AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
8.523

Erfarenheter av "Rost omvandlare"?

Visa användare
69
Christer B
525iA -89
Som sagt, är det någon som prövat denna produkt Länk? tänkte att den skulle vara bra att använda runt tanklocket och kanske även i nederkant av dörrarna. Eller är det bättre å försöka skrapa/slipa bort så gott det går att komma åt och sedan köra på med rostätare?

Fd // Adrenalin. Får man ta BMW:n med sej in i himlen Länk ?
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Rostätare, Rostomvandlare eller vad det kallas på hyllan.... släng det i Sverkers soptunna för dessa fungerar inte.
Köp dig hellre en fin sliptrissa till din borrmaskin (typ scotchbrite).

Optimalt är att punktblästra skadorna men det kan vara komplicerat om man inte har utrustning.

Mvh
Skalman.
Visa användare
69
Christer B
525iA -89
Ok, det var just det jag inte hade (utrustningen alltså :-)) tänkte att det skulle vara lämpligt att använda där det är lite svårt att komma åt med slipverktyg.

Fd // Adrenalin. Får man ta BMW:n med sej in i himlen Länk ?
Min erfarenhet är att det faktiskt fungerar, i några månader, eller upp till flera år! Beror på hur man applicera medlet tror jag, samt. Givetvis grundarbetet. Självklart är det bästa att slipa eller blästra rosten, men man väljer de metoder man har tillgång till. Har du inte bläster kan slipstenar i metall vara ett alternativ. används med borrmaskin. Finns på T.ex clas ohlson för ett par hundra. Mycket effektiva. men pröva rostomvandlaren, det går ju att göra om, om du inte blir nöjd.
kilroy
Just den rostomvandlaren du nämner vet jag inget om (länken fungerar inte för mig) men rent allmänt så fungerar rostomvandlare ganska bra.

Alla rostomvandlare arbetar med en kemisk process som omvandlar rost till en metallisk yta som sedan går att bearbeta och vidarebehandla.

Om du fortfarande är intresserad av den typen av produkter så kan jag kanske bidra med några länkar.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Länk

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
pe
554
perf
320xd e91 -09
Har själv användt "rostomvandlare" på en bil och tycker det fungerar utmärkt. Tar lite tid, tre appliceringar med en halvtimmes torktid emellan + 24 tim härdning innan fortsatt behandling.

Även fosforsyra ska fungera riktigt bra. Applicera med trasa eller pensel. Låt verka tills en stund. Torka av noga med blöt trasa.
Låt det inte ligga på för länge, då det är extremt frätande. Använd skyddsutrustning.

kilroy
Man bör skilja på rostlösare och rostomvandlare, det är två helt olika sorts produkter. Rostlösare löser upp rosten medan rostomvandlaren omvandlar rosten till metall.

Båda två är produkter som inte är helt nyttiga för oss människor.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
Hej

Har lite frågor angående rostomvandlare o liknande produkter.

Min nyköpta 40 000+mils bil har fått sig en ordentlig blästring i fronten efter ganska ordentlig användning.

Har dock än så länge bara funnit ytrost i ett fåtal o stenskåttmärkena, dom flästa verkar bara vara skadade till grundlacken men inte ner till plåten.

Men jag har fotfarande ett par ställen på bilen som har fått lättare ytrost och undrar hur jag lättast och bäst löser detta, planen är att bilen skall lackeras om dock så lär det dröja något/några år innan det sker, vill ju självklart inte att min bil ska rosta upp innan jag får ekonomin till ny lack.

Jag vet att BMW iaf. har haft bättringslacker i sitt sortiment, hur är dessa, finns dom kvar? Bilen är diamantsvart metalic.

Funderar på att gå över hela bilen med rostomnvandlare (eller lösare om det är mer rekomenderat) o ta alla stenskåttskador med bättrings lack från BMW, behövs det ny klarlack på den för bästa resultat? hur löser jag det? Räcker det med att spruta lite klarlack från nån spray flaska (1K) i en kopp o sedan pänlsa på det, (och sedan efteråt våtslipa, rubba o polera)?

mvh Erik Jakobsson

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

(ärligt stulen av Jesperado)
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej JaJ.

Skrapa rent i skadorna med udden av en kniv tills att du får en ren och metallisk yta. (bättre än rost magic,super,amazing extra väckcleaner).
Pensla i stenskottet med en tunn pensel och epoxigrundfärg.

När grundfärgen torkat, pensla i den aktuella kulören, tunt och ett par ggr.
lämna dock en liten grop kvar så att klarlacken har någonstans att ligga.
Klarlacken duttar du på i omgångar tills att du kommer upp i höjd med omgivande klarlack + lite till (så att du har något att våtslipa på).
låt torka ett par dagar innan du slipar.
Våtslipa med 2000papper + korkklots (2+2cm) polera sedan.

OBS.!! Köp dina färger hos en firma som blandar "riktig" lackfärg medans du väntar..denna får du i sprayburk.

Den färg som säljes hos original handlaren fäster dåligt och du får snart göra om jobbet igen.

AUTOEXPERTEN brukar blanda rätt kulör bara du har ett färgnummer.

Lycka till

Mvh
Skalman
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
OK tack för svaret, har en skrot här i närheten som blandar o trycker i flaska.

Men tekniken med att spruta i locket o sedan pensla/dutta är alltså OK eller?

Hur ska jag göra med klarlacken? Räcker det med vanlig 1K eller ska ja be dom trycka en flaska 2K åt mig sammtidigt? (Dom är ju rätt dyra o vet inte hur hållbarheten är på dom).

