|
|
|
|---|---|
|
Tja! När jag backar och vrider ratten till maxutslag på min 330 xd "tuggar" det yttre framhjulet och jag får minska på rattutslaget för att det ska upphöra. Beror detta på dåliga drivknutar eller? Deadmeat | |
| Jag tror det är för att du har fyrhjulsdrift. Bmw har väl konstant drift, inte något som kopplar ur etc. Så det är min gissning! | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kan vara fel i främmre diffen också! Är inte så hemma på just BMW:s fyrhjulsdrift. Men min Subaru SVX har samma bekymmer vid fullt rattutslag och det beror på att en ventil sitter fast i lådan, (sk solenoid C i min bil MVH Patrik |
|
Prova att koppla ur DSC helt (inte bara steg1) och se om du får samma beteende. |
|
|
Tack för era förslag. Jag testade efter att ha kopplat ur DSC (med knappen) men fick samma beteende. Funderar på att svänga förbi hos BMW och be dem kolla upp det hela. |
|
yttryck |
Hade samma fenomen på min A4 quattro, det är ett 4-hjulsdrift fenomen. jag tror att det har att göra med att bilar med 4-hjulsdrift har en mekaniskt niskt stryd differentialspärr.(så hade min A4:a i alla fall. vet ej om 3 serien har liknande lösning) På min A4 så kunde systemet inte koppla bort så att varjee hjul rullar oberoende av det andra på samma axel. I det här fallet Så snurrar/roterar alla hjul med samma hastighet och lika många varv, då det yttre hjulet har en längre sträcka än innerhjulet så blir resultatet i att det börjar hacka(skutta runt sin egen omloppsbana. det fortplantas till föraren i form av obehagliga skakningar.. ett tips,, ge ordentligt med gas så försvinner den obehagliga känslan. alternativ som du nämde , ha inte fullt rattutslag vid stillastående.. /igor |
|
Jag har inte det 'fenomenet' på min Subaru Outback som är konstant 4x4 med variabla diffar. Låter som något problem med framdiff'en om det inte var DSC som spökade. Men jag vet inte vad -02 xd har för främre diff... |
|
| Igår bytte jag till nya vinterdäck och då försvann problemet, dvs nu går det helt smärtfritt att backa med fullt rattutslag. Testade flera gånger åt både höger och vänster men varken hörde eller kände nåt. Sommardäcken som satt på var tämligen snedslitna (alla fyra på insidan av slitbanan), så de kasserade jag. Har nu bokat tid för fyrhjulsinställning för att motverka snedslitaget framöver. BMW-verkstaden hade inga direkta förslag på vad det hela berott på utan ville avvakta tills jag gjort hjulinställningen och se om problemet uppstår igen då. Lurigt... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.