|
|
|
|---|---|
|
..ngn som vet?- mina kattar (740i- 97) börjat låta, måste dom bytas eller bara "skalas" av? Tacksam för svar. | |
Paap Reeder |
... är det skalet i form av värmeskydden ... som är viktiga för funktionen ... som skramlar är det bautaslangklammer som gäller. Är det "rassel" inuti är det nya som gäller. MVH /// Paap R |
| Kattarna går sällan från bra till urkass direkt. Har du bra avgasvärden på besiktningen och inte upplever att motorn tappar ork på höga varv så är det bara att köra vidare. Men det är ju inte fel att mentalt förbereda sig på ett byte. Min vänstra katt har, (när man slår på den), skramlat i fyra års tid utan att uppvisa några fel vi besiktning etc. | |
| Bautaslangklammer ska inte behövas, dra ett par rejäla träskruvar rätt in i kärnan, brutalt men effektivt | |
|
Ok, tack, skal prova att skruva till. Annars har dom nya katter på Biltema, ca 700:- per st, men dom är för motorer upp till 4 liter, jag har 4,4- ngn som vet om det gär???? |
|
Paap Reeder |
Koop! ... nu måste jag protestera - om du inte bara skojar! - ty gör man som du säger så kommer "kanalerna" i katalysatorn att förstöras. Den "yta" som en ordinär cat har ligger på ca en fotbollsplans storlek ... allt uppdelat på en "oändlig" massa kanaler vars väggar är platinaklädda. Drar man in 2 träskruvar minskas ytan till kanske drygt ena planhalvan. För avgasvärdena är det väl "skit samma" om man inte på momangen skall in på besiktning men för flödet är det förödande. Hela fotbollsplanen behövs för att inte flödeskapaciteten skall gå förlorad. Man kan räkna på hur mycket av arean går förlorad om man i en 5" cat drar in två 3" träskruv. Enklaste sättet att förstöra en motor är att köra med dåligt flöde i avgassystemet eftersom en del av de heta förbränningsgaserna då kommer att stanna kvar i cylindrarna med en extrem överhettning som följd. Vad jag menade med slangklammer var att "fästa" höljet så det inte skramlade inte att tighta upp innehållet i katten. MVH /// Paap R |
|
Skruvvarianten funkar både på skramlande höljen, och skramlande kärnor. man ska inte dra våarldens bautaskruv rakt igenom, utean bara toucha för att fixera innehållet. Detta är inget man gör på en fungerande kat, det är som du säger rent förödande för flödet. Men är katten redan kass och man bara vill fixera innehållet för att slippa jobbiga ljud, då funkar det skitbra. Jag var lite otydlig i mitt förra inlägg, gör inte detta på en fungerande kat, den kommer bli förstörd! Gör det enda på redan söndriga kattar. |
|
Paap Reeder |
... ok då är jag med. Med skramlande kärnor är min erfarenhet från de V12 kattar jag rivit att om väl kärnan börjar rassla så kommer den rätt snart att "gå itu" varvid "kanalerna" bryts och flödet går ner. Är rätt säker på att mina nuvarande rasslar i kärnorna och inte i höljet. MVH /// Paap R |
|
Måste säga att jag inte kan låta bli att förvånas över vissa ideer här - träskruv eller biltemas kattar.. på en E38?! Är jag ensam om att ha allergi mot sådant "pundarmeck"? Hoppas verkligen att jag aldrig råkar köpa en bil med sådana reparationer gjorda BMW CS #5139 |
|
|
Skulle inte ens vidtaga sådana åtgärder på min 523 , möjligtvis kattar från katalysatorteknik AB , de flesta bilar som inte är nya är väll ganska pundarmeckade ? folk vill spara på allt och inget får kosta nått.... mycket mycket svårt att hitta BMW i gott skick , jag har letat lite efter en fin E38 nu när en kompis har köpt en 740ia - efter flera månaders letande och 30 000:- i bensinkostnad , åkt över halva sverige och tittat på bilar.... det mesta vi såg var i ett bedrövligt skick. Många resor vart det och jag är själv inte så sugen på E38 längre med tanke på arbetsinsatsen som krävs för en bra bil.. E39 får duga nåra år till helt enkelt. Tråkigast med E38 är att många handlare verkar tro att bilen är i fint skick bara för att den är stor och har skinnklädsel.... |
|
|
Jag hade inte heller gjort nåt sånt med en E38, det hade svidit i själen. Men vill nån göra nåt sånt, så tipsar jag dom gärna om "bonnameck/pundarmeck"-metoder. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.