AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
515

Breda Däck 235- ?

Dino
Om jag skulle byta mina däck som är 225/45/17 till
235/40/17 , skulle den ta i skärmen ? försämrar den Hastigheten/Accelarationen/Spinningen ?
kan jag ha samma storlek Runt om ?

M-MotorSport
Jag har 235:or runt om på min och det tar inte i nånstans trots rejäl sänkning. Kan inte uttala mig om hur det påverkar hastigheten / Accelarationen / Spinningen.

Länk
bl
143
bloom
325i E36
Det beror lite på om den är sänkt och i så fall hur mycket. Själv har jag 225 40 18 som går exakt kant i kant längs med bilen samt får in pekfingret upp till andra leden mellan bakskärmen och däcket.
För att citera en "hangaround" på däckfirman däck dom la på 18"; -Helvete! precis så som man vill att den ska se ut!

Är dock lite skeptisk till marginalerna, fungerar bra så länge ingen sitter i baksätet (tror jag) funderar på att höja bilen lite.

Ja, rullmotståndet ökar ju mer yta du har i backen, accelerationen minskar, drar mer bensin samt spårkänsligare, men det är sådant man får ta om man vill köra på bredare däck, tror dock inte det blir så stor skillnad mot ditt tidigare däckval.
Hade nog dock ej gått upp till 235 fram.
Dino
Bilen är original i övrigt alltså ingen sänkning sats osv. men Accelaration försämringen är den Märkbar ? Skulle en 323Ci i samma skick kunna ta mig i 0-100 ? med smalare däck ? ska jag ha samma däck som jag har nu fram då förresten ? 225 alltså !

M-MotorSport
bl
143
bloom
325i E36
Tror inte att i ditt fall kommer att skilja nämvärt från 225 till 235, men själv märker jag klar skillnad när jag bytte från vinterdäcken 15" 185 till 18" 225 i acc. trots 192hk under huven, samt bränsleförbrukningen har höjts mellan 0.5-1dl/mil
Ett tillägg kan vara att ju bredaredäck desto bättre fäste på torr väg och precis tvärt om på blöt/hal väg.
Återigen i ditt fall marginellt, hade nog ändå kört med max 225 fram pga spårkänsligheten.

Av 2 identiska bilar/förare, beror resultatet på dels vikten (oftast större fälgar/däck mer vikt) samt rullmotståndet smalare däck mindre motstånd.
Provkör en mountainbike på asfalt jämfört med en racer med smala däck så märker du vilken som rullar lättast!
Dino
bloom tack ska du för hjälpen , nu fick jag nåt att fundera över iallafall :)) tack än en gång !

M-MotorSport
Dino
Tja , Fälgarna vill jag inte byta utan bara däcken då tänkte jag mig köra på 234/40/ BAK 225/40,45/17 FRAM , går det ?

M-MotorSport
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.