|
|
|
|---|---|
|
Larm dioden jag har i min bil ser man knappt om man står ett par meter från bilen, så jag tänkte uppgradera den med en i varje framdörr oxå. Undrar om det är ngn som kopplat in "fusk" dioder från te.x Biltema. Är det nån som vet vart och hur man kopplar in dom så den blinkar när man låser/stänger av bilen? Dioden jag har nu sitter mitt i framrutan så jag kan inte koppla på den. Tacksam för svar | |
| Du kopplar en kabel till konstant+ och den andra kabeln till anslutning som ger + med tändningen på , så med tändning på har du spänning på bägge:Inget blink , och med tändningen av: plus på ena och jord andra:Blink | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Hur hade du tänkt dig att sätta dioderna i framdörrarna? Ska det vara lösa dioder eller färdiga "larmbrickor"med diod i. Vid inkoppling av enbart dioder, glöm inte att ett motstånd ska kopplas i serie med varje diod,annars blir dioden inte långvarig! Kan ta reda på vilket motstånd du ska ha, om du inte pratar med lokala larmfirman innan! Hewi! om du kopplar på det sättet behövs väl även en spärrdiod i serie med konstant+? MVH Patrik |
|
Ok. Konstant plus? typ batteri pluspolen? eller finns det nån annanstans där det är konstant är ström. Tändningsström, vad ska man koppla på då? finns det nåt lätt/bra sätt utan att behöva riva en massa i inredning etc. M635: jag hade tänkt köpa färdiga larmbrickor och montera på insidan av dörrklädseln och borra ett litet hål vid låspinnen så bara dioden syns. |
|
| M635 forever: Varför skulle det behövas en diod i den föreslagna kopplingen? | |
|
Det blir inte bra med tre blinkande dioder i otakt, vilket det blir om man kompletterar en befintlig med två nya fristående. Klart att du skall ta ut signal från den befintliga osv, en transistor i mellan driver lätt två extra dioder. Exakt i synk skall de blinka, annars ser det ut som ett litet tivoli, och alla begriper att det bara är fejkdioder. Ett 470 Ohm motstånd i serie med varje diod blir bra vid 12V drivspänning. Är du osäker på inkoppling osv bör du ta hjälp av nån elektronikkunnig. FP |
|
| M635: Jag beskrev inkoppling av sådan där fejk larmdosa man kan köpa hos biltema typ , om de har spärrdiod i sig vet jag ej men man kopplar de som beskrivet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.