|
|
|
|---|---|
|
jag har aldrig haft några problem med min motor på min 318is årmodell 90. dock har jag inte använt bilen på ca 7 mån. jag startade bilen och körde ca 3 min med den. varvade aldrig mer än 5000 varv. åkte hem och gick ur bilen. tänkte att jag måste fan sota ur den lite. satte mig i bilen och drog iväg. när varvet nådde 5000 började motorn att "burra" och tappade kraft och varv. släppte ner varvet och drog igen. när jag nådde 5000 hände samma sak igen. sen helt plötsligt kunde jag bara varva 4000. efter detta sjönk varvet mer och mer och bilen tappade mer och mer kraft. till slut gick det inte att köra alls och jag fick bärga hem bilen. så fort bilen hade stannat helt gick jag ur och kollade och det ranna massa vätska från platsen där bensintanken är placerad. jag hade inte slagit i något under färden. jag kollade där jag parkerat innan jag drog iväg för att sota ur den och såg då att den redan då läckt vatten från motorn. det var en fläck under bilen där motorn sitter. jag kollade kylarvästskenivån och den låg ungefär i mitten på expansionskärlet. jag kollade alla stiften och det gnistrade fint om alla fyra så inget fel på tädningen. jag testade att hälla i mer bensin och det är inte bensatorsk eller nått sånt. motorn går nu inte alls att starta. vad har hänt tror ni? jag funderade lite på om det kan vara något fel på bensintillförseln. kanske att pumpen kan ha pajat. jag tyckte att den ven ovanligt mycket om bensinpumpen under de första tre milen jag körde. kan motorn ha skurit på något sätt tror ni? | |
|
såg att jag skrev lite konstigt. jag menade att bilen hade stått still i 7 månader och detta hände nu i helgen när jag körde den för första gången på denna långa period. sen menade jag att jag värde upp bilen i tre mil, inte tre minuter. är det ingen som har något tips? |
|
| Hur ser oljan ut? Nivån? Dock så låter det ju som om att bränsletillförseln inte är vad den ska. Kolla bränsleledningar etc innan du plockar ur pumpen. Går motorn runt ok på startmotorn? | |
|
(mellanslag-funkar-ej-på-denna-dator-därav-alla----) oljan-ser-klart-bra-ut.-ser-helt-ny-ut-och-nivån-är-bra-den-också. motorn-går-runt.-går-dock-lite-trögt,-men-det-kan-bero-på-batteriet-för-det-var-nästan-urladdat. jag-ska-försöka-kolla-trycker-i-bränslesystemet,-problemet-är-bara-det-att-jag-hittar-inte-bränslelangen(fattar-inte-vilken-det-är).-jag-har-läst-i-min-haynesmanual-så-jag-har-så-gott-som-full-koll-på-hur-man-kollar-bränslepump-och-bränsletrycksregulartor-osv-teoretiskt,-jag-hittar-bara-inte-bränsleledningen-under-huven.-nån-som-kan-tipsa-mig-om-var-jag-hittar-den(någonstans-vid-insuget-förstås,-men-jag-förstår-inte-vilken-slang)? |
|
| Tänkte att eftersom du sa att det läckte vätska bak vid tanken så kan det ju vara ett bränslerör som är trasigt där någonstans så att du tappar tryck i systemet. Du har en matarledning och en returledning som går längs förarsidan från tanken fram till bränslefiltret i motorrummet. Motorn lär vara ok om den går runt utan problem. | |
|
Motorn har ej skurit!!, du har bara förlorat så mycket tryck i systemet att bilen inte klarar av att vara igång eller ens starta. Sannolikt har överliggande bränslerör som löper från tanken bak och vidare längs sidan av bilens underrede rostat sönder alldeles ovan tank (vilket inte är ovanligt då en bil inte används under en längre tid) vilket resulterar i att systemtrycket är 0 eller nära 0bar. Förmodligen var röret mycket dåligt och då du varvade 5000rpm så blev det dödsstöten för rören som gick sönder helt. Pumpen sitter ju inne i tanken och det är inte helt omöjligt att den är trasig, kan bero på att skit i bränslesystemet kommit in i den då bilen stått eller bara vanligt haveri pga ålder, vanligt på E30 att pumpen går redan vid ca 20000mil (känt problem). Pumpen kontrollerar du genom att tvångsköra den, gör det samtidigt som du lyssnar med örat mot bensintanken inne i kupe'n. Du sliter enkelt loss baksätet med ett handgrepp trycker örat mot "plattan" på vänster sida (som hela bränslearmaturen sitter i). Hoppas du hör ett surrande. Kylvätskepölen är ett sekundär problem, kontrollera alla slangar, torkar snabbare än man kan tro samt att alla slangklämmor sitter hårt. Startade själv upp 323an i helgen, det sprutade bensin underifrån motorn, tydligen hade mina slangklämmor lossnat av sig självt under de 9 månader bilen stått så jag fick dra åt dem igen. Efter en riktig terrorrunda på 30minuter var allt tätt fortfarande det bra. Har upplevt 10ggr minst att bilen dött genom åren pga otät bränslesystem, det är ju trots allt omkring 5bar i systemet. Du är nog typ tvungen att demontera din bensintank för att komma åt och skarva/byta bränsleröret. Har du tur har bara "slangen till armaturen hoppat av" som sitter anslutna under den där plattan på vänster sida (baksäte). Utan verkstadslyft blir det en mycket klurig operation och rekommenderas ej, tar du loss tanken och lyfter av bakaxel är det lika bra att laga/byta din läckande bensintank också anser jag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.