AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
833

mjuk metall

jo
152
jonaz_81a
318is 16v -90 i trafik
325i -90 i trafik
520i(525i) -89
Jag bytte olja i bilen inatt (bmw 745 84a)
(använde jobbets smörjgropp)

redan när jag skruvade ut urtappningspluggen märkte jag att det gick lite väl lätt men jag tänkte inte mer på det

sen tömmde jag ur oljan och började skruva dit pluggen igen till min stora fasa blev det aldrig trögare... till slut märkte jag att den bara gick runt runt och skruvade då ut bulten igen... det var bara skit kvar av den och av gängorna i blocket fanns det knappt några spår kvar av alls

jag tog en bult av samma storlek som den som satt där orginal o satte dit den så gott det gick...(man kan skruva bort den med fingrarna) håller väl 3 mil om man har tur men tillräckligt för att kunna köra bilen in och ur smörjgroppen
vågade inte köra hem den

Är BMW block mjukare än tex volvo
Jag har aldrig dragit nått gängpajj förut när det gäller motorer så man börjar juh undra

Det borde väl iaf gå o gånga om oljeurtappnings hålet till en grövre storlek men är det inte risk för att det kommer metallspån i motorn när man gängar?

Hoppas nån har nån bra lösning för jag vill inte att den ska bli stående

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Nja blocket är det väl inte så stort fel på , snarare tråget :-)
Tråget är i aluminium och det tål inte så värst mycket. Det du kan göra är väl att gänga om alt sätta i en insatsgänga. Borde inte vara något problem med spån då du borrar om du sköljer ur den riktigt efter...

MVH David Öfverdahl-Forslöf
^p
326
^pasi^
740 e32 -93
520 e28 -87
323 -86
använt t-sprit som "smörjmedel" när du gämgar i aluminium!!!

H/Pasi
Länk
Turbo är diesel förunnat!!!!!!
Råkade ut för samma bekymmer med min E34, se ninlägget nedan;

Länk

Jag gjorde en ny bult, fast längre, då jag hade fräscha gängor längre in.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Hugaligen, det var inte kul, men det är inga problem att gänga om till en större dimension (ta inte för mycket bara, då trågväggarna är mycket tunnare utanför "bultcirkeln"). Tänk också på att ha en exakt bult tillgänglig för den gänga du gör, har varit med om att man skruvat dit bultar som tycks passa men som sedan skjutits loss efter några km's färd.

Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :P :P :P

Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
jo
152
jonaz_81a
318is 16v -90 i trafik
325i -90 i trafik
520i(525i) -89
Sitter det samma oljetråg på en 528 82a som på en 745a 84a?

går det att monterna dän oljetråget "rakt ner"

på bilarna

Har inte någon av bilarna bilen här

annars skulle det vara lätt att titta själv
Paap Reeder
Hej!
Oljetråg avtappningsskruv. Bäst är att ta den nya proppen i form av insex ty annars finns risk att bultskallen blir för stor i f h t urfasningen i tråget om Du tar en större propp.
Jag gjorde inledningsvis som ngn ovan sade med längre bult. Spånen blir inte så många trots allt och Du kan använda en 7-8 mm plastslang som Du förlänger dammsugarmunstycket med och "suger runt" litet i och kring det nya hålet.
Spara sedan den gamla oljan och låten den "rinna igenom en gång till" innan Du drar dit den nya pluggen - helst varm olja.
MVH /// Paap Reeder
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Som David sa, insatsgänga modell Helicoil är den bästa lösningen. Då får du samma dim. på bulten samt gänga av stål som borde hålla livet ut. Kan dock vara ett krux att få tag i utrustningen om man inte har någon kontakt med en mek.verkstad eller dyl.
jo
152
jonaz_81a
318is 16v -90 i trafik
325i -90 i trafik
520i(525i) -89
Orginal bulten verkar vara ungerfär så stor som en m10
(iaf så pluggade jag med en m10 för att hålla kvar oljan)

Jag tänkte gänga om till vanlig m12
Vi har sådana på jobbet med ganska små bultskallar
Skulle det sen visa sig att det inte fungerar tillfredställande så blir det nog insatsgänga... men det klarar jag inte av att fixa själv...

angående spånen... kan man inte samla upp dom med en magnetisk skruvmejlsel som man sticker in?

alternativt peta in en lagom stor magnet som kan ligga i botten på oljetråget o samla skrot

52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Magnet för aluminiumspån, inge bra.
jo
152
jonaz_81a
318is 16v -90 i trafik
325i -90 i trafik
520i(525i) -89
Just jävlar

det tänkte jag inte på

har tillgång till obegränsat med olja så jag får väl låta några liter rinna igenom för att spola ut skiten

sen tänkte jag endå byta igen efter 50 mil eftersom jag har bytt till helsyntet

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.