|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Helga |
Det var den tystaste bil jag upplevt. Har inte åkt i Lexus nej. Ändå var den utrustad med dubbdäck. Och det var en touring med hatthyllan borta. Inte ett uns av vägljud. Grymt skön bil. Allt var utmärkt, bromsar, väghållning, styrning och den 6-vx lådan! //Helga |
|
jag körde en 530 för något årsen och kan bara hålla med! Allt är nice med den bilen,snygga som få med M-paket ochså! Kan det vara dags snart att byta bort 528 kanske? |
|
|
Låter märkligt att den skulle vara så tyst med dubbdäck! Har inte själv åkt i nya 5-serien, men väl med dubbdäck, och jag tycker skillnaden mot vanliga sommardäck är förödande stor... väghållning och styrning tycker jag också blir klart sämre med dubbdäck, jämfört med sommardäck. Men om du är imponerad är det säkert en helt fantastisk bil! /L |
|
| Jag kan intyga att det är en ruskigt tyst bil. Dock med slitna original rft och lite större dimension på hjulen kan den lätt bli bullrig, eller rättare sagt blir hjulen bullriga. Detta är den första bil jag haft som är tystare med vinterdäck! (då dessa inte är rft och endast är 16 tum med 225 bredd) Det som imponerar också är att ljudnivån i princip är densamma oavsett hastighet ( ok, jag har väl inte kört fortare än 160-170 men i dessa hastigheter märks i princip ingen skillnad mot 90) | |
| Jag tycker E32:an är jättetyst. Hur pass mycket tystare är nya 5:an egentligen? Man blir ju nyfiken | |
Helga |
Sträckåkte i baksätet i en 525 -06. FRån Rödby till Halmstad. Den hade M-paket vilket bl.a innebar 18" och RTF, automat, skinn, navi och allt lulllull. Skinnklädsel har jag aldrig kommit överens med. Och inte så tyst och bekväm som den tidigare 523 med 16" dubbdäck. Kontentan för mej är att spara in skinnet, M-paket och automatlådan och man får pengar över till fler hk istället och välja den underbara 6-vx lådan. Fråga: Kostar verkligen M-paketet 40`? |
| Nja, senast jag såg så tror jag det kostade 45 tkr. | |
|
Stavros, skillnaden är mycket stor tycker jag. När jag senast körde ngn längre sträcka med en E60, var jag van vid att åka omkring i en E39 och mycket riktigt framstod E60 som mycket tyst och välisolerad, mycket väl avstämt motorljud som tränger in i kupén, men endast vid höga varvtal annars är den tyst. När man går från E60 tillbaka till E39 så känns E39 väldigt bullrig. Idag är jag van vid att köra E32 och när jag går från E32 till mina föräldrars E39 så känns E39 knäpptyst och det är inte speciellt roligt att komma tillbaka till E32 igen då man lägger märke till allt ljud som tränger in i kupén. Skillnaden i ljudkomfort är större än man väntar sig om man går från E32 till E60. |
|
|
Vet inte riktigt vad det är men min 535-89 (med M-optik fabriksmonterad) går tystare än en 740Ia-93 med dubbelglasrutor jag provade, även en "vanlig" 740ia-93. Inga jätteskillnader, men ändå klart märkbara, det var verkligen skumt. Tycker inte 840Cia-94 går tystare heller. Till saken hör att TRX däck på 535an tror jag gör susen, det finns inget väglud, bara runt från 160km/h börjar det låta lite från avgasystemet samt runt vindrutan. Måste prova E39+E60 och E90, men den tiden jag satt i E60 var jag inte förbluffad över ljudnivån, utan av prestandan, det är klart färdas man i 545 och får smaka på kraften lite har man inte så stor fokusering kring ljudnivån (förutom motorn då :-) Men nya 7an då, måste vara toktyst eller?? |
|
|
Alltså, jag är rätt "off" på detta forum ty jag har åkt i / kört så få BMW. Men en sak kan jag tala om, som har förvånat mig: När jag åkte i min farbrors 325iX Touring (E46) i ca 130 km/h tyckte jag att vindbruset var förfärligt högt, det kändes värre än farsans GAMLA Volvo S80 -03 som också brusar en hel del. (På torsdag ska jag åka på premiärtur i hans nya S80 :) ) /L |
|
|
Jag har bara kört E92 (335Ci) och jag var bra besviken över ljudnivån i den bilen. 3-serien brukar generellt sett inte vara speciellt tyst om man jämför med 5 och 7 serien. |
|
|
Mugge, Det låter som ett dåligt betyg för en så ny och fin kupé som E92... jag trodde att skillnaden var liten mellan stora och små BMW, att alla är ungefär lika välbyggda. Men menar du vindbrus, eller däckbrus? Breda lågprofildäck gissar jag, på en 335? /L |
|
|
E9x-serien är inte tyst... E39 är betydligt tystare. Det var under BMW klubbkvällen och då åkte man 2 och 2 i bilarna. Han som åkte med mig i bilen kör normalt en 540 E39 och även han klagade på bullernivån i kupén. Mycket orsakas säkert av däck med låg profil, men det var ändå störande. Bilen är säkerligen lika välbyggd som 5 serien men den är inte lika bra ljusisolerad. |
|
|
Mugge: haha otroligt, och jag som tycker E32:an är så tyst. Men jag minns när Volvo 740 kom... den var mycket tystare än 240. 850 var tystare än 740. Och V70 markant tystare än 850... Men det är så svårt att tro när E32:an känns så tyst. :) Ska man skratta eller gråta över utveckligen? mvh |
|
|
Du får ta och provköra en E60/E39 och se vad du tycker om skillnaden. Ta bara inget vrak när du provar en E39, ta en som är representativ för modellen så kommer du att bli imponerad. |
|
|
Eller så kan du testa bilar av olika märken Har en s60-01 o en e39-99 Man blir ju bra förvånad när man går över till E39:an Man undrar om det sitter nån motor i den. Det låter ju knappt o inte så mkt ljud utifrån kommer in |
|
|
Det är stor skillnad på ljudnivån (och även annan komfort) mellan E46 och E39. Faktiskt större än jag trodde innan jag köpte 320'n. Har 18" på 530'n och 17" på 320'n och båda är touring och automat. Nu är ju 320'n en diesel så i låg fart så är det inte relevant att jämföra men i högre fart så är fortfarande skillnaden stor och det beror inte på motortypen. Har även kört en del 320iT och det är ingen större skillnad mot dieseln i motorvägsfart. Har ännu inte kört E90 eller E60 men det är väl dags snart...Får väl bli någon uppgradering under nästa år. ___ //Ulf |
|
|
Kan också tillägga att E39T är betydligt tystare än V70 2.4t av samma årsmodell. Dock är V70'n tystare än E46T. ___ //Ulf |
|
|
5 serien är en mkt tyst och skön bil men ack så tråkig ock köra!! Eller så är man väldigt bortskämd som kör en så fin bil. |
|
|
jag tycker inte att mina föräldrars E39 är speciellt tråkig att köra, även om den bara har en "halv" motor ;-) ___ Bilen: Länk |
|
|
Inte direkt tråkigt att köra min 530 och 540'n jag hade tidigare kan knappast heller beskyllas för att vara trist. Har svårt att tänka mig någon annan kombi i den storleken som bjuder på motsvarande körglädje. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.