärt, som sagt på denna bil funkar allt , och givetvis skiljer sig det från fall till fall.. men andrahandsvärdet är som nån annan tidigare nämnt bra..mycket bil för pengarna, och ett stort intresse för just 3-serien....resten avgör köparen...:-)

kicken
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Jag måste få berätta en sak som hände idag som bara får en att älska bilen. Jag och min flickvän var ute och körde i stan. Vid ett rödljus kör en splirans ny Volvo S40 (tror jag att det var) upp jämsides med mig. Killarna i bilen tittar på mig och skrattar och pekar. Jag låtsas ignorera dem. När ljuset står om till grönt drar de iväg, varvar den fyrcylindriga motorn till max. Jag bryr mig inte och kör lugnt vidare.

Då vänder sig min flickvän besviket om och säger. Jag som trodde att du köpt en bra bil, som var snabb. Detta får mig självklart att tända till, men jag låtsas som igenting.

Vid nästa rödljus hinner jag ikapp killarna i Volvon. Igen tittar de på mig och skrattar och pekar. Jag låtsas som igenting och tittar rakt fram. Men den här gången är jag med. När ljuset slår om till grönt drar jag iväg. Jag får ett lätt hjulspinn på det våta underlaget. Den sexcylindriga tre liters motor ljuder underbar. Jag växlar till tvåan och ser hur Volvon försvinner i backspegeln. Ett par hundra meter bort närmar sig en ny korsning. Jag passerar 100 km/h och växlar till trean. Ljusen i korsningen slår om till gult. Jag tycker på lite extra och passera ljusen precis innan de slår om till rött.

Volvon hinner inte förbi korsningen och blir tvungen att stanna. Jag slår av på tempot och vänder mig om och ser min flickvän krampaktigt hålla i dörrhandtaget. Hon är knäpptyst resten av vägen hem.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om det var en 4-cylindring S40 så ståtar den starkaste maskinen för hela 145hk vilket skickar i väg den till 100 på strax under 10s.

___
//Ulf
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Ska jag vara ärlig såg jag faktiskt inte exakt vilken Volvo det var. Det var mörkt ute. Jag tyckte att det såg ut som den senaste modellen eftersom bilen hade den lilla kromade listen på bagageluckan som kännetäcknar den senaste modellen. Bilen såg splirans ny ut.
bm
92
bmw_tok
Audi A4 Quattro Avant 2.0tdi 2011
Akta dig för Volvo S40, Saab 9-3 och 9-5. Det kan lika gärna vara 400hk i dem. Då blir man rökt!
Chromad list? Undra om de verkligen var en S40N du såg?

Den ser nämligen ut såhär: Länk

Programmer: De 4 cyl motorerna kommer dessutom direkt från Ford....

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

För att återgå till trådskaparens fråga så har jag svårt att se att en 03:a skulle vara ekonomisk ruin. Självklart beror det ju på vad man betalar för bilen i inköp men om man köper en rimligt prissatt bil så bör inga gigantiska värdetapp ske på några års ägande. Intresse finns fortfarande för E36 och tidiga E46 är även de populära vilket gör att priserna på nyare E46 ändå kommer att hålla ett visst pris. Självklart så kommer ju en 03:a att tappa i värde men hur mycket beror ju lite på om vi tittar på en som i dag köps för 140-150' eller en riktigt lågmilad motorstarkare modell för uppåt 250'. Bilarna i den högre prisklassen kommer nog att känna av lanseringen av E90 tidigare.

Själv köper jag i regel alltid 2-4 år gamla bilar och behåller dom sedan i 1,5-2 år. På det sättet kan jag välja välutrustade bilar till 30-50% av vad dom kostade nya trots att, som du nämner ovan, mycket nybilskänsla finns kvar. Och detta till en klart hyffsad kostnad.

Al
75
AlexW
325CI M-Sport -01
Chromad list = Nya Volvo S80
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Jag brukar räkna med att en bils värde halveras på tre år. Då är det ju begåvat att tex köpa en tre år gammal med 50% "rabatt". Eller en sex år gammal med 75%!! Sen är det alltid en risk att en ny modell gör att föregående får ett pristapp. Men å andra sidan är en modell aldrig bättre än sista åren den tillverkas. Och en ny modell kaaan ju ha barnsjukdomar...

Att man sen har en sen E34 som man är helnöjd med, inte minst ekonomiskt, medför dessvärre att man inte vill byta ;-)

Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Det är trevligt att så många har kommit fram till samma slutsatser som jag själv. E46 med rätt motor är ju en guldklimp som förmodligen kommer hålla sitt värde rätt väl ett bra tag till. Orsaken är bl a att den har lyckad design, hög kvalitet och körglädje i massor. Den nya trean är mer dämpad tycker jag, har lite mindre personlighet och en design som många kan ha svårt för.

Vad gäller jämförelser med Volvo, Saab osv kan jag bara säga att det spelar ingen roll hur mycket effekt, trimning man utsätter dessa bilar för, själva körupplevelsen och känslan når ändå aldrig Bmw:s nivå. En Saab med 400 hk blir en plåga att köra, hela j..la framvagnen hoppar och går sönder då man försöker få ner effekten i backen och ratten drar! Dessutom håller inte chassit för dessa påfrestningar. Vem vill bygga om bilen för hundratusentals kronor för att anpassa chassi efter effekt, inte jag iallafall.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
xjoehed, jag ville bara kommentera att det där med att flickvännen börjar bli avundsjuk känner jag igen =) Hon blir nästan lite sur när jag tittar åt E46:or på stan numera, men det kanske stigit mig lite åt huvudet med bilar för närvarande nu när jag är på jakt!
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Köpte min cab som är en 03 för nästan halva nypriset och den är så gott som ny utanpå och inne. Har gått 6K mil och allt är toppen. Dessutom verkar e46 hålla värdet bättre än e39, som jag hade innan.

En bilaffär är sällan eller aldrig en riktigt bra affär, men genom att köpa en bil som har några år på nacken och inte gått så långt känns det lite bättre i alla fall :-)

Och om man inte gillar BMWs nya design, vad kan vara bättre än en e46 (eller E39) med M-paketet??

Visst är det en speciell känsla att hämta ut den nya bilen som man själv specat och vara den "första" som kör den. Har man råd är det mycket trevligt att kunna göra så. Vill man spara lite på slantarna och kanske göra annat är det ändå bättre att låta någon annan ta värdetappet. Fast då får man leta lite innan man hittar bilen som är som man vill ha den. Men det är en del av tjusningen med. Tycker jag i alla fall.

Niklas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.