AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.237

Var sitter fläktmotstånden i e36

Hej alla.

Har nu plöjt igenom en massa gamla trådar på ämnet.

Har en 320ic -94 med vanlig AC ej den digitala.

Fläkten går som vanligt bara på max.

Rev ner på förarplatsen enligt mektipset.
Mitt motstånd om det nu var fläktmotståndet ser ut som tre inplastade spolar.
Testade att köra fläkten med det urkopplat, bara fyran som funkade, kanske skall vara så att fyrans läge inte går genom motståndet alls.

Någon som känner igen beskrivningen av motståndet?
Kanske är ngt annat jag rivit ur. Ser ut som själva plasten som spolarna sitter på ser ut som den i mektipset, dvs. lite lustig form förmodligen för att det måste sitta på ett speciellt vis.

Tänkte att man kanske kunde sammanfatta i denna tråden var det kan sitta på lite olika bilar och hur det ser ut.
Vore kanske lämpligt att skriva bilmodell årsmodell typ av fläktsystem och var motståndet fanns någonstans.
Mi
68
Micke.A
320i Touring -97
320i Touring -89
320i Cab -91

Tjena!
Vet inte om det sitter som på min? Men jag följde också mektipset och hittade bara en enligt BMW någon tempgivare.
Mitt fläktmotsånd satt på förasidan, till vänster om hansfacket. Vet dock ej om det är samma för jag har en 97:a utan ac.

Hoppas dethjälper dig.

ra
7
rallykombi
BMW 328i kombi 97 M
Tjena! Motståndet siter under handskfacket. Demontera kåpan uder facket. Köp ett nytt så ser du vart du ska lossa. Sitter med 2 st torx.
bm
1
bmw323ti
323ti Compact -00
Tja!

Har samma problem med att fläkten går endast på 4-an. Någon som vet om fläktmotståndet sitter på samma plats på alla e36 modeller eller kan det vara annorlunda på comapact modeller?

Tack för svaret!

ra
7
rallykombi
BMW 328i kombi 97 M
Hej! Skicka era chassinummer så ska jag ge svar på vart det sitter. MVH Mattias

kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Är fläktmotståndet sönder går fläkten bara på högsta hastighet eftersom
strömmen inte går genom fläktmotståndet då. det sitter nere vid
gaspedalen instucken i fläkthuset , så det syns inte men du borde se
kontakten .

mvh stefan
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
På min 325 med den vanliga acn utan display så såg mitt motstånd ut just som du beskrev

på de andra utan ac ska det vara med fjädrar och sådant pill, men med ac skall det vara den inoplastade

köpte ny hos bmw ca 350 kr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.