|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Var och besiktigade bilen i går , allt gick perfekt utom avgaserna . HC 330(100) , CO 1,2(0,5) , CO2500 1,0(0,3) , lambda 1,02 (0,97-1,03) . Bilen fick bara sämre och sämre värden ju varmare den blev . Bilen går perfekt annars !! så min fråga är nu : Är detta någon varning på att något är på gånga att gå sönder eller är trasigt ?? Kan man hälla i någon flaska K-sprit för att balansera dessa värden så att den går igenom SBP?? () Några tips vad det kan vara ?? MVH TONY B M3-93 | |
|
Var och besiktade min 325:a i tisdags, u.a. Hade: CO 0.2 CO2500 0.0 Lambda 1.2 HC var först 170 men då sade besiktningskillen åt mig att åka en sväng och 5 min senare var HC´t nere på 014 Om värdena blir sämre ju varmare det blir är det ju tvärtom mot hur det ska vara. Vet ej vad som är fel men det kanske är läge att konsultera ett proffs på nån verkstad. Hoppas du får ordning på det! Länk |
|
Kalle Persson |
Kan det vara lamda sonden? Den styr bränsle blandningen. Den är nog inte så blodigt dyr att byta, eller så kan toppen vara i behov av renovering... Och jag tror inte du får ner HC-värdet med K-sprit, det är för högt.. Hur som helst , jag hade kollat lamdasonden! |
WMB_5M |
Det går att få ner HC-värdet med K-sprit (Har gjort det) men lamdan är nog ett bra tips eller tomgångsventilen men då går den lite halv taskigt på tomgång |
BMW-Yoda |
Kan instämma. Du får ner HC-t med K-sprit. BMW-Yoda |
|
Lamdasonden är det nog inte då den går perfekt på tomgång och under körning . Lamda värderna var helt OK på besiktnigen ! Men hjälper K-sprit mot alla Negativa avgasvärden ? MVH TONY B M3 |
|
WMB_5M |
Japp det gör det men du får ha i ganska mycke! |
|
Jag har en teori : Efter som motorn går perfekt på tomgång och under körning . Så är det inte något som är fel vid motorn utan i själva reningen . och det ända som rena är katten !? så är det någon som håller med ? är det en fin 11000kr katt som måste inhandlas ? eller kan man köpa på skroten . MVH TONY B ///M3 |
|
|
Service!!! kanske en liten service gör susen. Kan göra en hel del med nya stift, olja, luftfilter osv. /Wallace |
|
|
wallace ! bilen är ny servad med olja ,stift , luftfilter en inspektion 1 med andra ord ! Så där tror jag inte att det ligger !? MVH TONY B ///M3 |
|
|
Kör in till en BMW verkstad dom ska ju kunna släcka 2:or.... Mvh Ricke |
|
|
Släcka 2:or ... ??? va ? ///TONY |
|
WMB_5M |
Jag tror att det är 8 eller 10 års garanti på katten ring och hör med BMW |
|
Jag tror inte BMW tar på sig ngn garanti för avgas- reningen om inte bilen är svensksåld... Har för mig att det står i Reg-beviset. |
|
WMB_5M |
Ring BMW och fråga det kostar inget ! |
|
Det låter som om katalysatorn har sagt upp sig. Jag var in med min M5 i förrgår och den krävde en sväng för att värdena skulle gå inom gränserna. Killen som besiktade den påpekade att det var väldigt vanligt på M3 och M5 att de var precis på gränsen. Köp en universalkatalysator istället för original. De funkar minst lika bra. |
|
M-3 |
HEJ-- Dina avgasvärden ligger som min M-3a gjorde med rensad kat,du må tro att besiktningsgubben kliade sig i huvudet många gånger,men han var skjust och ville ha den igenom,han åkte många varv och prövade avgasv gång på gång.. var tillslut tvungen att säga att jag tagit bort katten.. Fick fixa en ny som gick igenom perfekt.. Visst K-sprit är mycket bra,men trots allt ligger det ju något fel bakom avgasv,, kanske lambdan...Hej |
|
phiber: Ut på motor vägen o gasa ur den runt sextusen varv på fjärdeväxeln innan du gör avgastest jag kan nästan lova att värdena blir normala. Jag råkade ut för samma sak.lycka till |
|
|
gasse : "Ut på motor vägen o gasa ur den runt sextusen varv på fjärdeväxeln innan du gör avgastest jag kan nästan lova att värdena blir normala. Jag råkade ut för samma sak.lycka till " Gör man inte alltid det ;-) , har ca 2 mil motorväg till min SBP så bilen var fint urgasad . Den här pirat katten , vad kostar en sådan ? Får dom plats (original är väldigt small *2) . Tack för alla svar och kommande //TONY |
|
| INNAN du börjar byta kattar och lamdasond så ska du pröva å "nolla" styrboxen. Ta väck pluspolen i ca en timme (räcker kanske med mindre men kan inte den exakta tiden) eller så åker du till BMW och låter koppla in deras testdator, då får du svart på vitt om det är ngt fel på elektroniken. Inte så dyrt, kostade ett par hundralappar på min M5. | |
| Glömde, kompisens 325 -93 hade exakt samma symptom och han nollade med en testdator å sen blev det perfekt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.