|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet om det är krångligt att montera färddator i en e34 som det inte sitter någon i? Är det draget kablar eller måste man byta hela instrumentpanelen? Jag blivit erbjuden att köpa en "dator" men har ingen i min nuvarande bil. Tacksam för svar /Magnus | |
Mangan |
Tjänare Mangan. Snyggt namn,Jag har satt i den stora färdatorn i min 525a 89a,jag hade visserligen den digitala klock och tempmätaren innan.För att du ska få färdatorn att fungera så måste du brygga två kablar i boxen som sitter under baksätet,kan inte komma ihåg vilka kablar men det kan jag nog kolla upp om du vill.Sen när du gjort det så får du såga upp panelen för att datorn ska komma ända in.Det är inte säkert att det funkar ändå.,min kompis har en 520 93a och på den funkade det inte.Han trodde att det berodde på att han bara hade den analoga klockan innan.Helt klart att försöka jag använder datan ganska så mycket om inte annat så ser det ju bättre ut med mer lull lull i bilen. /Mangan /Mangan |
|
Tjeen... Jag har den analoga klockan i min bil så jag antar att jag kommer att stöta på problem. Det kanske inte ens är värt att försöka. Jag får se. Tack för tipset iallafall. /Magnus |
|
|
Mangan: När du bytte dator, bytte du även blinkersspaken då? Jag har gjort det på min men får inte kontakt med datorn via spaken(hittade ingen matchande kontakt). Tips på detta mottages tacksamt. mvh, Lasse |
|
Mangan |
Tjenna Lasse ! Jag skulle även montera blinkersspaken men jag har en farthållare som spökar för mig.Kablarna till Farthållaren går ihop med blinkers spaken och då stämmer inte antalet kablar med där du ska koppla in den nya spaken. Jag ska försöka ordna detta på något sätt kan åtekomma om jag löser det. (Du ska ju koppla in den där den gamla sitter) Eriksson. Prova det skadar väl inte! /Mangan |
|
Mangan, kan du kolla upp vilka stift du bryggade? |
|
| Jag monterade en färdator i en 525-88 för några år sedan. Där fick jag montera en liten box med en säkring i. Boxen skulle monteras vid elcentralen under baksätet. Den skruvades fast i plåten mot fötterna där fanns det en liten grön kontakt somm skulle anslutas till boxen. Storleken på boxen var ca 100*40*25 mm. När jag anslutit boxen så hoppade allt igång. | |
|
Någon som testat att sätta i "lilla datorn" på en bil med analog klocka från början? Tips mottages tacksamt! |
|
^Simon-SAys^ |
Skulle också vilja veta vilka två kablar som måste bryggas för att få igång stora datorn. Har redan monterat blinkspaken men måste "bara" få i gång datorn nu. tack på förhand. |
henkeboy |
kan man motera en färdator i en e 28? I så fall hur mycket kommeer det att kosta? |
| Hakar på Henkeboys taktik! Nån som provat? | |
joakim_e |
har analoga klockan och ska montera datorn snart, så om det är någon som vet om det funkar så är jag tacksam för svar. Måste man köpa den där lilla lådan som jxp talade om?? Men han hade kanske inte en analog klock i sin eller?? // Joakim |
|
Jag har monterat lilla färddatorn i min 530 -89 Jag plockade ur stereon och sen så sitter det en spak på höger sida som ni dra mot er, plopp! så kommer klockan i handen på er. Tryck in den nya "datorn" och skruva på stereon. Nu är den monterad och klar. Jag har inte dragit kabel till yttertempmätaren då jag inte vet hur (någon som vet?) i övrigt så fungerar både klocka och datum, det som är lite störigt om man inte monterar ytertempmätarn är att den visar -30 vid uppstart varje gång ; ( |
|
|
Så lilla datorn är bara att plugga in då? Då ska jag skaffa en sådan! Men är det någon som vet hur man får yttertempen till att fungera? Det hade varit trevligt med "alla" funktionerna och yttertemp kan ju vara ganska praktiskt att ha trots allt. |
|
|
Det man behöver som jag har är en lång kabel som går från någonstans?? till en givare som sitter i framkant på bilen, närmare bestämt på vänster sidan nere vid dimljuset. Jag är oxå extremt intresserad av att veta hur man drar dessa kablar. |
|
|
Undrar över det där med spaken till stora datorn, det satt lilla i min förut men nu sitter det den stora "utan" spak. Är det fördraget kablage i många bilar? Och är det "bara" att byta spak isåfall? Henrik |
|
|
Hansson: Jag har en till salu. :-) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
Borg |
Hejsan !! Yttertempmäteren är inkopplad på OBC pinne 4 och 5 Är lika dant på digital klockan. Pinne 4 jord BRN_GRY (brun-grå) Pinne 5 temp BLU_RED_YEL (Blå-röd-gul) Tror att färgerna skall stämma för de flesta modeller. Skickade ett mail till dig pcdoktor. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.