|
|
|
|---|---|
|
halloj.. håller på för fullt å donar än med min m10b18 rova.. konceptet är som denna.. motorn totalt renoverad, med ramlager, vevlager, ringar, honade cylindrar, o-ringat, lätt svarvade kolvar, frästa förbränningsrum (fixar med detta just nu), packningar, vippor, vippaxlar m.m. m.m... funderar på shrick 292grader kam (enda som fattas).. resten är liksom klart.. MEN! eftersom jag även håller på göra iordning karrosen, med evo breddning å lackering m.m. så kommer ett sprut icke att bli aktuellt på denna motor! så nu vill jag ha några vettiga å fräscha tips på hur man backar tändning, vettigt å med bra tomgång som resultat.. skulle vilja ladda ca 1 bar, kanske strax över.. en såkallad snikonvertering, har spridare från en saab turbo och en progressiv malpassi BTR.. äre någon som har fina tips om hur man mojjsar med fördelaren för att få tändning backad på övertryck, samt korrekt tändinställning även för vardags körning på en sån här motor? m10b18 från -86 är det vi talar om.. omkring 1 bar med denna setup?! någon som trixat med detta förut? nån som ev har en färdig fördelare för detta till salu rent av? mvh jimbo | |
|
jAG KÖR MED EN vacumklocka från en volvo turbo...:/ funkar bra på delorto + TURBO. men det beror alldeles på motorn... mm. |
|
|
aha okej, tog en fördelare från en saab turbo med tryckklocka.. å flyttade över den.. men de känns inte som de blir rätt iochmed att den trycker själva innanmätet i fördelaren (va de nu heter) bortåt på laddtryck, å iochmed det höjer tändningen(??) istället för att backa den.. eller är det jag som har missförstått de hela ;P vänstergående fördelare är det iaf.. å hurrudu, vad kör du med för förtändning på din då mr-x? har du backat den några grader redan från start så att säga? mvh jimmy |
|
| Kör stumtändning, eller med vakumklocka... sen förgasare. Billigt och funkar utmärkt | |
|
jag backar den endat med volvo orginal utslag.. endast en ingång!!! förtändingen har jag kört in på gatan ... Har alldrig kollat eftersom bilen går bra. |
|
|
kört 318 i turbo ...stresade den skapligt. backade tändingen med en orginal 318 i vacum klocka. |
|
|
jao, jag har faktiskt funderat på förgasare, ett tag.. ;P okej, ska ta å titta på en klocka från en volvo turbo, så man får si hur dom ser ut.. hmm orginal vacumklockan alltså? men hur blir det när laddtrycket börjar krypa på då? då ställer den väl tillbaka sig till normalt utgångsläge? blir det inte fel då? hur mycket kunde du ladda med den då? med orginalklockan alltså? |
|
|
OFTAST SÅ FÅR MAnINTE SPIKNINGAR FÖRST VID HÖGRE VARV .. haka inte fast dig på en vacumförställning på en turbo M10 ..motor som inte är allt för vass... redan 60-70 tal så körde Bmw sina dubbla förgasare utan vacumklocka. tändingen styrdes enbart på vikterna i fördelaren.. (sug motor) |
|
|
jao spikningar vid höga varv känner jag igen ;P tänkte klara mig undan sånna.. ahaa, på så vis.. de e klart, man får väl känna sig för lite.. hade ju tänkt stumma fördelaren å sedan köra vems sprut på motorn, men eftersom ekonomin inte tillåter ett sådant i år så blire som sagt att trixa på egen näve.. ;P har de mesta klart för mig hur det ska se ut å funka, men just den här fördelaren som förbryllar mig, i nuet iaf.. ;P vikterna i fördelaren vet jag att de går att trixa till så den backar lite mera.. kanske ska prova med det, å sen köra med motorns orginal vacumklocka bara? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.