|
|
|
|---|---|
|
ska köpa en 523 med 10500mil på mätaren, har faxat till Tyskland och milen stämmer, skicket är mycket bra, men varför är höger hjullager nyligen bytt och nu dags för höger fram, tycker att det verkar dåligt på 10500mil. (det sitter 255 profil bak och 235 fram,kan detta spela någon roll) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Breda hjul belastar självklart hjullagren mera. Sedan har de tidiga E39 modellerna problem med dåliga bakhjulslagertätningarna vilket gjorda att vatten och annat kom in i lagren.Har kommit nya tätningar som är bättre enligt uppgift. MVH Hasso |
|
Tillverknings fel hos leverantör där hjulalagrerna saknade nån form av "fuktspärr" rasade ganska tidigt på svensksålda bilar då vårat underbara salt tog livet av dessa ganska snart.På tysksålda bilar så kommer väl detta problem då man börjar köra här hemma(då man inte saltar i Tyskland) Däck bredden ska inte ha någon betydelse åker själv 245 fram 275 bak inga problems..... Lindlot med fyra låsbultar per hjul |
|
Natan |
Vid en test i en tidning så läste jag att hjullagren på just dessa årsmodeller kunde ge upp egentligen vid vilket miltal som helst, detta som en följd av ovan beskrivna tillverkningsfel. Detta fel ska vara åtgärdat om lagren är bytta. Det är nog inget att oroa sig för. För övrigt kan jag gratulera till ett bra bilval. MVH Natan |
|
Yo hula, jo det är en sjukdom e39 -96, -97 har. Men det gäller, vad jag vet, bakhjulslager. Dessa kan ge upp i stort sett vid vilket miltal som helst. Detta är en konstruktionsblunder som beror på att tätningsringen rostar sönder. På våra härligt saltade vägar kan det gå fort. Rostflagor kommer in i lagret och ställer till med oljud och glapp. Konstruktionen på dessa ringar är ändrade från -98 och dessa passar även till de äldre årsmodellerna. Lindlot: De saltar visst i Tyskland, men behovet är inte lika stort så antalet saltbad en bil behöver ta är färre. En liten rättning bara. :-) Mvh /NP |
|
|
Jag bytte mitt högra vid 6000 mil, svensksåld! Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. |
|
|
Fick någon bytet på garanti? Mvh Janne. |
|
|
Jag frågade aldrig då min bil e en 97:a Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.