AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.755

Motorvärmare, vad kostar det?

Jag har en BMW 740, årsmodell 96. Man kan ju välja i bilens "data", när man vill ha uppvärmning av bilen.
Min fråga är såhär, vad kostar det att installera en sådan motorvärmare så det enda man behöver göra är att knappa in i bilens "data" de tider man vill ha?

Mvh Indika

Paap Reeder
El-varianten med stickpropp i stolpe: cirkus 5-7000:-
Webasto-varianten: cirkus 20 000:-

Förutsätter ingen mer insats av dig än att lämna in bilen och ta bussen hem och vänta att vst ringer och säger att det är klart!

En DEFA- värmare med kablage kostar ca 1500:- och sätter du dit den själv har du den nedre gränsen.

En Webasto bensinvärmare kopstar ca 15000:- ny och det är tveksamt om du får den monterad för 5000:-.

MVH /// Paap R

MVH /// Paap R

Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
En defa värmare kostar mer än 3400 kr med allt.

Jag fick rabbat(3080 kr) och monterade själv. Jag kan säga att den vänstra sidan kan du glömma att montera om du inte har mekvana.

DEFA är ett bra alternativ. Värmer över det blåa(-10 grader).
Paap Reeder
... jaha! ... där ser man. Då räcker nog inte 7000:- för el-varianten om man lämnar bort arbetet.
... hörde igår en volvo-ägare som sade att webasto-varianten går på över 25´ för volvon.

MVH /// Paap R

Da
168
Davido
525iA M-sport Touring -03
fick pris på m&k värmare inkl montering till x5:an... 3.800:- då ingick allt for utom fläkten, man får köpa den storleken man vill ha själv
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
20` för Webasto... men suger den inte slut på batteriet om man använder den varje dag?

Paap Reeder
... man måste ha ett rejält batteri. Duger inte med ett till Amazon eller PV. Sedan måste man ha minst den körtid till jobbet som laddar upp de amptimmar man tagit ut på morgonen.

Nu tar Webaston bara "rejält med ström" under uppstarten men när den sedan går ligger nog strömman på ca 5 amp - gissning.

MVH Paap R

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Problemet med att värma M60 motorn är att det inte verkar finnas någon vanlig blockvärmare utan man måste köpa någon slags kontaktvärmare som är svindyr. det är därför man landar på över 3k i bara delar.

//Magnus

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
De BMW med originalmonterad Webasto har två batterier (ett litet extra på ~24 Ah).
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Köpte en Webastro till min 740 för 850kr på ebay, begagnad. Ska montera dit den om någon helg.

alain
hej
jag har en originalmoterad Webasto på min 750 96a, om det ska finnas 2 baterier, isf var finns den andra?
MVH ((Alain))

((..varje beröring av bromsen är ett tecken på rädsla!!!..))
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ang extrabatteri om man har webasto. Fel fel fel delvis. Endast E32/E34 har dubbla batterier om man har Webasto. Däremot är en Ctekladdare att ladda batteriet med nån gång i månaden el varannan vecka om man kör mkt värmare och kortkörningar en riktigt bra grej att ha. Som regel bör man ha att har man kört värmaren 30 minuter b ehövs det misnt 30 minuters bilkörning för att batteriet skall få en chans att hämta sig, dvs utan några större elförbrukare på i övrigt typ bakrutevärme, stolsvärme eller fläkt på full fart.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.