|
|
|
|---|---|
|
Jag vet att detta ämne har varit uppe tidigare, men efter att ha läst alla dessa trådar så kan jag fortfarande inte hitta nån som har ett bra svar på vad problemet beror på. Mitt problem är det vanliga: Vid kallstarter så har jag först en stabil kallstartstomgång på runt 1000 rpm. När motorn sedan börjar bli varm (fortfarande på blått dock) så sjunker tomgången något till 800-900 rpm (vilket är helt ok antar jag). Det som sen händer är att motorn helt "tappar" tomgången så att den sjunker ner till <500 rpm för att där bli räddad av något system som kastar upp den till 800-900 rpm igen. Detta händer sedan med ca 5-10 sek intervall tills motorn har uppnått normal arbetstemperatur. Är det någon som har lyckats reda ut vad detta beror på?? Som jag har förstått det så är problemet inte helt ovanligt... Har läst lite trådar på e46fanatics.com som tyder på att den dubbla vanosen på M52TU är en svag punkt som kan ställa till med problem som liknar detta. Se denna tråd t.ex Länk Kan tillägga att bilen har varit inne på BMW för utläsning av felminnet men inga felkoder var genererade... Så kom igen nu alla BMW-experter, vem kommer först med lösningen på detta problem med M52TU ;-) | |
| Har precis samma problem. Efter att ha skummat igenom tråden på e46fanatics så verkar de som att de är vanosen som är bekymmret.. | |
|
Ja, jag har också fått det intrycket. Detta betyder tyvärr en reparation på ca 10 kkr. Har hört att det ska finnas firmor som renoverar VANOS-enheter istället för att byta ut hela som BMW gör. Någon som vet något om detta? Har dock också läst om folk som har löst problemet på andra sätt, t.ex byta lmm, uppdatera motorstyrningsprogramvara, nollställa adaptionsvärden, byta kamaxelgivare, byta vevaxelgivare, byta lambda mm. Kan inte alla som har haft detta problem och löst det posta sina lösningar i denna tråd? Då samlar vi iaf all kunskap om detta problem på samma ställe. |
|
|
tja jag hade det problemet på min gamla bil. den dippade tom så långt att den ständes av ibland. Om du inte stör dig på det så behöver du inte vara bekymrad, den kommer INTE att pajja. Bilen kommer att gå hur bra som helst hur länge som helst, even med detta problem. Det är bara tt köra på. Enbart stilrent!!!! |
|
|
Nu är problemet löst! Lämnade in bilen igen hos BMW och denna gång så lämnade en av lambdasonderna felkod. Efter att ha bytt lambdan (en utav pre-cat lambdorna), lagat en trasig vakuumslang (den som ligger under stora motorkåpan) och uppdaterad till den senaste motorstyrprogramvaran så går bilen perfekt! Inga problem på tomgång längre samt en helt annan rapphet i motorn. Känns som en ny bil! Hoppas att detta kan vara lite tips för er andra som har samma problem. Kan tillägga att vakuumslangen under motorkåpan är en känslig punkt hos tidigare årsmodeller. När dem byter ut den nu så får man en som är förstärkt för att det inte ska nötas hål på den. |
|
|
Husky: Hur mycket kostade det att fixa problemet? Jag har precis samma problem med min 328ci -99. Du säger att motorn blivit rappare. Bara det gör ju att man blir grymt sugen på att fixa det. Men allt beror ju på vad det kostar. MVH Johan |
|
|
Har också problem med min tomgång, dock bara när den är kall ca 30 s - 1 min.. Då sticker "tomgången" upp och börjar varva 1500 rpm eller ngt åt de hållet. Vad kan vara fel på min? Datorn på BMW hittade inget fel iaf. |
|
|
Hade samma problem förra vintern, uppdaterade då motorstyrningen med senaste programvaran och problemet försvann. Nu är det dock tillbaka igen, så det komemr bli en grundlig felsökning, ska ha slangen i minnet. Min bil: Länk |
|
|
Har fakturan nere i bilen men har för mig att det gick på ca 3500:- för felsökning, uppdatering av programvaran samt byte av vakuumslang och lambda. Jag antar att man kan komma mkt billigare undan om man köper en universallambda och byter själv. Om man har tid och ork... Har inte hunnit köra upp en hel tank ännu men det känns som bensinförbrukningen har gått ner oxå :-) |
|
|
Husky: Ja det låter ju najs om man kan få ner soppaförbrukningen en smula! Var det på en så kallad bmw-verkstad du gjorde det eller var det på en obunden? Känns ju som det blev väldigt billigt i alla fall! Jag får väl se om jag också kan lyckas få till något liknande pris nån stans. |
|
|
Det va BMW "Bilcentralen" i Segeltorp (STHLM) som gjorde jobbet. Så ja det va på en "riktig" BMW-verkstad... Lycka till! |
|
|
Husky: Samma problem här! Jättebra att du berättar var problemet var! Problemet tycks vara rätt känt på 328 -00 Skall föra in min på BMW, och se vad felsökningen säger! Bra diskussion! |
|
|
Hej, Som info: Har Identiskt problem som Huskys första beskrivning. Motorn ger inga felkoder. Har haft problemet i 2 år. Har upppdaterat mjukvaran, bytt kamimpulsgivare och kamavgasgivare (när dom gett felkoder), bytt insugsbälg som det var ett hål i som gav tjuvluft och visslande ljud. Inget av detta har gjort att felet med "dippande tomgång" försvunnit. Någon som har något nytt förslag? Lambdasond och den där vacuumslangen verkar hett. |
|
|
Hej igen, Ett år senare och problemet är tillbaka :-( Märkte det så fort det blev lite kallare ute igen... Bilen gick dock bra hela förra vintern så det måste vara något som hänt under sommarhalvåret. Börjar bli irriterad på detta fel nu!! Jag verkar inte vara direkt ensam om att ha felet heller. Konstigt att BMW inte har någon vettig lösning på detta... Ingen som har några nya teorier?? Får väl lämna in igen och se vad de säger. Någon som vet om man kan reklamera in reparation om felet kommer tillbaka inom ett år? |
|
|
Hej Har exakt samma FEL på min E39 528 2000årsmodel. Blir tokig. Har gjort felsökning men hittade inga fel, fast bilen tappar tomgången när den e kall men dör inte. Detta händer endast då biltemp e i det blåa fältet o sen blir bilen varm och lämnar det blåa fältet så fungerar den perfekt. Märkligt! Finns det någon som löst detta problemet på sin BMW. Verkar vara vanligt fel på BMW detta. |
|
|
Hej! Även jag har samma problem... hört att det kan vara vanos och hittat lite inlägg på youtube där de byter en slag "kolv" som verkar kärva... Länk Har fått känslan av att kolven skall kunna glida fram och tillbaka i vanosen men att när O-ringen blivit hård/sliten så går det för trögt... ungefär som att det byggs upp tryck och att kolven sitter fast och då börjar motorvarvet dippa, kolven lossnar sedan när trycket blir för högt... och så börjar det om igen... Som sagt, jag resonerar bara på känsla... kan det vara så, är det O-ringen som skall bytas? Min motor tickar inte, den bara dippar med jämna mellanrum när den är kall... Fantastiskt tacksam för svar!!! :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.