AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
815

hel ljuset har slocknat

Visa användare
586
wdac
325i -05
yepp igår kväll när ja skynda mig för att hämta tjejen så dog helljuset på motorvägen, bara halv som funkar. Har kollat säkringarna men alla är hela både under huven å baksätet.

nått relä eller liknande som pajjat?

körde 230+ mätarfart ljuset lyste extra starkt en kort sväng innan de slockna.. som tur var hade ja halvljuset kvar..
T-
15
T-bird
525iA -90 24v
har samma fel på min så e också tacksam för ngt bra svar på vad det kan vara

Länk
Funderar bara på den eviga frågan i andra trådar om varför BMW-ägare ofta tycker sig jagade av tidningar och sheriffer...) Till ljusfrågan: Det sitter en ljusmodul i bilen, där reläer osv tillsammans med glödtrådsvakt mm är inlödade på ett kretskort. Här brukar lödningarna bli spruckna och dåliga, temperaturberoende osv. Kontrollera och löd om samtliga så brukar allt funka igen. Modulen sitter i motorrummet integrerade med de vanliga reläerna, säkringar osv om jag inte minns fel.

FP
Visa användare
586
wdac
325i -05
sitter de i en lite större avlång låda brevid säkringarna som man måste öppna?
I den avlånga, svarta LKM-boxen som sitter i säkringsboxen, finns det fyra reläer som styr framljusen. Lödningarna till dessa brukar spricka sönder. Själva boxen är ett stort kretskort med olika komponenter som styr diverse ljusfunktioner. Reläerna sitter okapslade och fastlödda direkt på kortet.

Jag har reparerat minst ett tiotal med detta problem. Felen kan vara alltifrån svagt ljus pga spänningsfall eller inget ljus alls på hel/halvljus.

Det krävs en kraftig lödkolv för att få det bra, minst 25W, eller allra helst en lödstation på 50W+. Har man det och lite lödvana är det ett enkelt jobb.

Mvh
Rasmus
Visa användare
586
wdac
325i -05
lödvana finns så de är inget prob. ska se om farsan har en 25Wattare..
Som sagt, 50W lödverktyg med rätt spets är minimum för detta jobb, annars blir det inte bra.

FP
Visa användare
586
wdac
325i -05
50W har vi nog inte så då får ja köpa en sån innan ja börjar.
Visa användare
586
wdac
325i -05
Folke: ang. att vissa känner sig jagade bara för att de har en BMW måste va en trend för nä ja hade Forde körde ja som ett svin oxå så då borde de ha jagat Ford ägare under de åren,,, tror mycke beror på avundsjuka de vill nog allt ha en sån bil å så vänder de på det så de får klaga av sig å visa sig moraliskt duktiga osv.

tackar för alla bra tips oxå :)
Visa användare
586
wdac
325i -05
raggat tag på en 80W kolv å löda med, eller är de för mycke W? tänkte på värme kännsliga komponenter?

fråga, brukar reläerna dö eller är det oftast lödningarna bara?
80W är på tok för mycket om det inte är en reglerad lödstation, du riskerar att förstöra kretskortet.
Vi måste förutsätta temperaturreglerade lödverktyg, finns annat idag? Isf, använd endast till att löda plåtbitar och trådkonstverk osv..
80w är helt OK, med en spets som inte är allt för grov osv, lämplig temperatur är 350-370gr om den är ställbar.
Fördelen med någorlunda kraftig lödpenna, 50-80W osv är att den har kapacitet nog att värma upp lödställen som i detta fallet utan att värma för länge. Många tänker inte efter, tar kanske för klena lödverktyg och får värma och smälta så länge att värmen hinner sprida sig och orsaka skador. 150-200W hade också varit OK, temperaturen är ju den samma, men oftast blir spetsstorlekar osv för stora och klumpiga. Diametern på lödtråden är också viktig ifh till hur stora lödställen man arbetar med, bättre med för tunn än tvärtom. Det är viktigt att att tillföra tillräcklig mängd vid varje lödning så att flussmedel aktiveras och verkar. Att bara värma upp och mura runt bland lödställena utan friskt lod/fluss skadar mer än det gör nytta.

FP
Jag vet många som har helt oreglerade lödkolvar på höga effekter, tex den lokala bilverkstaden.

Vad jag kände till är det bara lödstationer som har riktig reglering, allt annat är mer eller mindre opålitligt temperaturmässigt. Jag har använt lödstation länge, men har även ett par lödpennor av märkena ersa och weller som är helt oreglerade, dem har dock några år på nacken.

Är verkligen alla lödkolvar och lödpennor temperaturreglerade idag? Isf är det en total nyhet för mig och jag får tacka för upplysningen.
Tillägg: Verkstaden har alltså inte lödkolven till plåt utan löder elkablar och annat med den.
Visst, självklart finns det oreglerade lödkolvar osv, jag förutsatte lödverktyg och utrustningar mera avsedd för elektronik osv som det handlar om här. Att bilverkstäderna löder elkablar osv utan kontroll på temperaturen på lödverktygen är bara att beklaga.
Lödstationer är det vanliga när det gäller temperaturreglerade lödverktyg, men visst finns det lödpennor som är reglerade, både nät, batteri och gasdrivna. Både Weller t.ex W60 och W100-serien och Ersa har, liksom några andra.

FP
Visa användare
586
wdac
325i -05
Hemma har vi bara "fasta" lödpennor och kolvar men när ja jobba på NOTE och jobbade med att löda om kretskort som blivit fel lödda i lödmaskinen så hade vi oftast reglerbara lödpennor.

brukar reläerna dö eller är det oftast lödningar som är dåliga?
har inte gett mig på det där ännu pga är i behov av bilen pendlar 16mil om dagen dock bara med halvljus nu då. så ja tänket kika på de där ihelgen nu.

Alla reläer jag sett har varit oförskämt fräscha i kontaktytorna, så min erfarenhet är att det är lödningarna som är problemet.
Visa användare
586
wdac
325i -05
done, nu funkar det igen, men ja måste säga till den som redan lagat den en gång tidigare att de va de sämsta replödningar ja sett så ja tror att de sluta funka pga dålig rep lödning men nu funkar de iaf..

tack för alla tips å trix.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.