|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kolla tjänsten på vägverket Länk /Udo Dirkelsniff Länk | |
|
Bra tjänst... *bookmarked* Mindre bra då den visade 2733 kr när man matade in regnr:et :-( ___ Bilen: Länk |
|
|
Där ser man. Jag har tydligen en heders-750. Skatt 2733 för mig med. Mvh Mikael |
|
|
Hur mycket väger din 540iAT egentligen? Min 750i väger (fjäderlätta) 1980 Kg ___ Bilen: Länk |
|
| Fordonsskatten baseras inte lämgre på bilens vikt. Den baseras enbart på utsläppen av kolväten. | |
|
2115 riksdaler. 325i -01 "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Vad blir nya fordonsskatten? Fordonet uppfyller inte kraven för CO2-beskattning. Därför beskattas det efter vikt även fortsättningsvis. För fordon ERO992 är skatten 2733:- per år. Fabrikat: BMW 750 IAL Färg: MGRÅ I trafik första gång: 19970604 Fordonsslag: PB Drivmedel: BENSIN ___ Bilen: Länk |
|
Paap Reeder |
Min M535 -86 = 2001:- ... som förut Min 750 -91 = 2733:- ... som förut Grannens volvo ... en 2001 = 2145:- ... en kraftig ökning Vad finns det för koldioxidvett i detta? Volvon kan köras säkert 5 ggr så långt jmf med mina häckar innan CO2-nivåerna är lika. Det borde väl vara jag som betalar mer? ... ja, ja ... det är bara tt njuta och cruisa vidare. ... undras hur många gram CO2 en tolva egentligen släpper ut ... eller det kanske räknas i kilo? Jag säger så här: i labbmiljö är det säkert bra värden på en liten motor men på landsväg är det nog tvärtom ty den lille får gå på fullt skaft medans min 12:a bara knappt håller uppe motortempen i laglig fart och utsläppen kan först mätas när man ligger över 150 kmh. MVH /// Paap R |
|
Fördjupning i ämnet. Länk Hur bestäms skattens storlek? Hur fordonsskatten beräknas beror på vilken typ av fordon det gäller. Här kan du läsa om vad som avgör hur ett fordon beskattas. Skattens storlek beräknas på ett fordons: kategori skattevikt drivmedel koldioxidutsläpp antal axlar kopplingsanordning hemkommun användningssätt miljöklass Fordonskategori Följande fordonskategorier finns i vägtrafikregistret: • personbilar • lastbilar • bussar • motorcyklar • traktorer • motorredskap • släpvagnar • tunga terrängvagnar • terrängskotrar (inte skattepliktig fordonskategori) • terrängsläp (inte skattepliktig fordonskategori). Skattevikt De flesta fordon beskattas idag utifrån ett viktbaserat beskattningssystem. Ett fordons skattevikt är den viktuppgift som används i beräkningen. Vad skattevikten utgörs av varierar beroende på fordonskategorin. För personbilar är skattevikten fordonets tjänstevikt. För släpfordon utgörs skattevikten av fordonets totalvikt, det vill säga tjänstevikten + maxlast. Uppgiften om ett fordons skattevikt finns på registreringsbeviset. Drivmedel Följande typer av drivmedel finns registrerade i vägtrafikregistret: • bensin • diesel • alkohol (flera olika) • gas (flera olika) • el. Koldioxidutsläpp Nyare personbilar beskattas från och med 1 oktober 2006 utifrån hur mycket koldioxid de släpper ut. Fordonsskatten beräknas på utsläppsvärdet vid blandad körning. Antal axlar Ett fordons axelantal påverkar fordonsskatten. Ett fordon kan ha mellan en och fem hjulaxlar. Kopplingsanordning Kopplingsanordningen mellan tunga lastbilar och släp påverkar beskattningen av fordonen. Exempel på kopplingsanordningar: vändskiva, bygel eller kulhandske. Hemkommun När fordonsskatt påförs kontrollerar Vägverket alltid i vilken kommun fordonets ägare är folkbokförd. Boende i ett antal glesbyggdskommuner i Sverige får ett avdrag på fordonsskatten på 384 kronor per år. Information om vilka kommuner som omfattas finns på Skatteverkets webbplats www.skatteverket.se Användningssätt /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
2184 kr... Helt okej :) |
|
|
1635:- (328Ci 00) // M.v.h. Daniel |
|
|
Mugge, Paap och mikaelodoris: Vilka lättviktare! 2916:- får jag slanta upp för de tunga serveringsborden där bak ;o) |
|
|
e de inte lite konstigt att en 325 -01 är 500:- dyrare än min 328? // M.v.h. Daniel |
|
|
Fick som Mugge, på 328an. Fordonet uppfyller inte kraven för CO2-beskattning. Därför beskattas det efter vikt även fortsättningsvis. Vad kan skatten bli då då? 328: [Avställd] Länk 318: Länk /Jonsson |
|
|
Jonsson. Det står undertill ju. // M.v.h. Daniel |
|
|
Mugge: Skattevikt 1910 kg (jag tror min förra 525:a vägde lika mycket, extrautrustning väger en del) Iwarsson: Hur nycket kan din IAL tänkas väga? Mvh Mikael |
|
|
Får sänkt skatt med 49kr till 2367:- kors i taket! :) ( 540ia -93 ) |
|
| mikaelodoris: 2060 kg. | |
|
Spajjjs: Märkligt! Är det för att jag personligen har högre bensinförbrukning än dig kanske? =) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Spajjjs: Ok men dår är den som förut då, 1818:- 328: [Avställd] Länk 318: Länk /Jonsson |
|
|
Hur kommer det sig att en E65 (XUG544) inte omfattas av det nya systemet? ___ Bilen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.