|
|
|
|---|---|
|
Har en bmw 320I e36 som är vinterförvarad. funderar mer och mer på att lyfta ur motorn och sätta dit en turbo. jag förstår principen hur det funkar men har fortfarande lite frågetecken som jag behöver svar på. 1. monterar jag loss grenröret och sätter turbon direkt där avgaserna kommer ut eller ska jag dra ett rör och sätta turbon längre upp? 2. kan jag t ex ta en turbo från en volvo och sätta dit eller måste jag special beställa för att få en turbo som passar min modell? 3. sätter man wastegaten före eller efter turbon? 4. om jag ska trimma bilen till 300hk, vad krävs det då att jag byter ut? bättre kolvar, vevstakar, större spridare, plana toppen, byta kamaxlar? eller går det med dom grejjerna som sitter i när inte effektökningen är så stor? 5. om jag inte byter till större spridare får jag inte ut någon effektökning alls då? hoppas det inte var allt för dumma frågor men det är ju alltid kul att bolla ideér med någon som kan och är duktig på området. //Tomas | |
kicken |
tjena neos! ..om du vill veta mer om allt detta kan jag hänvisa till zatzy.com , där finns grabbarna med dom snabbaste bmw som finns :-) m.v.h kicken kicken |
kicken |
hej igen neos! , hmm! om du har en fin 320i -eE36 ..är det inte synd att "modifiera den" ?? ..det finns säkert "byggen" till salu../ kicken kicken |
| ska kika in på zatzy.com är ju ändå medlem där så. jo visst är den hyffsat fin, det är en 93 sedan men skulle vara kul med ett projekt. man lär ju sig alltid nått och man måste ju börja nånstans :). vad säger besiktningen om det sitter en turbo i bilen? | |
|
Besiktningen kommer att säga att du INTE får göra så. Specielt då BMW inte har någon E36 med turbo (om det inte är en alpina), så ser dem det direkt. Turbon ska sitta så nära kröken som möjligt. wastegaten ska sitta innan turbon. Ska man sätta i en turbo så behöver man väl lägre komp, det vill säga att man INTE ska plana toppen, du ska istället ha en tjockare packning. ,,,detta är iaf vad jag hört och lärt mig. Som någon sa, så är det nog bättre att lägga den pengarna på en "färdig"-trimmad bil istället för göra det själv. Det blir alltid dyrare än man tror det ska bli. Lycka till iaf! |
|
| ExHonda tack för svaret. vet du om man måste sätta i större spridare? klart att allting blir mycket enklare att köpa en färdigtrimmad bil men då missar man ju allt roligt. | |
|
Jag har ingen aning om spridarna. Men jag antar att om man trimmar, så måste man ju se till att man får med bränslet, om effekten drar iväg. Alltså så måste väl spridarna klara av att ge det flöde som krävs, alltså måste också bränslepump klara av att pumpa tillräkligt med soppa och med ett tillräkligt tryck. Men jag tror inte spridarna stoppar all effektuttag, men efter ett visst effektuttag måste man nog uppgradera dem också. Men som sagt, jag inte alls koll på hur det är med spridare, så bara en tanke. Men håller med, skulle vara riktigt kul att skicka ner en turbo under huven! Men det kostar ju en slant, och så ska man plocka bort allt en gång om året när det är dags för besiktningen. Så lättare att trimma vidare på redan turbodriven bil! Ska passa på att se och lära sig lite då kompisen ska börja med sitt Cyklon-bygge (pickup), 280hp orginal, han har planer att få ut ca 1000hp. (PR-grejj för sin firma). Det är iaf en sexa, bara synd att den inte är rak ;O) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.