Vet inte riktigt hur ja ska göra igentligen, har så J*VLA mycke stenskott i fronten, men inte pengar till att lämna bort jobbet nu, vill inte lacka om skärmar o huv själv pga. riskerna för dåligt resultat, o duttandet kommer ta en veckas 10 timmar om dagen arbete ungefär (känns det som iaf.) o vill inte vänta med det så att det riskerar att börja rosta.

Hur viktigt är det med temperaturen på bilen och luften i omgivningen när man gör detta jobbet?

Tack för ett mycke bra svar.

mvh Erik

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Ja... "dutta" är nog det enda om du inte vill lacka om huven just nu.

Klarlacken skall vara 2k annars håller det dåligt på reparationsstället.
Man brukar ha ca 2 dagar på sig om burken med 2k färg förvaras svalt.

Helst inte under 10+ när du jobbar, det går dock fint att skyndapå härdningsprocessen med värmepistol..

Jag gjorde ett expriment på en huv som nog ser lika dålig ut som din.

Där vaxade jag ymnigt hela huven och speciellt frontpartiet runt stenskotten.
efter detta rengjorde jag varje stenskott med tvättförtunning och tops.
När detta var gjort sprutlackade jag över hela det stenskottsbemängda området användandes airbrush och 2k silvermetallic.
Jag lät hela kalaset härda 2 dagar, polerade sedan bort all lack som låg runt stenskotten = 1000 igenlackade stenskott! :) detta gick lätt då jag vaxat tidigare. upprepade med klarlack, våtslipade polerade.

OBS! Detta kan mycket väl förstöra hela huven!

Mvh
Skalman
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
Fan, de där sista lät ju klart mer lockande, dock så saknar jag både airbrush och kunskap om dom :-/

Huven och skärmar är nydligen rubbade och vaxade med profsprylar (med hjälp av en kopmis som jobbar som rekondare) det va då alla stenskott upptäcktes (det vita vaxet la sig i groparna).

Ska göra ett litet test o kolla hur lång tid det tar att tvätta hur alla stenskott (dom finns på hela huven, mest i fronten då, samt på dom främre halvorna av skärmkanterna) ska föröska fixa några bra bilder på dom, men min kamera är snällare än mina ögon, så dom syns inte så bra på dom bilderna jag redan har, så får jag iaf. ett hum om tiden som det tar.

Angående rengörning av stenskottshålen. Kan jag ta typ lacknafta, T-röd eller nått liknande (för att få ur dom vaxrester som sitter där nu alltså)?

Problemet angående temperaturen är att mitt garage i vinter är ett halvöppet parkeringsgarage = yttertemperatur, men kan troligtvis komma in i en uppvärmd lokal o grejja med lackskadorna.

Sen är det inte bara stenskottskador, utan det finns en liten repa på höger skärmkant bak, går den att fixa/bättra på samma sätt? Eller ska jag pensla eller spruta den skadan?

Tack för bra och utförliga svar.

Mvh Erik Jakobsson

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
om repan sitter i klarlacken så kan du på samma sätt rengöra repan med tvättförtunning(vanlig förtunning går också, och i värsta fall aceton) sedan pensla i ny klarlack (2k).
Vänta 2 dagar, våtslipa..polera = osynligt.

Sitter repan i färgen så kan man spackla i repan och duscha på den med airbrush, sedan klarlack, polera. förutsätter dock att man har utrustning,
annars blir det till att "dutta".

Om du tänker prova vax/lack tekniken så var medveten om att det kan gå åt h....te.
Jag har jobbat med detta och såg det som ett expriment.....som funkade! :)

Annars är det bara att lacka om, helt eller delvis, vilket vad jag förstod inte var ett option för dig just nu.

Mvh
Skalman
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
Bilen ska få sig en hel lack när ekonomin tillåter, men vill ju fortfarande ha den i "fint" skick nu o nästa sommar, vilket den (enligt mig) inte är nu pga. alla stenskott.

Repan på bakskärmen går ner till plåten tyvär, dock så verkar inte plåten vara skadad (förutom ytterst lite ytrost) så jag funderar på om man kan bygga upp ett tillräkligt tjockt lager med hjälp av "dutt" tekniken?

Repan ser nästan nerslipad ut, det är alltså inte en djup repa, som marianergraven, utan verkar ha "innåtsluttande" kanter i lacken.

Har ingen lust att exprimentera med denna bilen, börjar med enklaste möjliga reparationer först, planen är ju som sagt att bilen ska få en hel lack när ekonomin tillåter.

Vill inte lämna bort den på del lack nu pga. riskerna för skiftningar + att den ska få hel lack, nån gång.

Om du jobbat proffisonelt med liknande skador, vad tror du (ca) det skulle gå på att lämna bort jobbet? Känns som att det skulle dra iväg o en hel lack vore ett bättre allternativ pga. mängden av stenskott.

mvh Erik Jakobsson

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej igen.

Hamnar någonstans runt 25 000kr uppskattningsvis utan att ha sett bilen.
Bara huven 2500-3000kr.
Bakskärm 1500-2000kr.
(Normal riktning och underarbete).

Dutta i skadorna så pass att dessa inte förvärras och satsa på en lack så snart det är möjligt. Det är det bästa både för dig,bilen och ekonomin i det långa loppet.

Mvh
Skalman
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
OK görbra,

Tack så jättemycke för dom bra och utförliga svaren.

Ska gå över bilen i vinter iaf. (duttande) sen blir det till att öppna sparkonto ;-)

mvh Erik Jakobsson

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

(ärligt stulen av Jesperado)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.