AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
684

Flytta lamdasond på 540?

To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Hej, har som många andra problem med avgasvärden på 540 -93. Den har relativt nya piratkattar, olja och stift.
Värdena var co=0,8
co 2500=1,0
hc=221
Lamda=0,97
Så då ska jag väl byta lamdorna får jag tro. Två frågor då: Har någon provat Biltemas lamdor? Jag har hört folk säga att 540 alltid går kallt vid sonderna, de sitter ju i kattarna. Blir det någon "vinst" av att flytta fram dem till kollektorn efter byxröret?

MVH Topchop
Paap Reeder
Det är så här att min okattade M30 släpper ut ca 130 PPM HC. En cat orkar med att rensa ca 300-500 PPM HC ... i a f exvis originalkattar till V12.

Om du efter cat har 220 PPM måste det föreligga ngt annat fel än att lambdorna sitter "för kallt" enligt vad jag kan förstå.

Din motor släpper ut okattat således cirkus minst 500 PPM vilket indikerar att den inte går bra.
0,97 i lambda anger också att den går fett.

MVH /// Paap R

To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Jag det är nog mer fel men vad kan det vara? Jag tror att lamdan/lamdorna är kass så de ska bytas och kanske blir det bra då. Kanske skulle det kunna bli ännu bättre med flyttade sonder. Fler åsikter om ni har något.

MVH Topchop
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag tror inte du skall flytta på sonderna iallefall , varför inte kosta på en diagnos hos bmw så får du reda på om de är trasiga eller om det är ngt annat?? Bytte du kattar bara för att du hade högt avgas värde eller visste du att de var paj?
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
En kompis köpte biltemas lambda och den höll bara ett par månader, om det var ett måndagsex kan jag inte svara på. Jag köpte bosch till min.. känns lite bättre. Ang hc så kan det va lite allt möjligt. Har du servat den nyligen annars byta olja, filter och luftfilter.
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Jo en diagnos skulle man kanske göra men just nu är livet lite trassligt. Det har dykt upp familjeproblem så det mesta vi äger och har ska nog säljas och då är det minsta möjliga problem till absolut minsta kostnad för att kunna besiktiga och bli av med fordonen. Mycket har man samlat på sig...
Kattarna byttes för att dom var kass.
Den är relativt nyservad med stift olja mm.

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Tråkigt! Men tänk på att de nya kattarna inte blir långlivade om motor går med fel bränsle/luft blandning så att chansa på sonderna kan bli dyrt.
Paap Reeder
... kan det vara en avgasläcka? Driver lätt upp HC men gör den det även med CO?

Sedan är det väl det där med membranen ...

Delar nog uppfattningen att en DIS är nog ändå snabbaste och på sikt billigaste sättet att "greppa läget".

Betr familjeproblem är det i regel alltid mindre roligt ... "men faen Topchop du är bara barnet med 40 bast och har framtiden framför dig".

Jobba lugnt och tänk efter före ... gäller både inom- och utomhus i garaget.

MVH /// Paap R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.