|
|
|
|---|---|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tog för ett tag sen bort samtliga ram- och vevlager från min M30B35 motor. Vad jag förstår så är ett lager uppbyggt i typ sandwich konstruktion med olika lager. Överst någon vitaktig metall som utgör lagerytan och därunder något sorts koppar/brons lager och sist stommen i stål. Så när koppar/brons börjar skina igenom så börjar det bli dags att byta - eller? Själv tycker jag de är i bra skick (har jag tolkat alla siffror rätt så är det original lager vilket isåfall betyder att de varit med i 35000 mil) och ser inga tecken på att något skulle vara i oordning i motorn, enda kommentaren jag har är att "baksidan" på ett av vevlagren (dvs ytan som ligger an mot vevstakens storände) så skiner kopparn/bronset igenom mycket mer än övriga. Jag har som avsikt att byta samtliga lager ändåså (lagerbyte fanns inte med i ursprunglig plan - det är ett byte av den bakre packboxen som spårat ur något) men då jag själv har minimal erfarenhet av lagerslitage så vill gärna höra er analys av nedanstående lager - bra, dåliga, några tecken på begynnande problem osv. Ramlager överfall Länk Länk Ramlager Länk Vevlager överfall Länk Länk Vevlager Länk Länk |
| Visst är lagren dåliga särskilt vevlagren, vilket är helt normalt att de har kortare livslängd än ramlagren. De hade visserligen säkert gått nåra tusen till innan det skulle ha hänt något. Helt självklart ska du byta lagren när de ändå är lösa. | |
| Vevlagren är mest slitna på trycksidan vilket också är helt normalt. Om du vill kan du ju mäta ovalitet och slitage på vevaxeln också med en mikrometer. Tror i och för sig inte att det behövs i det här fallet. Okulär besikta vevaxeln och kolla om det finns ojämnheter och repor, kan dock inte se något som tyder på det av lagren att dömma. | |
|
Vevaxlar och glidlager tål väldigt mycket så länge dom får ordentligt med smörjning! Dom tål också (vid normal användning) stor variation i lagerspel utan att man märker något speciellt med motorn (tex viss ovalitet på vevaxelns lageryta). Min 3.0S har gått över 70.000 mil utan att det märks något speciellt med lagrena, oljetryck osv. Mestadels har motorn gått med olja av "BILTEMA-kvalitet" (tolka detta gärna som att deras olja därmed är bra)! F.n. kör jag med BILTEMA:s helsyntet 5W/40 året runt! Per L |
|
|
Det är inte möjligt att se på ett lager om det är OK eller så slitet att det behöver bytas. Dessutom slits ju den 'andra ytan' också, dvs vevaxelns ytor, och det är det sammanlagda slitaget som har betydelse. För varje motortyp finns specificerat mellan vilka värden lagerspelen får variera. Lagerspelet mäter man enklast med Plastigage-tråd Länk . Dessutom bör du mäta upp ovaliteten på vevaxelns lagertappar - även här finns specifikationer på hur mycket diametern får variera. Ovaliteten mäts med mikrometer. Är vevaxelns lagertappar utanför specifikationerna, bör den slipas om (och i de flesta fall, när det gäller BMW-motorer, även härdas om). Efter omslipning monteras passande underdimensions-lager. Är vexaxelns mått inom toleranserna, men lagerspelen för stora, byter du bara lagren. /// Gunnar E. |
|
| Självklart är det möjligt i vissa fall att se på ett lager när det är så slitet att det behöver bytas . Och det när kopparn lyser fram i lagerbanan då ska lagret bytas för lagerytan är då bortsliten, och där med jämt. | |
Paap Reeder |
BMW-slangen! No problems. Precis så där såg mina lager ut när jag bytte på min M30 förra sommaren vid pass 40 Kmil. Lagren hade jag dock bytt en gång tidigare vid ca 10 Kmil när det bidde MotorNord steg III ... o s v och dessa lager såg precis likadana ut som nu senast efter + 30 Kmil. Tog dom i fickan till en motorrenoveringsfirma och frågade om han ville sälja nya till mig? Behövs absolut inte blev svaret och det slutade med att jag bytte vevlagren - mest för att jag hade en repa i en av dem men inga märken på vevtappen - men återmonterade ramarna. Dom sade att ramarna såg ut sådär efter de 1:a tusen milen och skötte man sedan bara oljan så kan dom gå "hur långt som helst". Bedömer inte att dina tappar skulle vara ovala eller dyligt manl av presenterade "lageransikten". (Bra bilder f.ö) MVH /// Paap R |
| Nej det finns ingen anlednig att tro att veven skulle vara dålig, men har man lagren lösa så finns det väl ingen anledning att inte byta dom. jag hävdar med bestämdhet att lager där man kan se kopparskiktet på lagerbanan är slut. Och att kopparen skymtar fram tycker jag att jag ser på trycksidan av vevlagren på bilderna. Att lager som kopparen lyser fram på är slut, var väl det första lärarna poängterade när man fick lära sig om lager i bilar på den fordontekniska utbildningen. | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tackar för all feedback! Eftersom jag har veven lös och en mikrometer liggandes så är det ju ett bra tillfälle och även vara intressant att mäta upp veven. Och när man har allt isärskruvat och lättmekat så kan man ju även mäta upp lagerspelen för just informationens skull. Vad jag hör är att vevlagren skall definitivt bytas ut men ramlagren skulle nog hållt ett bra tag till. Men jag kommer att byta dessa också (en kostnad på lite över tusenlappen antar jag) när jag ändåså tokrenoverar motorn. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.