|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
... borde leta tråd men kommer inte på nått bra sökord. Frågan är: styrs hela "värmetjofräset" av IHKA- panelen eller finns det ytterligare ngn box ngnstans? Fläktsvärdet har jag koll på. Varje gång jag startar upp 12:an uppför sig värmesystemet på olika sätt. Fläktens hastigheter funkar dock okey men värmeutblås samt framförallt VAR? det skall blåsa är olika för var gång. Rev ur IHKA- panelen och rensade ur "fläktvärmesensorsystemet" i panelen. Tycker att de ca "100:a spjällen" rör sig litet hipp som happ och framförallt får jag just ingen defrosterverkan att tala om ... utom ibland. Således: fläktsvärd + IHKA-panel + säkring ... är det allt? MVH /// Paap R |
|
Hejsan Paap! Är som vanligt inte helt hundra men jag hade en modul under baksätet som ingick i systemet,var och rotade där och svor ve och förbannelse över el baksätet,bytte ett relä och då lät spjällen "rätt" igen men defrostern va likt förbannat kass.Dessutom var utblåset bak mellan sätena obefintligt. Köpte ett nytt microfilter och bytte,blev som Sesam öppna dig plötsligt fanns det och kom det luft överallt.Nämnas bör att det gamla filtret var kolsvart. Kanske lite hjälp på traven. Mvh Dic. |
|
Paap Reeder |
Hej Dic! Jo filtret har jag bytt en gång men det var några år sedan nu. Skall faktiskt ta en ny koll på det igen. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... nu har jag läst på. A) kontrollpanel med alla knappar och rattar B) själva värmepaketet med alla (8?) elmotorer C) kontrollenheten som sitter nere vid fotutrymmet "under" värmepaketet D) fläktsvärdet Dessa "prylar" måste alla fungera. Får i morgon börja med en BigMack i taget ... varvid filterkontroll blir no:1. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Dic! ... på ditt förra tips för 3,5 år sedan så bytte jag pollenfiltret. Idag tog jag loss detta filter igen... som förresten har konstruerats av en PRAO-elev som gjort CAD-ritningen ty det är en !"#¤%&- konstruktion att demontera och montera. Nåväl! ... efter ca 4 Kmil och som sagt dryga 3 år var det helt jäkla totalt igensatt. Vi får nu imorgon se hur det hela tar sig ut. Återkommer. MVH /// Paap R |
|
Jo jag vet! Vill gärna det för dubbel ilska då jag gick från det *#"***vla elbaksätet direkt till microfiltret,ser med stor spänning framemot morgondagens resultat. Mvh Dic. PS.Om en sådan elev funnits i miit kök(må gud förbjude att det nånsin händer)är det enda raka att visa att fem fingrar i fritösen minst 30sek är påbjudet från felskuren morot till idiotkonstruktion/placering av mikrofilter.Basta.DS. |
|
|
Var sitter detta pollenfilter? Jag har kasst drag i luften, och tror aldrig filtret har bytts på min bil. Det verkar inte fungera speciellt bra heller, det blåser blomblad ur det bakre utblåset ibland :P |
|
|
Det sitter tyvärr rätt illa till på E32/E34 --> Länk ___ Bilen: Länk |
|
Paap Reeder |
... om man INTE tar bort det svarta locket som sitter med 7 torx - vilket Bentley anger att man skall göra - kommer filtret att bända vid införandet och de små aluminiumblecken på kondensorn vilka äro sköra så en harkrank som blåst in skulle kunna bända isär dem, att böjas. Enligt min uppfattning MÅSTE locket fort samt faktiskt ÄVEN IHKA- modulen alldeles framför. Då måste man lossa modulens el- anslutningar på vä sida vid gaspedalfoten. Ett jäkla bök men då får man å andra sidan helt oskadade elementlameller i kondensorn. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... nu får man ha i ordentligt med brylcreme om inte håret skall fladdra i luftdraget från defrostern. I läge "max defrost" blåser det otroligt dock tycker jag det är litet begränsat i läge aut. Jag kan ha fel skall testa mer i morgon. Detta !"#¤%& filter måste nog bytas MINST vartannat år ... det är min religiösa övertygelse. MVH /// Paap R |
|
Ska ge mig på det där filtret endera dagen, tänkte köra efter den här Länk beskrivningen. |
|
|
Paap: kolla in slutklämen, "It shouldn't take more than 20 minutes the next time." vad är du nere på för tid nu? |
|
Paap Reeder |
För det första beror det på vilken typ av "glovebox" man har. På min limo har jag modellen som kan dras fram in mot passagerarstolen och på den modellen måste du ta bort handskafacket för att överhuvudtaget komma åt svärdet. Och för att komma åt svärdet så måste hö fotutrymmeskanal tas bort på min i a f eftersom den går "över" svärdet. Visst ... utan att lossa "den svarta kåpan" över rören till kondensorn på högersidan så kan man pressa in filtret med lagom våld men det minsta lilla man då kommer snett så kommer filterramen att stuka aluminiumlamellerna på kondensorn. ... hm ... på 30 så gör man det nog ändå trots att jag lossar även klädseln på vä gaspedalsida. Christer! ... en bra grej är att ha tillgång till är en sådan där smal och böjlig elementslangmunstycke till dammsugaren ty det ligger en jäkla massa bråte på botten av kondensorlådan typ björkfrön, ekollon, granbarr och allehanda växtlighet. Annars kan man dra ett blås med tryckluften - med alla spjällen stängda - så kommer det mesta ut på passagerargolvet ... VH /// Paap R |
Paap Reeder |
... nu funkar det! Helt otroligt. Tack till Dic som varit pådrivande i filtreringsscenariot! MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.