AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
512

Avgas och filter frågor till en 325 e36?

Tjo!

Har en 325 e36 ifrån 93 och funderade på å slänga i ett chip som ska sägas ge 19hk till, iaf till frågan, om ja ska byta avgas efter katten då, är det lämpligast med 2,5" eller 3"? Vet dock att det inte gör särskilt stor skillnad effektmässigt när man tar det efter katten då avgaserna redan hunnit kallnat bra mkt men endå. Och har nån något bra tips på öppet filter kanske? Eller är det bättre med sportfilter som man lägger i org boxen?

Mvh: Tommy

www.tommtferlin.com
Använder du "sök inlägg" så har du nog typ 3veckors läsning om ALLT ang detta ämne.

MVH
Tyckte jag sökte tillräkligt men hittade inte, får söka en en gång då...

www.tommtferlin.com
För att sammanfatta kort.

Ett chip ger inte 19hk till en BMW 2,5l sugmotor, det ger en viss skillnad men det är inte värt pengarna.

Avgassystemet på en 325:a är anpassat efter motorn eftersom det skall vara ett visst mottryck till en sugmotor. Likdant gäller med ett sportfilter. Visst du kan få ut nån/några hästkrafter om du monterar ett open airfilter med rätt avskärmning samt ett avgassystem. De flesta som monterar sportfilter av typen Open air eller liknande är ute efter det underbara parningsbröllet som uppstår när man trycker gasen i botten. Har själv ett ombyggt Remus sport ifrån en M3:a och det mullar gott men inte störande vid motorvägsåkning.

Men prova att byt till ett sportfilter och sportavgassystem först "placeboeffekten" brukar ha en viss effekt. =)

Okej, tack för svaret =)

Tänkte chipa den själv då jag gjort det förut och kommer kosta mig ca 1200:-så ska ge det en chans iaf, tyckte också att 19hk var lite väl för en sugis, men som sades, ska testa å sätta i et iaf då det iaf gett lite mer skillnad på tidigare bil.

Och vet att det andra inte ger mkt mer en ljudet men det är ju liksom det som blir lite perverst när det är en sexa =) Och det va just därför jag även undrade vilken tum som va bäst å använda på avgassystemet 2,5 eller 3 så att det inte blir sämre mottryck. Samt så vet jag att vissa bilar rent av kan gå sämre av just open air och då föredrar många å lägga i ett sport filter i org boxen och fundreade då om det va så att man lära göra så på bmw också eller om det funkar bra med avskärmat open air?

www.tommtferlin.com
Länk Där kan du läsa lite
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.