|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, En mekaniker gick igenom bilen lite snabbt och meddelade att oljan till servon är slut, måste fyllas på? Hur vet jag att han har rätt, hur ser jag detta? Och vad är det för olja, ju exaktare desto bättre. Verkligen okunnig. Sedan så nämnde han att mina bromsar är slut, fast försäljaren sa att bromsarna var nya? Vem ska man tro, kan det ha blivit förlitningar? Hur ser man slitna bromsar? De tar ju jättebra. Sedan så brummar bilen högt när jag startar den för första ggn på dagen, den brummar från undersidan i mitten, troligen vid katalysatorn. Vad beror detta på? | |
|
Oljannivån kan du se i behållaren för servotstyrningen brukar sitta på vänster sida i motorummet. Se insruktionsboken där borde det även stå vilken olja det ska vara i. I det fallet skulle jag nog tro på mekanikern.. försäljare kan vara luriga. fick du inte med något kvitto eller att det står i service boken att det är bytt? Sen om beläggen är slut så burkar slitagevanaren varna för det i checkcontrollen. ___ BMW 740iA Länk |
|
|
hoppas jag lyckas med servooljan. försäljaren gav mig faktura på 12000 kr ungefär på saker som var gjorde Inspection II såjag tror på honom också Kan mina skivor vara skeva efter stölden av fälgarna och så sliter det mer än det ska? bilen drar dock inte åt nått håll eller vibrerar eller låter. o brummandet med kall motor? det går över när bilen blir varm efter några minuter men det är irriterande att inte veta. är det allvarligt? |
|
|
Hej, betr.brummandet: hade själv detta fenomen på min 728-96 och det var "plåten" som sitter runt katalysatorena som satt lite lösa och "skramlade" nvh/Thomas Thomas Lj. |
|
|
ska kolla det där med plåten, är det något jag kan dra åt m.m. själv? sen en sista fråga, i boken står det att behållare 6 elelr vilken det nu 'är är intensivrengörare? Vad är detta egentligen, den är helt tom nu men i botten ligger lite blå vätska. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Importbil: vanlig röd ATF Dextron III från vilken mack som helst. Svensksåld: Pentosin CHF-11S köps på BMW. De olika oljorna får ALDRIG blandas. Har du röd markering på locket =ATF Grön märkning= Pentosin ///MVH Hasso Länk |
| min är svensksåld så det är Pentosin då. ska genast köpa, tackar. | |
|
hasso > Importbilar kan också ha Pentosin om de är i kaltlandutförande (vanligt i norra Tyskland) eller har nivåreglering. Äldre bilar (innan 94-95 om jag inte minns fel) skall dessutom ha Pentosin 7.1 och inte 11S utom i vissa fall (ex. sena e30 touring med nivåreglering som har Pentosin 11S). 11S (syntet) och 7.1 (mineral) får heller aldrig blandas. Det går dock att skölja HELA systemet och byta från 7.1 till 11S (däremot är det inte rekommenderat att göra tvärtom). Detta brukar dock stå på locket till behållaren. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
"kaltlandsutförande" är enligt TIS Nordiska länder och Canada. Ev Nivåreglering på en 1996 728 är fortfarande hydralisk?= CHF-11S CHF 7,1 alla fordon tom 09/91 CHF-11S alla fordon efter 9/91 Så krångla inte till det i onödan nu :) Man får inte heller vid inoljning gå över från 7 till 11 eller omvänt. Sedan kan ju själv är bäste dräng varit där och glötat i och blandat oljor innan det vet man ju inte heller. Så det är inte självklart att din har Pentosin CH-11Sför att din bil är svenksåld, men det borde vara så normalt. Märkning på locket eller färgen på oljan är det viktigaste att ta hänsyn till. ///MVH Hasso Länk |
|
Ska bläddra i TIS:en innan jag svarar nästa gång... Dock vidhåller jag att "kaltland" utförande finns/fanns på tyska bilar också. Hemkörd CHF/ATF blandning är en otrevlig häxbrygd :) /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Nu börjar man ju undra lite, det står ATF Oil Only på behållaren. har inte kollat i boken ännu, har ej hunnit. Men bilen är svensksåld så då ska det väl inte in ATF? Hela behållaren är svart och inga märkningar finns. |
|
Står det ATF på locket så ska det vara det. Finns ingen regel som inte har undantag. PÅ min 528-96 svensk var det CHF-11S Pentosin "grön olja grön dekal." Min 540-01 har ATF (importbil) ATF oljan är röd. öppna o kika. den kan vara rödbrun, en bra ide är du att suga ur burken och slå i ny och sedan köra ett tag och görs likadant en gång till. ///MVH Hasso Länk |
| Har kollat och den är som du säger, rödbrun men jag har svensksåld, kan det vara ATF då? | |
Står det ATF på locket är det det. Det finns alltid undantag som bekräftar regeln. ///MVH Hasso Länk |
|
hum. har lite prob. med med min highline, det är lite förlite olja i min behållare, den ser grön/genomskinlig ut, men det finns ingen dekal på behållaren, har nivåreglering o EDC om det hjälper. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Kolla med Bmw på ditt chassinummer innan du häller i nån ny olja,du borde kunna få korrekt info på det sättet. Mvh Dic. |
|
JaJSEn. Jag gissar på att du har CHF 7.1 i din Highline eftersom du har nivåreglering och oljan inte är röd, den var föregångare till CHF-11S fram till 92 årsmodell. 7.1 och 11S är INTE blandbara med varandra. ///MVH Hasso Länk |
|
OK tack, så det är alltså CHF 7.1 som ska i, finns det nått sätt att 100% få reda på vad som skall vara i bilen? saknar ju som sagt lappen, o vet inte vad tidigare ägare kan ha hällt i. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Ok, på min behållare står det ATF OLI ONLY, oljan är brun I instruktionsboken står Pentosin CHF-11S Vilket gäller? Och har Mekonomen det tro fast det inte går att hitta på deras hemsida? Orkar inte ta mig till BMW bara för detta. |
|
|
Har en liten fråga till er. Hur ser man hur mycket Pentosin man ska ha i behållaren? ska det kollas med motorn igång? Ser ingen märkning på min behållare. Min-Max altså. MVH Fredrik. Min bil. Länk |
|
|
Om du skruvar av locket så är det ett rör undertill på locket med två markeringsringar. Oljenivån skall ligga mellan dessa. Mina slangar läckte så dem bytte jag enkelt. Ofta är det läckage mellan locket och behållaren. Jag skar till en packning och tätade med gol hermetite. Funkar! Lars... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.