AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
916

Vilken modell är bäst ?

Vantage
BMW-ägare är nöjdast av alla bilägare kan man läsa ibland lite varstans i sverige ( reklam-pelare , tidningar etc. ).
Det må väl vara så, men jag undrar vilken modell som ni anser vara tillförlitligast ???
Det står att läsa i Vi Bilägare ibland att 3-serie ägare är nöjdare än 5-Serie ägare etc.
Dito SBP-statistiken talar så.
Är det sanning tycker ni här på forumet eller har ni andra åsikter än Skribenter och SBP ??
Jag själv har en 3:a och en 5-serie och ska jag vara kritisk så kanske 3-serien är stabilare....men men taskigt underlag gör att bedömningen blir lidande, så vad tcker ni alla här på forumet ??
Alla modeller kan diskuteras..:-))))

Vantage
tror att 5-serien har lite bättre kvalite och hålelr lite bättre fast det är ju olika från modell till modell(då menar jag t.ex e39 till e60)
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
håller inte riktigt med där.både 5 o 3serien är bra bilar.har haft e36,var inte mer fel en vad 5 serien har.båda är väldigt likvärdiga med varann,medans 3 serien är sportigare o 5 serien är mer komfortabel o långfärdslok///
Vantage
Flikar in med en förklaring av detta betydelselösa som jag gjort...
I statistiken från SBP mfl så tror jag det döljer sej ett mörkertal ang FEL som uppstått på endera modellen.
Snart som ni ser på min info ruta så står jag i färd med att byta ut min E36:a då den uppnått "Pension-Ålder" ;-))
Vet inte om jag leker jesus när jag säger att felen som rapporterats i SBP gäller samtliga fel och inte typ av fel ex glöd-lampor istället för styrleder ex.
Om en modell rapporterats ha 150 fler fel än en annan modell så kan det ju lätt uppfattas som en Sämre modell....
Men om de 150 felen var 140 glödlampor och 10 styrleder jämfört med 30 hos den sk bättre modellen så då är saken en annan eller hur ??
Så därför med all Eran erfarenhet på detta forum då de flesta har eller äger eller haft bmw-bilar så skulle det vara nyttigt att få någon sorts sammanställning utav Era erfarenheter som gör valet enklare i framtiden.

Vantage
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Givetvis är BMW 750 den driftsäkraste modellen ;-)

7-serien är bättre ihopskruvad än både 5 och 3 serie, bättre kvalitet på allt i princip. Skillnaden mellan min E32 och brorsans E36 är enorm om man snackar detaljkvalitet.

Sen har ju 7serien generellt sett mer utrustning som kan gå sönder, men det är en annan sak. :-)

Jag läste att när M70 motorn skulle konstrueras så fick ingenjörteamet i uppdrag att konstruera en V12 motor som skulle vara så pass driftsäker att ett fullständigt motorstopp skulle vara otänkbart. Och därför försågs M70 motorn bl.a. med en separat styrenhet, ett insug m tillhörande lmm, en fördelare med mera för varje cylinderrad, så att vad som än skulle gå sönder så skulle motorn kunna driva vidare på 6 av 12 cylindrar.

Jag vet inte om man gjort på samma sätt även på M73 modellerna, men mycket tyder på detta.

___
Bilen: Länk
Håller med mugge! Det läggs ner MYCKET mer energi och detaljarbete på 7-serie vagnarna än resten av modellerna! Det går inte att jämföra kvaliten på min E46 och min fd 728 E38! Som natt och dag verkligen! Jag undrar om BMW någonsin kommer att slå E38 i kvalitets intryck och känsla?

BMW convertible...watch the stars in style!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
På nått sätt känns det bättre att ha en enkelt 3 serien med förhållandevis lite utrustning. Min bil jämfört mot en 750 t.ex. snacka om hur mycket som kan gå sönder, och ni som känner till murphys lag vet ju resten :)

Men jag tror nog också att vad gäller kvalitén så är nog 7-serien bäst. Det är ju trots allt BMW:s flaggskepp. Skulle tänka mig äga en e38 med 20" alpina fälgar inom en snar framtid, men det känns lite bortkastat nu när jag åker bil ett par mil om dagen, då klarar man sig ju lika bra i en 3:a. Den dagen då jag har ett par mil till arbetsplatsen så :)

För övrigt har jag kört 3 serien i 4 år snart och aldrig fått en anmärkning på SBP. Har inte haft för mycket problem heller, minst problem med 323:an. Mest på 325:an från -91.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vilken modell som är bäst är ganska svårt att bedömma utifrån hur många fel som hittas på bilprovningen. När det gäller begagnade bilar, speciellt när det börjar bli äldre än 6-7 år gamla så är det mer skötsel än kvalitet som avgör.

En bra skött "dålig" bil kan hålla bättre än en misskött "bra bil".

___
Bilen: Länk
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Självklart är 6-serien från 80-talet det bästa valet:)
80-talet, 80-talet, vad kunde gå fel? vad kunde gå galet? :)
Snyggare bil för mindre pengar är svårt att hitta säger den opartiske.
Kvalitetskänslan är hög! med tanke på hur mycket plast det finns i inredningen är den fenomenalt oplastig.
Praktisk(rymmer 4 pers och har stort bagageutrymme), relativt bränslesnål.
Inga särdeles dyra reservdelar förutom, *host* karossplåt. Ägare till M-modeller och Alpinor har bredast leenden. Rostkänslighet? Äh! Alla bilar rostar...

mvh Fredrik
Vantage
Var med min bror och kikade på en del 7:serie kärror för ett par veckor sedan.
Trots taskigt skötta bilar så var kvalitets känslan större i dessa modeller än ex en 3:serie som skötts likadant.
Kvalitets känslan genomsyrade dessa vagnar ( 7:serien ) utöver 3 & 5 seriens modeller, helt klart...
Har lutat lite åt dessa modeller, men det känns som lite overkill när man åker max 3 mil/dag.
Däremot kan jag tänka mej en välvårdad 7:a som sommar-pendlar bil och ha 3:an kvar som vinterbil....hehehehehe

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Är nog svårt att avgöra vilken BMW som är bäst!
Allt beror väl på användaren och vilka behov man har.
Tillförlitligheten maskinellt behöver ju tyvärr inte betyda någonting, när bilprovningen slår ner på gravrost i bärande delar, vilket de flesta BMW förr eller senare råkar ut för vid dagligt användande.
Men tittar man på gatorna idag, så är det ju fortfarande många E34:or och E30:or som rullar.
Min chansning på bästa BMW:n hitills, måste vara E34:an!
Många olika motoralternativ, fortfarande populär mellanklass bil, delar är relativt billiga ännu, och inte så svår att meka med själv om man kan en del!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.