AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.333

gnisslar runtom generatorn!

Det har börjat gnissla rätt offta ,
har lyckats lokalisera ljudet..., det kommer runtom generatorn.
kan de va nån löprulle, spänn rulle??

vart kan man beställa sånt..
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Det är väl bara en remskiva som sitter på generator axeln? Har för mig att den skivan kostar 214:- på BMW.
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Kan det inte börja gnissla när remmen är utsliten? Jag har samma problem, och trodde att det bara var det?

/ Leon
det är inte remmen som slirar...
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Ok. Men det kan vara de va? Eller måste jag byta remskiva också?
Jag ska byta vattenpump, och termostat snart, så då kanske det är smart att byta den också, eller?

/ Leon
ja gör det...den kostar inte så speciellt mkt.... men jag vet itne om det är ett större ingrepp...
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Ok.
Är det något mer än vattenpump, termostat, remmarna och remskivan jag borde byta när jag ändå håller på?

/Leon
OLJA OCH FILTER OM DU INTE HAR GJORT DET...
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Ja, de har jag gjort. Men jag undrade mer om det var något när jag ändå har plockat ner fläkten, och remmarna och det...

/ Leon
Ru
38
Runarn
E39 520iAT - 97
2 x E21 323i 80/82
På min E39 med M52 motor var det remspennaren for generatorn som foråsaket (o)ljudet, typ "fågelkvitter".
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag har också lite fågelkvitter när man startar motorn kall, eller ibland även halvvarm. Har felsökt en smula och kommit fram till att om jag duschar på en aning, väldigt lite, 5-56 på löprullen på generatoraxeln så tystnar det. Lite skumt för den rullen har ju inga lager som kan gå torra eller så.

Undrar om det kan vara så att spännaren är dålig och behöver bytas, men det varför tystnar kvittret om man duttar lite olja på generatoraxelen, precis vid löprullen eller om man duttar lite olja i själva löprullen vid generatoraxeln. Spännaren sitter ju inte ens där.. ?
ja precis, fågelkvitter, samma läte från min =)

då har ja fått det bekräftat attt det är löprullen....misstänkte nått sådant...

och så har jag oxå m52 motorn ,men i en e36
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Har du fått det bekräftat att det är den löprullen? Ska ta och byta min snart också, men rullen ser fräsch ut men men, sen kan man ju gå vidare att till att byta spännrullen ifall problemet kvarstår.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.