AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.398

Växelläge konstigt 330cim -01

Hej jag har en tröghet i min växelspak. När jag växlar så försvinner det läget som den ska stanna vid mellan trean och fyran den fastnar nedanför femman istället. Så man känner inte var trean och fyran e. Jo det kommer förvisso inte föränn jag haft femman i och det släpper när bilen blir varm. Jag undrar om det ligger i lådan eller om det e stagen till lådan från spaken?
Sök på forumet det finns liknande trådar. ha d bra..

/// Bimmarkomanen
ha
81
handlarn
525ia Touring -05
Felet är i lådan,har samma på min bil,har just köpt delar till reparation och det är tydligen en stålhylsa som skiftarmen löper i som ska bytas,kostade bara 30kr,ska se om det räcker med att sänka ner lådan lite för att komma åt men troligen är det enklast att demontera den helt.....måste samla krafter först bara....
Ok jag e tacksam för svaret. Vill du informera hur det gick senare
Mvh Svante
ha
81
handlarn
525ia Touring -05
Det kan dröja ett par veckor då jag är lite upptagen just nu men jag återkommer.....
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Handlarn: Har du gjort något byte?

/chni
ha
81
handlarn
525ia Touring -05
Hej där,jag har tyvärr inte hunnit med min egen bil,har haft fullt upp och det är väl inte troligt att jag får tid innan jul dessvärre,reparationen står dock rätt högt på min lista så i januari kommer det att ske senast,jag hör av mig hur det avlöper!
ha
81
handlarn
525ia Touring -05
Nu är växellådan fixad och bilen såld......fick ta ner lådan från bilen vilket gick ganska bra,jag har tillgång till full verkstad med lyft och allt man behöver kan tilläggas.När lådan väl låg på bänken så var det bara att lossa en låsring till ett täcklock vid fjäderkolven till femman och sedan ta ut fjäder och den kärvande kolven,tog ett tag att lirka ut den men gick till slut....sedan ska bussningen som kolven löper i bytas.Växlingen gick mkt fint efter denna rep och jag kan tillägga att jag smorde urtrampningslagrets glidytor på halsen och splines,kopplingen går efter detta mkt lättare och känns distinkt som på en ny bil samt att det frikopplar 100% så nu krävs ingen extra kraft att pressa i växlarna som jag fick göra ibland innan....
Det hela tog mig cirka fyra timmar och lite frustration men bra blev det!
Ingen mer 328 e46 för mig.....min gamla 325:a är roligare och nu har jag även en 528IAT -98 då det snart ska packas in barnvagn å sånt....
Tack för svaret. Jag ska iväg till Bmw och köpa grejorna som behövs. Jag har själv också tillgång till lyft och verktyg så det e perfekt.
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Lät ganska jobbigt detta. Jag har inte tillgång till grejer så det behöver jag inte ens fundera på att göra själv...

Tackar för att du beskrev kort hur du hade gjort iaf!

/chni
Vet någon vilken av fjäderkolvarna man ska byta? Någon som har artikelnummret på kolven
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
23 11 7 542 726

Det är BMW´s partnumber som det hänvisas till i TIS.

Det borde räcka med det :)

Mvh/ Niclas
ha
81
handlarn
525ia Touring -05
Jag bytte inte kolven,den såg ut som ny,enl bmw själva så är det bara bussningen som byts med tätningslock och låsring,har inte kvar art nr dock men det kanske är bussningen som "Heden" har nr till.
På vilken sida av lådan sitter kolven?
ha
81
handlarn
525ia Touring -05
sitter på höger sida rätt högt upp,knappt man ser var den sitter när lådan är i bilen....
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Är det "helt" omöjligt att byta bussningen ovanifrån? Sänka lådan låter ganska bökigt, kräver iaf ett välutrustat garage...

Tänkte om du såg någon möjlighet.

/chni
ha
81
handlarn
525ia Touring -05
Jag bytte 9 och 10 enl Länk samt nr 6 tror jag enl Länk ,ser nog ingen möjlighet att göra detta på plats ....
ha
81
handlarn
525ia Touring -05
andra länken skulle vara Länk
ha
81
handlarn
525ia Touring -05
får visst inte till det där med länkar....det skall vara nr 6 enl bilden vid S5D...Z HOUSING + MOUNTING PARTS i alla fall..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.