|
|
|
|---|---|
|
Tja! Jag har säkt utan resultat. När bilen är kall, bara om den står öer natten. När jag startar bilen så hörs ett ganksa kraftigt tickande ljud under bilen, ungifär i mitten under förarstolen/mitten. Kör jag med bilen 100 meter så är det borta. Kör jag med bilen varm och stannar sedan under dagen så att den blir riktigt kall igen så hörs inte detta utan endast om den står en längre tid, typ över natten. Vad kan detta vara, kan det vara från lådan eller? | |
| Jag har det ljudet alltid vid kallstart, men försvinner när motorn går upp i temp... Känns som att det kan ha något att göra med avgassystemet | |
|
Antagligen för att oljetrycket inte hinner byggas upp så fort vid starten så att oljan kommer upp och smörjer riktigt. När bilen har stått över natten har ju oljan runnit ner i tråget, men all olja hinner antagligen inte rinna ner på nån timme eller par timmar. Således tickar det inte då du startar på dagen, efter att ha kört tidigare. Det "problemet" har jag också haft. Tickade i typ 2 sek vid uppstart, vid kall väderlek. Avhjälptes med en bilstein engine flush. Testa det, eller byt olja till en billig syntetisk olja, kör ett par bil, så oljan blir driftsvarm, byt sedan till en bättre syntetisk olja och. Filtret byter du också 2 ggr. Så gjorde jag förut då jag drogs med liknande "fel" på min 325i som jag hade. Min teori om detta. |
|
|
Tack för era inlägg men jag tror att ni har missuppfattat mig. Det tickar på bra länge kanske 20 min om jag står still, men kör jag ett par 100 meter så försvinner det helt. Och ljudet kommer inte från motorn, det kommer från lådan tror jag, precis under spaken. Om det tickar från ventiler/motorn så hörs det mera fram uppe på motorn men klart att det kan höras på annathåll eftersom det är mettal överallt. Jag är nästan 100 på att det inte kommer från motorn. Jag har möjlighet att lyfta upp bilen men inte har bilen där över natten och sedan testa på morgonen utan jag mste köra dit och ska jag köra ditt så är ljudet borta. |
|
|
har samma broblem på min 325 -93. Misstänker att ljudet kommer från kattalysatorn, men varför vet jag int :S |
|
| Ja det stämmer, jag har upptäkt det oxå, vart rädd att det skulle vara lådan men, puhhh, Det kattarna. | |
|
hur kan det komma därifrån? harr kattarna gett upp? på min är hc värdena alldeles för höga. Misstänker kattarna har gett upp på min. Hur har du det med avgas värdena då? |
|
|
har samma ljud,är kattarna som är sketna o jag ska nu byta ut dem snart. när du startar bilen så går motorn först upp en bit i varv för att sedan gå ner under 1000 rpm o då kommer ljudet,jag antar att det är för att motorn snurrar runt tyngre iom de låga varven o de fortplantar sig ut till kattarna som då skrammlar för lägger du min bil på lite över 1000 rpm så finns ljudet knappt kvar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.