AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.323

Nya betalningsregler för fordonsskatt

Åkte på 100:- i dröjsmålsavgift på grund av för sen inbetalning av fordonsskatt på bågen. Beloppet skulle ha bokförts på vägverkets konto för fordonsskatt 2006-10-31. Betalningen bokfördes förs 2006-11-01...

Länk

Från och med 1 maj 2006 gäller samma regler för betalning av fordonsskatt som för betalning av andra skatter. ”Sista betalningsdag” ersätts med bokföringsdag.

De nya reglerna innebär att en fordonsskatt anses vara betald den dag den finns bokförd på Vägverkets konto för fordonsskatt. Det betyder att skatten måste betalas tidigare än förut för att den ska hinna in i tid.

Vad menas med bokföringsdag?
Bokföringsdagen är den dag då pengarna bokförs på Vägverkets konto för fordonsskatt. Observera att bokföringsdagen inte är samma dag som då pengarna dras från ditt konto! När din bank eller posten för över pengar från ditt konto till Vägverkets konto tar överföringen en viss tid som du måste ta hänsyn till. Vill du veta mer om överföringar mellan konton bör du kontakta banken eller posten.

Om du betalar dina räkningar genom att skicka in ett gireringskuvert, är det också viktigt att du tänker på den tid det tar för posten att vidarebefordra kuvertet.

Vad händer om du inte betalar i tid?
Om skatten inte betalas i tid får du inte köra fordonet. Dessutom påförs du dröjsmålsavgift på minst 100 kronor

/Udo Dirkelsniff
Länk
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Så idiotiskt!
Varför inte sätta sista betalningsdag någondag tidigare om det är ett stort problem.
Lars

De
163
Devva
520i -89 E34
Beror på vilken bank man har och hur deras betalningsrutiner ser ut. Min bank behöver jag bara skriva dit sista bet dag/bokföringsdag så förs beloppet över ngn dag tidigare än datumet som är satt. Vill minnas att det i mitt fall är tre dagar men kommer ej ihåg på rak arm.
Har för mig jag läste i ngn av kvällstidningarna att en del banker där deras kunder skrivit in räkningen på korrekt sätt, men åkt på dröjsmålsavgift pga av bankens betalningsrutin, skulle ersätta de som blivit drabbade.

Rent tekniskt sett bör ju skatten ses som obetald så fort sista bet/bökföringsdag överskridits, och således fordonet ej tas i bruk, men undrar om inte vv accepterar ngn dags marginal på själva inbetalningen då det gäller brukandet av fordonet?
Dröjsmålsavgiften lär dock bli svår att komma ifrån.

//Devva
Länk

/Udo Dirkelsniff
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.